2025-10-20, 14:14
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Workout4ever
Ja jag har reagerat på detta med den nya sexualundervisningen. 9 åringen vet jag inte vad de lär sig förutom stopp min kropp för han berättar inte sådant. 15åringen berättar däremot allt. de fick se en film (som iaf var animerad) men där de fick se hur man slickar en tjej, suger en kille, killar som har sex etcetera. som en porrfilm.

Sen ska de nu har sexualundervisning hela veckan o de har haft många gånger och varit otaliga gånger till ungdomsmottagningen också. Det koncentreras otroligt mycket på hur man har sex, hur man kan ha olika ställningar, man kan vara olika hbtqixyz (kommer aldrig ihåg alla nya bokstäver). Jag tycker skolan ska lära ut kunskap ex hur blir barn till (spermier möter ägg etc), hur ser vi ut anatomiskt etc inte vilka sexställningar eller konstellationer det finns. det kan de lära sig i framtiden själva precis som vi äldre gjort.

Är det den där "Spermageddon" de sett? I 7an var det också nån film. Men vet inte detaljer. Antar att det var något grundläggande.

Jag håller med dig. Sexualundervisning ska baseras på människokroppen rent anatomiskt och fysiologiskt och hur barn blir till, vilka preventivmedel som finns, med mera. Oavsett om det är skolans lärare eller ungdomsmottagningen som håller i det. Att prata om samtycke och att säga nej och integritet bör också ingå. Man får anta och förstå att det finns många familjer där man inte pratar om sånt alls. Men att visa och förklara exempelvis hur man gör saker gällande sex rent praktiskt är inte skolans sak. Där går det för långt. Nu är ju sex naturligt, men går det så långt att man börjar visa praktiska saker och lär ut om ställningar med mera i skolan, då blir det ju "äckligt" och över gränsen. Sånt får man faktiskt som ungdom ta reda på själv och lära sig efter hand när det så att säga är "dags". Inte skolans sak.
Citera
2025-10-20, 14:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du är vidrig.
Mina barn är mina och inte dina att forma!
Det är ju helt sinnessjukt att ni lärare tror att ni har den uppgiften/makten över våra barn som du beskriver.

Vill de snacka sex gör de det med mig, inte dig eller skolan!
Piss off! Äckel.

Det är inte jag som har tagit den rollen, den är beslutad av riksdagen. Förstår du att jag kopierade in delar av den nuvarande läroplanen?

Det var enighet över blockgränsen när den nuvarande läroplanen beslutades av riksdagen. Så i ditt äckel-utbrott måste du även inkludera våra riksdagspolitiker.

Kalla mig gärna äckel; det som står om värdegrund och normer i läroplanen är bra.
Det gör mig bekymrad att det finns föräldrar som inte vill att barnen ska ta del av värderingar och normer ang t ex alla människors lika värde.
Citera
2025-10-20, 14:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag inte vetat, jag har inte haft några kids i den obligatoriska skolan de allra senaste åren. Men jag undrar hur det har gått till?

Fysikläraren: "de här kropparna har OLIKA elektriska laddningar, därför ATTRAHERAS de till varandra. Precis som mäns och kvinnors kroppar, hehe! De här kropparna däremot har SAMMA elektriska laddning, därför REPELLERAR de ifrån varandra. Precis som..." Nä, så får de inte säga va?

Nej det går inte till så.
Läs i mitt inlägg nr 41, där jag kopierat in adekvat del av läroplanen, så förstår nu nog att dessa saker undervisar man inte om på samma sätt som man undervisar om t ex historia.
Citera
2025-10-20, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nej det går inte till så.
Läs i mitt inlägg nr 41, där jag kopierat in adekvat del av läroplanen, så förstår nu nog att dessa saker undervisar man inte om på samma sätt som man undervisar om t ex historia.

Du förstod inte att jag skämtade?
Citera
2025-10-20, 14:35
Medlem
Är detta ett sätt att för islamisters barn att inte komma undan då dom skolkar från sexundervisningen ?

Har alltid undrat hur det går i detta ämnet för alla muslimer. Jag har ingen aning själv så jag kan bara gissa mig att tjejerna skolkar medans pojkarna drägglar.

Om det är detta så kan jag tycka det är bra visligen så att dom får lära sig hur det funkar inom sex. Men andra lärare ska inte behöva undervisa i sexualkunskap, det är idiotiskt.
Då får man slumpa sexualvisningen att en lärare ta över ett annat ämne och sexualundervisning samt ha låsta dörrar så ingen kan lämna lektionen.

Man kan också ha bättre straff för dom som skolkar från vissa ämnen. Att skolka från sexualkunskap borde kraftigt påverka betygen. Endast hårda konsekvenser bör det bli.
Citera
2025-10-20, 14:36
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände faktiskt inte till detta, men sen 2022 ska Sex, samtycke och relationer" integreras i alla ämnen i skolan...

https://www.expressen.se/ledare/sven...ja-trapenisar/

Detta gäller tydligen i nuläget då det ännu inte har ändrats, och innebär att sex och samtycke ska tas upp också i ämnen som slöjd och idrott. Och inte nog med det, det ska gälla även på gymnasiet vilket verkar än mer rubbat. Sen kan man fråga i vilken årskurs det börjar? 1:a klass?

Barn som är 6-7 år har verkligen ingen större nytta att lära sig om "sex och samtycke" och speciellt inte i alla ämnen...

Tydligen rasar RFSU mot att ämnet föreslås tas bort enligt artikeln. Det gör det dock inte, och ska finnas kvar inom biologi och samhällskunskap...

Man kan dock undra vad som var grunden till denna som det verkar komplett sjuka fokusering på sex för barn? Jag gick i skolan senare delen av 70-talet och på 80-talet. På den tiden fick vi info om saker rörande sexualitet på vissa lektioner och vid vissa tillfällen, troligen mest biologi och antagligen när vi blivit något äldre. Jag kände inte att jag missade något och det tror jag inte de flesta i min generation gjorde heller...

Så vad är detta är vad var grunden till det? Sex i alla ämnen, så en lärare i träslöjd tvingas idag stå och tala om "sex och samtycke"? Inom matematik och tekniska ämnen på gymnasiet ska det ingå? Hur tänkte politikerna? För man kan verkligen ifrågasätta deras mentala hälsa när de kommer på så rubbade saker...

Jag antar, också i enlighet med något jag läste om det, att det delvis är kopplat till invandring och "hedersförtryck" man vill motverka men även porr. Plus detta nya fokus överlag på "samtycke" vilket kanske är onödigt, då man istället kan höja straffen för riktig våldtäkt... Antog politikerna att eleverna varav en hel del har invandrarbakgrund, vet så lite om "sex, samtycke och relationer" att det måste ingå i alla ämnen? De vill motverka sex som sker utan samtycke, men detta verkar totalt överdrivet...
.
Vet ni mer om detta? Vad tycker ni om lagen eller den nya ordningen, och är det bra om den tas bort? Eller ska skolbarn lära sig om sex och samtycke i varje ämne?
Sverige håller på att bli ett pedofil land
Oerhört obehagligt att bevittna denna perversa utveckling.
Citera
2025-10-20, 14:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vill de snacka sex gör de det med mig, inte dig eller skolan!
Med den inställningen så säkerställer du att alla känsliga sexfrågor barnen inte vill prata med sina föräldrar om kommer att läras ut till dem av områdets lokala pedofil istället.
Citera
2025-10-20, 14:40
Medlem
Unobosss avatar
Det ska va sex i allt.
Säger man något anses man var dum.
Som att thunderpussy inte anspelar på sex tex.

Enormt vidrigt.
Vi har fler bögar än gravida kvinnor i detta land.
Citera
2025-10-20, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Med den inställningen så säkerställer du att alla känsliga sexfrågor barnen inte vill prata med sina föräldrar om kommer att läras ut till dem av områdets lokala pedofil istället.

Alla ungar från 6-7 års ålder kan googla idag, så de hittar nog både den information de söker och mer därtill. Alldeles för mycket till och med. Jag skulle inte oroa mig, faktiskt.
Citera
2025-10-20, 14:46
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Alla känsliga frågor tar barnen reda på ändå. Antingen som in the old days, tidningar och böcker. Eller med mer moderna metoder, är ju bara att använda sin telefon eller dator. Allt är lättillgängligt. Barn vill ändå inte prata med någon, varken sina föräldrar eller äldre syskon eller någon annan om känsliga saker. De tar reda på allt själva. Även om någon pratar med dem och lär ut kan man vara säker på att de läser på om saker på egen hand.
Citera
2025-10-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Är det den där "Spermageddon" de sett? I 7an var det också nån film. Men vet inte detaljer. Antar att det var något grundläggande.

Jag håller med dig. Sexualundervisning ska baseras på människokroppen rent anatomiskt och fysiologiskt och hur barn blir till, vilka preventivmedel som finns, med mera. Oavsett om det är skolans lärare eller ungdomsmottagningen som håller i det. Att prata om samtycke och att säga nej och integritet bör också ingå. Man får anta och förstå att det finns många familjer där man inte pratar om sånt alls. Men att visa och förklara exempelvis hur man gör saker gällande sex rent praktiskt är inte skolans sak. Där går det för långt. Nu är ju sex naturligt, men går det så långt att man börjar visa praktiska saker och lär ut om ställningar med mera i skolan, då blir det ju "äckligt" och över gränsen. Sånt får man faktiskt som ungdom ta reda på själv och lära sig efter hand när det så att säga är "dags". Inte skolans sak.

Exakt så skolan håller sig till kunskap inget annat. De tyckte det var otroligt pinsamt att titta på den videon (hon kom inte ihåg något namn på den så vet inte vad den heter bara fått höra innehåll från den). Sen också väldigt pinsamt att sitta o prata om ställningar etc.
Citera
2025-10-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände faktiskt inte till detta, men sen 2022 ska Sex, samtycke och relationer" integreras i alla ämnen i skolan...

https://www.expressen.se/ledare/sven...ja-trapenisar/

Detta gäller tydligen i nuläget då det ännu inte har ändrats, och innebär att sex och samtycke ska tas upp också i ämnen som slöjd och idrott. Och inte nog med det, det ska gälla även på gymnasiet vilket verkar än mer rubbat. Sen kan man fråga i vilken årskurs det börjar? 1:a klass?

Barn som är 6-7 år har verkligen ingen större nytta att lära sig om "sex och samtycke" och speciellt inte i alla ämnen...

Tydligen rasar RFSU mot att ämnet föreslås tas bort enligt artikeln. Det gör det dock inte, och ska finnas kvar inom biologi och samhällskunskap...

Man kan dock undra vad som var grunden till denna som det verkar komplett sjuka fokusering på sex för barn? Jag gick i skolan senare delen av 70-talet och på 80-talet. På den tiden fick vi info om saker rörande sexualitet på vissa lektioner och vid vissa tillfällen, troligen mest biologi och antagligen när vi blivit något äldre. Jag kände inte att jag missade något och det tror jag inte de flesta i min generation gjorde heller...

Så vad är detta är vad var grunden till det? Sex i alla ämnen, så en lärare i träslöjd tvingas idag stå och tala om "sex och samtycke"? Inom matematik och tekniska ämnen på gymnasiet ska det ingå? Hur tänkte politikerna? För man kan verkligen ifrågasätta deras mentala hälsa när de kommer på så rubbade saker...

Jag antar, också i enlighet med något jag läste om det, att det delvis är kopplat till invandring och "hedersförtryck" man vill motverka men även porr. Plus detta nya fokus överlag på "samtycke" vilket kanske är onödigt, då man istället kan höja straffen för riktig våldtäkt... Antog politikerna att eleverna varav en hel del har invandrarbakgrund, vet så lite om "sex, samtycke och relationer" att det måste ingå i alla ämnen? De vill motverka sex som sker utan samtycke, men detta verkar totalt överdrivet...
.
Vet ni mer om detta? Vad tycker ni om lagen eller den nya ordningen, och är det bra om den tas bort? Eller ska skolbarn lära sig om sex och samtycke i varje ämne?

Bullshit skit. Som lärare har man inte tid med ytterligare en arbetsuppgift. Lägger min tid på att lösa bråk istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in