2025-10-20, 09:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag gissar att S viker sig. Det har tidigare varit viktigare att ha makten än att påverka. Jag antar att de sitter i väggarna på sveavägen. Man verkar ha en uppfattning om att sverige är deras.

Däremot blir det svårare för C att agera stödparti. Gissar jag.
Citera
2025-10-20, 09:33
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Snart mer vänster än V. Samtidigt som C går ännu längre åt höger.

Ja men L och Mohamsson går nu åt vänster och vill ha vinstförbud i skolan.
Citera
2025-10-20, 09:34
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Oberoende av vilket parti det är fråga om är det förstås klokt att granska förslagen de kommer med, ett i taget.

MP är ett tudelat parti, till hälften "klimat & natur" och till hälften "humanism & invandring". Jag köper personligen det första paketet, också om det kostar, men jag köper inte det andra paketet ens om det var gratis.

Så också om punkt 1. & 3. på riktigt är betydligt mildare än TS formuleringar så utgör de ett "nej, ingen röst".

Medan punkt 2. & 4. är motsatsen, ett "ja". Att säga nej till Tidös idiotiska energipolitik är i det närmaste en dygd, men att principiellt säga nej till kärnkraft är korkat. Sverige har i dagsläget den sämsta och omsvängigaste energipolitiken i hela EU, så det är avgörande kritiskt att få en bred och långsiktig energiuppgörelse på plats. Som innehåller alla energislag.

Friskolor är en styggelse och borde förbjudas. Att tillåta vinstuttag samtidigt som man ger dem statligt stöd är en total idioti. Sveriges undermåliga och ojämlika skolssystem förstör landet mer än alla bidragstagande invandrare tillsammans.

Hur som helst så har MPs försök att reparera splittringen efter Märta Stenevi (som försökte öka partiets "humanistiska" engagemang på bekostnad av klimat & Natur) lett fram till en politik som är för mycket "meh" och för mycket utflippade ställningstaganden. Det är en salig och inkonsekvent blandning av vetenskap, fakta, principer, flum och ideologi, och det håller inte för ett parti att behandla en fråga sakligt och utgående från fakta och sen plötsligt nästa fråga helt enligt flummiga ideologiska principer. Det är i själva verket helt huvudlöst.
Punkt 4:a är väl egentligen den enda punkten som ens kan klassas som vänster?

Att vanligt arbetande folk förväntas ha råd med solpaneler och elbil bestämt av EU-lett energiinitiativ är väl mer i linje med en sorts liberal Reinfeldt politik?

En statligt driven vattenkraft och kärnkraft samt folkbil vore väl snarare ett vänster initiativ än MPs prishöjningar för att tvinga folk att "ställa om"?

MP är ett högskoleparti och deras politik fungerar om man är en av dem. Dvs om man kan cykla till ett uppvärmt campus och dra upp en eko-nötbar ur fjällrävenväskan för att sedan gnaga på.
Citera
2025-10-20, 09:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Visst rätt ska vara rätt. Vad har deras titlar gett för politik och uttalanden från dem som motiverar att kalla dem för "utbildade"? Inte mycket! Problemet med dig är att i dagens samhälle har många människor samlat på sig titlar, men utan mycket innehåll till det.

Hade de varit "vetenskapliga" så hade de a) kunnat se vilka problem som finns i samtiden och b) finna rimliga och kostnadseffektiva lösningar. Istället har de ägnat sig åt ren ideologi och önsketänkande och vill nu enligt beslut i kongressen gå tillbaka till 2015. Har deras utbildning givit dem någon högre tankeförmåga?

Jag reagerade på ”outbildade”. Du definierade inte uttrycket, eller förklarade dig. Det gör du nu i efterhand när jag visat att flera av dem är högutbildade.

Hur de använder sin utbildning i det dagliga politiska arbetet är en annan sak. Det kan varken du eller jag avgöra. Vi skulle själva behöva vara inne i det politiska arbetet för att kunna avgöra det. Alla partiers politik bygger i grund och botten på en ideologi, så även MP’s. MP fattat beslut utifrån sin ideologi och övertygelse, M utifrån sin o s v. Att antyda att en politisk motståndare inte har någon tankeförmåga för inte den politiska diskussionen och debatten framåt. Det skapar enbart polarisering och hat. Och hat skapar våldshandlingar.
Som jag ser situationen just nu i svensk politik så har den sakpolitiska debatten mer eller mindre försvunnit. Istället ägnar sig t o m partiledare åt att förnedra sina politiska motståndare. Man angriper dem som t i rlamtiga och dåliga personer, istället för att angripa partiets

Med en titel som t ex ”fil mag” har man minst fem års universitetsutbildning bakom sig. Så titeln är inte tom. Jag är själv ”fil mag”.
Citera
2025-10-20, 09:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Visst rätt ska vara rätt. Vad har deras titlar gett för politik och uttalanden från dem som motiverar att kalla dem för "utbildade"? Inte mycket! Problemet med dig är att i dagens samhälle har många människor samlat på sig titlar, men utan mycket innehåll till det.

Hade de varit "vetenskapliga" så hade de a) kunnat se vilka problem som finns i samtiden och b) finna rimliga och kostnadseffektiva lösningar. Istället har de ägnat sig åt ren ideologi och önsketänkande och vill nu enligt beslut i kongressen gå tillbaka till 2015. Har deras utbildning givit dem någon högre tankeförmåga?

Jag reagerade på ”outbildade”. Du definierade inte uttrycket, eller förklarade dig. Det gör du nu i efterhand när jag visat att flera av dem är högutbildade.

Hur de använder sin utbildning i det dagliga politiska arbetet är en annan sak. Det kan varken du eller jag avgöra. Vi skulle själva behöva vara inne i det politiska arbetet för att kunna avgöra det. Hur t ex Annika Hirvonen använder sina kunskaper i juridik i det dagliga politiska arbetet, det har vi ingen kunskap om. De beslut som togs på MP’s kongress, togs gemensamt. Hon hade en röst, precis som de andra.

Alla partiers politik bygger i grund och botten på en ideologi, så även MP’s. MP fattat beslut utifrån sin ideologi och övertygelse, M utifrån sin o s v. Att antyda att en politisk motståndare inte har någon tankeförmåga för inte den politiska diskussionen och debatten framåt. Det skapar enbart polarisering och hat. Och hat skapar våldshandlingar.

Som jag ser situationen just nu i svensk politik så har den sakpolitiska debatten mer eller mindre försvunnit. Istället ägnar sig t o m partiledare åt att förnedra sina politiska motståndare. Man angriper dem som tvivelaktiga och dåliga personer, istället för att angripa partiets politik. Det är en farlig utveckling. Jag ser framför mig att inom en tioårsperiod kommer någon på den yttersta högerkanten eller den yttersta vänsterkanten att fysiskt skada eller mörda någon partiledare.

Till sist: Med en titel som t ex ”fil mag” har man minst fem års universitetsutbildning bakom sig. Så titeln är inte tom. Jag är själv ”fil mag”.
Citera
2025-10-20, 10:16
Medlem
Paris24s avatar
Jag tror det är Hellden-effekten. Daniel Hellden är en rabiat dåre med akut diagnos (vet inte vilken) och det finns ingen politiker jag är mer rädd för än honom. Han kan säga vad som helst i totalt ärlig ton "vi behöver halvera antalet bilar" och man ser att han tror på det och i ögonen har han IQ Noll och fattar inte vad det han säger innebär, och det är män (?) som han som lagt ner halva Sveriges kärnkraft och tagit hit 200.000 stackare från andra länder.

Jag är så glad att hela Sverige inklusive bönder och ungdomar gått långt högerut sedan 2020. MP kommer att stampa på 4%.
Citera
2025-10-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är helt klart att en röst på något i partierna i den rödgröna röran (inklusive C), är en röst på att sänka Sverige ned i dyn för gott. Givetvis måste detta budskap hamras in i väljarna inför valet.
Men snälla "Karman" det är väl tvärsom,borgarna med Kristensson vid spakarna som är den verkliga snedseglaren!
Citera
2025-10-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
1. Jag reagerade på ”outbildade”. Du definierade inte uttrycket, eller förklarade dig. Det gör du nu i efterhand när jag visat att flera av dem är högutbildade.

2. Hur de använder sin utbildning i det dagliga politiska arbetet är en annan sak. Det kan varken du eller jag avgöra. Vi skulle själva behöva vara inne i det politiska arbetet för att kunna avgöra det. Hur t ex Annika Hirvonen använder sina kunskaper i juridik i det dagliga politiska arbetet, det har vi ingen kunskap om. De beslut som togs på MP’s kongress, togs gemensamt. Hon hade en röst, precis som de andra.

3. Alla partiers politik bygger i grund och botten på en ideologi, så även MP’s. MP fattat beslut utifrån sin ideologi och övertygelse, M utifrån sin o s v. Att antyda att en politisk motståndare inte har någon tankeförmåga för inte den politiska diskussionen och debatten framåt. Det skapar enbart polarisering och hat. Och hat skapar våldshandlingar.

4. Som jag ser situationen just nu i svensk politik så har den sakpolitiska debatten mer eller mindre försvunnit. Istället ägnar sig t o m partiledare åt att förnedra sina politiska motståndare. Man angriper dem som tvivelaktiga och dåliga personer, istället för att angripa partiets politik. Det är en farlig utveckling. Jag ser framför mig att inom en tioårsperiod kommer någon på den yttersta högerkanten eller den yttersta vänsterkanten att fysiskt skada eller mörda någon partiledare.

Till sist: Med en titel som t ex ”fil mag” har man minst fem års universitetsutbildning bakom sig. Så titeln är inte tom. Jag är själv ”fil mag”.
1. En utbildning med titel är ingen garanti för kognition. Det är bara självhävdelse tills de bevisar motsatsen och Mp:s politik är både ekonomiskt och etniskt självmord för Sverige.

2. FEL. Akademisk utbildning kräver under normala omständigheter förmåga till analytiskt tänkande, jämförande av källor, väga för och emot samt kunna komma fram till ett RIMLIGT svar. Problemet är att de utbildningar du drog upp inte har så mycket med kalla fakta/vetenskap att göra utan är mer tycka till utbildningar, d.v.s. humaniora. Vi är i postmodernismens värld där fakta verkar ha noll och intet värde för utbildningsväsendet, därför är jag inte helt imponerad över deras utbildningar.

3. Det är skillnad på önsketänkande och leva i Sverige här och nu. Vi har ansvar för vår egen befolkning, inte blattar från MENA som Annika Hirvonen vill knulla.

4. Huruvida det har blivit bättre eller sämre i retoriken låter jag de som har varit med längre tillbaka i tiden avgöra, men jag vill minnas att Olof Palme kallade en ekonom som kritiserade samgåendet mellan norska staten och Volvo för "fascist", d.v.s. epitetanvändandet verkar sträcka sig årtionden tillbaka och verkar FRÄMST ha tillkommit från S:s sida varje gång de inte får sin vilja igenom.

I övrigt har våldsverkare funnits länge, då psykisk ohälsa inte är något tidsbundet. Den som försökte mörda Annie Lööf för något år sedan i Visby var ju psykiskt sjuk, den som stack ned Anna Lind, serben, hade ju ej heller alla hästar hemma. AFA-iten J*n*s L*nd* som 2018 planerade att mörda 600 av Sveriges elit med inköpta AR-15 från USA och som åkte fast, blev sedan frisläppt och åkte sedan fast i dumpen efter att ha försökt locka till sig minderåriga, M.A.O. våldsverkarna är personer med NPF-störningar eller psykiska brister och de existerar oavsett debattens hätskhet.
Citera
2025-10-20, 10:24
Medlem
Citat:
Mats Knutsson påpekar att S kommer att få svårt att antingen hålla Tidös lagstiftning intakt eller att säga att de är minst lika tuffa när Mp nu kräver att:

1. Öppna portarna för asylturister till Sverige
2. Säger nej till ny kärnkraft och riva upp existerande nyinsatt lagstiftning
3. Vill riva upp skärpningarna i kriminalpolitiken och asylrätten samt blattars möjlighet att parasitera på den offentliga ekonomin.
4. Vill höja skatter på flera områden och omöjliggöra för friskolor att ha vinst. Skatterna ökas dels p.g.a. miljöskäl och dels p.g.a. av att de vill muta blattarna och ge blatten pengar innan de skär halsen av svenskarna.

"MP vill bland annat se en mer generös flyktingpolitik och säger nej till både kärnkraft och flera av skärpningarna i kriminalpolitiken. Frågan som nu ställs är hur mycket S-ledaren Magdalena Andersson är beredd att kompromissa för att få stöd från Miljöpartiet om det blir en valseger nästa år, menar Knutson."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...-s-maskineriet

https://www.sydsvenskan.se/sverige/s...t-allt-rodare/

1. OM S tillsammans med C, V och Mp går till val med helt rakt igenom heltokiga förslag och SVT i debatt och artiklar tvingas påpeka detta, kommer oppositionspartiernas opinionsläge att bestå om de i ord och handling säger att allt som har gjorts ska rivas upp och svenskar ska få det sämre och att de tänker återföra Sverige till 2015 med massinvandring och nedlagda reaktorer?

2. Riskerar detta att bli det sista fria valet för svenskar OM oppositionen lyckas ta sig till Rosenbad? Trots allt, tvångsblandningen och öppna portar in i landet som El-Haj kräver och som S tänker genomföra tillsammans med Mp och de två andra kommer ju till slut att kantra landet?

Tror inte det blir så.
Sossarna kommer att bilda minoritetsregering och söka stöd höger och vänster ut i olika frågor
Maggan kommer få åka slalom så länge hon inte gränslar. Då blir det nyval.
Citera
2025-10-20, 10:25
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Ja alltså jag förstår att man röstar MP för miljögrejen. PFAS, mikroplaster och nedskitandet av Östersjön är riktigt allvarliga problem.
Precis. Tyvärr har alla de frågorna blivit nedprioriterade överlag eftersom miljöfrågan numera tillhör ett parti som egentligen inte arbetar med miljöfrågor, ett parti som skys av de flesta andra partier.
Citera
2025-10-20, 10:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Men snälla "Karman" det är väl tvärsom,borgarna med Kristensson vid spakarna som är den verkliga snedseglaren!
Förstår verkligen inte hur du kan tänka så. Vill du ha massivt ökad invandring och mildare straff i nuvarande situation? Och kombinera det med höjda skatter och ökade bidrag. Helt osannolikt korkat om du frågar mig.
Citera
2025-10-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förstår verkligen inte hur du kan tänka så. Vill du ha massivt ökad invandring och mildare straff i nuvarande situation? Och kombinera det med höjda skatter och ökade bidrag. Helt osannolikt korkat om du frågar mig.

Påminn mig: vilka var det som införde en stramare migrationspolitik?

Din retorik är ren skrämselpropaganda, ej grundad i fakta. Det som däremot är väldigt tydligt är att den politik som Tidö förespråkar driver ökad kriminalitet. Hårdare straff hindrar inte personer utan alternativ från att bli kriminella helt enkelt. Det finns massor av forskning inom detta område i länder där man har betydligt hårdare straff än i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in