• 1
  • 2
2025-03-05, 13:07
Medlem
SVT:s Uppdrag Granskning har fått dokument från en läcka om ett stort nätverk med bedragare som organiserar sig i företag och har ett kontor i Tblisi, Georgien.

De ringer till personer, inte bara pensionärer, det typiska offret är en 35-årig man, och lurar dem att satsa pengar, först 250 dollar, sedan succesivt mera, i kryptovaluta som de först visar hur den stiger, sedan när personen vill ta ut pengarna blir det "problem med överföringen".

Läs artikeln på SVT-nyheter här:

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ka-offer-lackt

Eller se hela programmet här, på SVT-play:

https://www.svtplay.se/video/eDmYoLL...rium/1-skammen

Att diskutera: Är det bara idioter som går på sådana här upplägg eller är det helt vanliga människor, vad tycker ni om Polisen, som inte hänger med och haffar sådana här ligor?
Citera
2025-03-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Att diskutera: Är det bara idioter som går på sådana här upplägg eller är det helt vanliga människor, vad tycker ni om Polisen, som inte hänger med och haffar sådana här ligor?

Även om det är idioter så förtjänar dom väl inte att bli lurade? Ingen tycker väl att fysiskt svaga personer förtjänar att få stryk? Så varför ska lättlurade personer förtjäna att bli bestulna?

Sitter ligan i Georgien så har jag viss förståelse för att svensk polis har begränsade möjligheter att stoppa de.

Förmodligen ringer de inte bara till svenskar så lösningen kanske är att flera utsatts länder går ihop och sätter press på Georgien att göra något åt saken.
Citera
2025-03-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Även om det är idioter så förtjänar dom väl inte att bli lurade? Ingen tycker väl att fysiskt svaga personer förtjänar att få stryk? Så varför ska lättlurade personer förtjäna att bli bestulna?

Sitter ligan i Georgien så har jag viss förståelse för att svensk polis har begränsade möjligheter att stoppa de.

Förmodligen ringer de inte bara till svenskar så lösningen kanske är att flera utsatts länder går ihop och sätter press på Georgien att göra något åt saken.

De har deskar för olika språk, t.ex. England, de hade beting på 1,3-1,7 miljoner för att nå upp till full bonus.

De lurade personerna finns i bland annat Storbritannien, Estland, Spanien, Kanada, Tyskland och Sverige.
Senast redigerad av Overpass 2025-03-05 kl. 14:03.
Citera
2025-03-05, 14:05
Citat:

Facebook är ena jävla grisar som släppt igenom den här typen av annonser i evigheter
Citera
2025-03-05, 14:07
Citat:

Gamlingar som har begynnande demens (men inte ännu diagnosticerade och fått någon som tar hand om deras ekonomi) är tacksamma offer t.ex.
Citera
2025-03-05, 14:10
Medlem
Citat:

Tydligen är Norge ännu värre utsatt än Sverige för dessa
skitstövlar. Sverige och Norge borde tillsammans sätta press på Georgien att stoppa verksamheten. Börja med att utvisa alla "gästarbetare" från landet.
Citera
2025-03-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5h0k3f239
Facebook är ena jävla grisar som släppt igenom den här typen av annonser i evigheter
Ja. Vet inte hur många gånger jag och folk jag känner har anmält.
Citera
2025-03-05, 14:13
Medlem
Jag har aldrig blivit uppringd av sådana här callcenter företag flera gånger.
Bara att lägga på luren.

Fattar helt ärligt inte vem som går på något sådant.
Hur kan dom anses skickliga ?

Det är ju sånt uppenbart bedrägeri !
Citera
2025-03-05, 14:15
Medlem
Fattar inte hur man kan gå på detta. Inga små summor de drar in. Jag ser på mig själv och inser att jag aldrig hade gott på bedrägerierna. Har ingen vanlig telefon bara mobil.
Citera
2025-03-05, 14:49
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
SVT:s Uppdrag Granskning har fått dokument från en läcka om ett stort nätverk med bedragare som organiserar sig i företag och har ett kontor i Tblisi, Georgien.

De ringer till personer, inte bara pensionärer, det typiska offret är en 35-årig man, och lurar dem att satsa pengar, först 250 dollar, sedan succesivt mera, i kryptovaluta som de först visar hur den stiger, sedan när personen vill ta ut pengarna blir det "problem med överföringen".

Läs artikeln på SVT-nyheter här:

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ka-offer-lackt

Eller se hela programmet här, på SVT-play:

https://www.svtplay.se/video/eDmYoLL...rium/1-skammen

Jag har haft sådana där blodiglar efter mig senaste veckan faktiskt.
Edu trading kallar dom sig.
Ringer och ringer även fast jag säger inte intresserad och lägger på direkt.
Och dom verkar vara svenskar.

Dom som blir lurade är folk som inte kan säga nej.
Jag har själv lätt för det, då jag älskar att förnedra och driva med folk.
Citera
2025-03-05, 15:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5h0k3f239
Gamlingar som har begynnande demens (men inte ännu diagnosticerade och fått någon som tar hand om deras ekonomi) är tacksamma offer t.ex.
I artikeln kan man läsa att det typiska offret är en man i 35-årsåldern.
Citera
2025-03-05, 15:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tydligen är Norge ännu värre utsatt än Sverige för dessa
skitstövlar. Sverige och Norge borde tillsammans sätta press på Georgien att stoppa verksamheten. Börja med att utvisa alla "gästarbetare" från landet.
Vi kan väl göra som Trump. Lägg 50% tull på all import från Georgien tills de slutar med bedrägerierna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in