2025-10-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände faktiskt inte till detta, men sen 2022 ska Sex, samtycke och relationer" integreras i alla ämnen i skolan...

https://www.expressen.se/ledare/sven...ja-trapenisar/

Detta gäller tydligen i nuläget då det ännu inte har ändrats, och innebär att sex och samtycke ska tas upp också i ämnen som slöjd och idrott. Och inte nog med det, det ska gälla även på gymnasiet vilket verkar än mer rubbat. Sen kan man fråga i vilken årskurs det börjar? 1:a klass?

Barn som är 6-7 år har verkligen ingen större nytta att lära sig om "sex och samtycke" och speciellt inte i alla ämnen...

Tydligen rasar RFSU mot att ämnet föreslås tas bort enligt artikeln. Det gör det dock inte, och ska finnas kvar inom biologi och samhällskunskap...

Man kan dock undra vad som var grunden till denna som det verkar komplett sjuka fokusering på sex för barn? Jag gick i skolan senare delen av 70-talet och på 80-talet. På den tiden fick vi info om saker rörande sexualitet på vissa lektioner och vid vissa tillfällen, troligen mest biologi och antagligen när vi blivit något äldre. Jag kände inte att jag missade något och det tror jag inte de flesta i min generation gjorde heller...

Så vad är detta är vad var grunden till det? Sex i alla ämnen, så en lärare i träslöjd tvingas idag stå och tala om "sex och samtycke"? Inom matematik och tekniska ämnen på gymnasiet ska det ingå? Hur tänkte politikerna? För man kan verkligen ifrågasätta deras mentala hälsa när de kommer på så rubbade saker...

Jag antar, också i enlighet med något jag läste om det, att det delvis är kopplat till invandring och "hedersförtryck" man vill motverka men även porr. Plus detta nya fokus överlag på "samtycke" vilket kanske är onödigt, då man istället kan höja straffen för riktig våldtäkt... Antog politikerna att eleverna varav en hel del har invandrarbakgrund, vet så lite om "sex, samtycke och relationer" att det måste ingå i alla ämnen? De vill motverka sex som sker utan samtycke, men detta verkar totalt överdrivet...
.
Vet ni mer om detta? Vad tycker ni om lagen eller den nya ordningen, och är det bra om den tas bort? Eller ska skolbarn lära sig om sex och samtycke i varje ämne?

Har du koll på att sexualitet och sex inte är exakt samma sak? Du kan säga att det är okej att inte vara straight utan att gå in på sex.

Utöver detta har sexualkunskapen varit fruktansvärt kass i skolan i alla tider. Tror inte jag vet en enda person i mitt liv som tycker att de lärde sig någonting över huvud taget om de ens hade lektioner på ämnet.

Vill du hellre ha porrskadade homofobiska tonåringar utan förståelse för samtycke eller accepterande tonåringar som förstår sig på hur sexuellt våld kan påverka andra människor?
Citera
2025-10-20, 13:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Ledde det till att du blev mer tolerant eller blev du en intolerant individ?
Det borde du egentligen fråga de som känner mig om, men själv tycker jag att jag är tolerant. Har inget emot bögar, inget emot män som taffligt söker närmanden, har inget emot trevliga invandrare, har inget emot att värna miljön (klimatet sköter sig själv). Osv.

Jag är dock intolerant mot den dumhet som fått fäste och gros i västvärlden idag, specifikt i Sverige som är ett extremt land när det kommer till woke och att vara "bäst i klassen".

Och jag blir heligt förbannad när allt det här vansinnet påverkar våra barn och deras framtid!
Sex är privat. Allt barn i grundskolan behöver veta är att man gör inget man inte själv vill, det finns skydd och var rädd om dig. Punkt.
Citera
2025-10-20, 13:10
Medlem
Majsmannen2s avatar
Vill flytta all fokus till sex så barnafödandet kommer igång.

Nu ska det hjärntvättas.

Vem bryr sig om tjejer som kan räkna så länge hon kan ta kuk och amma.
Citera
2025-10-20, 13:15
Medlem
Merwinnas avatar
Det har jag inte vetat, jag har inte haft några kids i den obligatoriska skolan de allra senaste åren. Men jag undrar hur det har gått till?

Fysikläraren: "de här kropparna har OLIKA elektriska laddningar, därför ATTRAHERAS de till varandra. Precis som mäns och kvinnors kroppar, hehe! De här kropparna däremot har SAMMA elektriska laddning, därför REPELLERAR de ifrån varandra. Precis som..." Nä, så får de inte säga va?
Citera
2025-10-20, 13:27
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Varför anser du att skolan ska ta över föräldrarnas ansvar i de ämnena du nämner?
Skolan ska väl lära ut läsning, skrivning, matematik osv. Basämnen alltså. Inte lägga sig i värderingar och annat?

Jag har inte skrivit att skolan ska ta över.
Skolan ska jobba med detta. Det står i läroplanen.
Och det står heller inte i läroplanen att skolan ska ta över dessa bitar från föräldrarna.

Ur läroplan för grundskolan:
2.1 Normer och värden
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.

Mål
Skolans mål är att varje elev

kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet,
tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor,
kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Riktlinjer
Alla som arbetar i skolan ska

medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen,
i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor,
i sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet,
aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper,
visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt, och
i arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.
Läraren ska

klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet,
öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem,
synliggöra och med eleverna diskutera hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter samt hur könsmönster kan begränsa egna livsval och livsvillkor,
planera och genomföra undervisningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet,
uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling,
tillsammans med eleverna utveckla regler för arbetet och samvaron i den egna gruppen, och
samarbeta med hemmen i elevernas fostran och klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbete
Citera
2025-10-20, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag inte vetat, jag har inte haft några kids i den obligatoriska skolan de allra senaste åren. Men jag undrar hur det har gått till?

Fysikläraren: "de här kropparna har OLIKA elektriska laddningar, därför ATTRAHERAS de till varandra. Precis som mäns och kvinnors kroppar, hehe! De här kropparna däremot har SAMMA elektriska laddning, därför REPELLERAR de ifrån varandra. Precis som..." Nä, så får de inte säga va?

Hahaha, nä så går det inte till men tack för skrattet.

Det är om det dyker upp en situation där Pelle tafsar på Lena (eller tvärtom) i fysiken så tar läraren upp det här med samtycke där och då.

Lärdom eller god uppfostran?
Sak samma.
Citera
2025-10-20, 13:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Och det står heller inte i läroplanen att skolan ska ta över dessa bitar från föräldrarna.

2.1 Normer och värden
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.

Mål

kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet,
tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor,
kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Riktlinjer

medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen,
i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor,
i sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet,
aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper,
visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt, och
i arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.
Läraren ska

klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet,
öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem,
synliggöra och med eleverna diskutera hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter samt hur könsmönster kan begränsa egna livsval och livsvillkor,
planera och genomföra undervisningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet,
uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling,
tillsammans med eleverna utveckla regler för arbetet och samvaron i den egna gruppen, och
samarbeta med hemmen i elevernas fostran och klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbete
Ge fan i mina barn!
Jag kan sköta sexsnacket själv. Hands off!
Citera
2025-10-20, 13:34
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

2.1 Normer och värden

Mål

Riktlinjer

Läraren ska

Du är vidrig.
Mina barn är mina och inte dina att forma!
Det är ju helt sinnessjukt att ni lärare tror att ni har den uppgiften/makten över våra barn som du beskriver.

Vill de snacka sex gör de det med mig, inte dig eller skolan!
Piss off! Äckel.
Citera
2025-10-20, 13:38
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Jag kände faktiskt inte till detta, men sen 2022 ska Sex, samtycke och relationer" integreras i alla ämnen i skolan...

https://www.expressen.se/ledare/sven...ja-trapenisar/

Detta gäller tydligen i nuläget då det ännu inte har ändrats, och innebär att sex och samtycke ska tas upp också i ämnen som slöjd och idrott. Och inte nog med det, det ska gälla även på gymnasiet vilket verkar än mer rubbat. Sen kan man fråga i vilken årskurs det börjar? 1:a klass?

Barn som är 6-7 år har verkligen ingen större nytta att lära sig om "sex och samtycke" och speciellt inte i alla ämnen...

Tydligen rasar RFSU mot att ämnet föreslås tas bort enligt artikeln. Det gör det dock inte, och ska finnas kvar inom biologi och samhällskunskap...

Man kan dock undra vad som var grunden till denna som det verkar komplett sjuka fokusering på sex för barn? Jag gick i skolan senare delen av 70-talet och på 80-talet. På den tiden fick vi info om saker rörande sexualitet på vissa lektioner och vid vissa tillfällen, troligen mest biologi och antagligen när vi blivit något äldre. Jag kände inte att jag missade något och det tror jag inte de flesta i min generation gjorde heller...

Så vad är detta är vad var grunden till det? Sex i alla ämnen, så en lärare i träslöjd tvingas idag stå och tala om "sex och samtycke"? Inom matematik och tekniska ämnen på gymnasiet ska det ingå? Hur tänkte politikerna? För man kan verkligen ifrågasätta deras mentala hälsa när de kommer på så rubbade saker...

Jag antar, också i enlighet med något jag läste om det, att det delvis är kopplat till invandring och "hedersförtryck" man vill motverka men även porr. Plus detta nya fokus överlag på "samtycke" vilket kanske är onödigt, då man istället kan höja straffen för riktig våldtäkt... Antog politikerna att eleverna varav en hel del har invandrarbakgrund, vet så lite om "sex, samtycke och relationer" att det måste ingå i alla ämnen? De vill motverka sex som sker utan samtycke, men detta verkar totalt överdrivet...
.
Vet ni mer om detta? Vad tycker ni om lagen eller den nya ordningen, och är det bra om den tas bort? Eller ska skolbarn lära sig om sex och samtycke i varje ämne?

Bra tråd, men "hur tänkte politikerna här"? - hur tänkte du här? Läs läroplanen och snacka med folk med barn i den sämsta skolan i världen - Sverige. Bättre att barnet får gå på random byskola i Indien, lära sig lite vett och matematik utan transor..
Citera
2025-10-20, 13:45
Medlem
Citat:

Själv tycker jag att barn i 6-7-årsåldern har nytta av att lära sig vad samtycke osv är - på deras nivå då.

Vi har sett allt för många exempel på hur lärare och personal kunnat hålla på i årtal på skolorna och utsätta 100-tals barn utan att det kommit fram. Om bara ett barn hade fattat att detta var fel och pratat med en annan vuxen så skulle mycket kunnat ha förhindrats.

"Stopp! Min Kropp!" är ju en kampanj som körts i både förskola och lågskolan.

https://www.raddabarnen.se/rad-och-k...opp-min-kropp/
Citera
2025-10-20, 13:56
Medlem
Ja jag har reagerat på detta med den nya sexualundervisningen. 9 åringen vet jag inte vad de lär sig förutom stopp min kropp för han berättar inte sådant. 15åringen berättar däremot allt. de fick se en film (som iaf var animerad) men där de fick se hur man slickar en tjej, suger en kille, killar som har sex etcetera. som en porrfilm.

Sen ska de nu har sexualundervisning hela veckan o de har haft många gånger och varit otaliga gånger till ungdomsmottagningen också. Det koncentreras otroligt mycket på hur man har sex, hur man kan ha olika ställningar, man kan vara olika hbtqixyz (kommer aldrig ihåg alla nya bokstäver). Jag tycker skolan ska lära ut kunskap ex hur blir barn till (spermier möter ägg etc), hur ser vi ut anatomiskt etc inte vilka sexställningar eller konstellationer det finns. det kan de lära sig i framtiden själva precis som vi äldre gjort.
Citera
2025-10-20, 14:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du är vidrig.
Mina barn är mina och inte dina att forma!
Det är ju helt sinnessjukt att ni lärare tror att ni har den uppgiften/makten över våra barn som du beskriver.

Vill de snacka sex gör de det med mig, inte dig eller skolan!
Piss off! Äckel.

Varför kallar du RFT för äckel?

Hen delar med sig av läroplanen . Den är demokratiskt framtagen för att passa det samhälle vi lever i.

Barn har rätt till en god utbildning och att få goda samhälleliga värderingar även om deras föräldrar är missanpassade.

Du äger inte dina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in