Citat:
Ja jag har reagerat på detta med den nya sexualundervisningen. 9 åringen vet jag inte vad de lär sig förutom stopp min kropp för han berättar inte sådant. 15åringen berättar däremot allt. de fick se en film (som iaf var animerad) men där de fick se hur man slickar en tjej, suger en kille, killar som har sex etcetera. som en porrfilm.
Sen ska de nu har sexualundervisning hela veckan o de har haft många gånger och varit otaliga gånger till ungdomsmottagningen också. Det koncentreras otroligt mycket på hur man har sex, hur man kan ha olika ställningar, man kan vara olika hbtqixyz (kommer aldrig ihåg alla nya bokstäver). Jag tycker skolan ska lära ut kunskap ex hur blir barn till (spermier möter ägg etc), hur ser vi ut anatomiskt etc inte vilka sexställningar eller konstellationer det finns. det kan de lära sig i framtiden själva precis som vi äldre gjort.
Sen ska de nu har sexualundervisning hela veckan o de har haft många gånger och varit otaliga gånger till ungdomsmottagningen också. Det koncentreras otroligt mycket på hur man har sex, hur man kan ha olika ställningar, man kan vara olika hbtqixyz (kommer aldrig ihåg alla nya bokstäver). Jag tycker skolan ska lära ut kunskap ex hur blir barn till (spermier möter ägg etc), hur ser vi ut anatomiskt etc inte vilka sexställningar eller konstellationer det finns. det kan de lära sig i framtiden själva precis som vi äldre gjort.
Är det den där "Spermageddon" de sett? I 7an var det också nån film. Men vet inte detaljer. Antar att det var något grundläggande.
Jag håller med dig. Sexualundervisning ska baseras på människokroppen rent anatomiskt och fysiologiskt och hur barn blir till, vilka preventivmedel som finns, med mera. Oavsett om det är skolans lärare eller ungdomsmottagningen som håller i det. Att prata om samtycke och att säga nej och integritet bör också ingå. Man får anta och förstå att det finns många familjer där man inte pratar om sånt alls. Men att visa och förklara exempelvis hur man gör saker gällande sex rent praktiskt är inte skolans sak. Där går det för långt. Nu är ju sex naturligt, men går det så långt att man börjar visa praktiska saker och lär ut om ställningar med mera i skolan, då blir det ju "äckligt" och över gränsen. Sånt får man faktiskt som ungdom ta reda på själv och lära sig efter hand när det så att säga är "dags". Inte skolans sak.