2025-10-19, 17:13
Medlem
Jan och Kari var ute och körde bil på en plats som heter Tjöme i Norge när fönstret plötsligt exploderade.

Detta rapporterar norska VG som också kan skriva om fler händelser på samma plats.

Vad är det som händer på denna plats? En krypskytt?

Någon som vet något om Tjöme? Försökte läsa mig upp men det såg ut som en semesterplats för rika norrmän.

Teorier?

https://www.vg.no/nyheter/i/W09le2/j...bil-paa-tjoeme
Citera
2025-10-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Teorier?
Är säker på att jag hört om liknande förr, alltså att ett flertal fått "skott" mot bilen, men kan inte påminna mig om vad lösningen var.

Tror inte det var något som närhet till skjutbana (även om sådant har förekommit, har för mig att någon avled av ett förlupet skott för ett gäng år sedan) eller stenskott.

Konstigt att polisen inte verkar mer engagerad.

Här en tråd om den förlupna kulan från ett skjutfält, (FB) Bilist som träffades av förlupen kula från militärt skjutfält?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-19 kl. 17:51.
Citera
2025-10-19, 19:00
Medlem
Ja eller så var det spänningar i fönstret som fick det att gå sönder.
Det händer då och då.

Är det säkerställt att någon skjutit mot bilen?
Citera
2025-10-19, 19:05
Medlem
De verkar ju inte ha hittat någon projektil. Inte heller hört någon skott avfyras i omgivningen.

Så kanske en långsam projektil, kanske något sprött som går i bitar vid kollision? En tryckluft vapen som skjuter små kulor av is? En slangbella?

Jag gissar någon arbetslös eller psykiskt sjuk person, som vill jävlas med främmande människor, vilka som helst. Det verkar ha skett flera likande skjutningar i samma område. Kanske från ett tak? Från bakom gardiner i en lägenhet med högt läge?
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-10-19 kl. 19:07.
Citera
2025-10-19, 21:36
Medlem
Baalzamons avatar
Tjöme är en ö dit norrmän åker på semester, ungefär som att vi åker till Öland. Det stavas med ett m men uttalas som om det var två, Tjömme. Absolut inte något tillhåll för klanfolk, det kan inte vara såna som krigat.
Citera
2025-10-19, 23:05
Medlem
LeifD2s avatar
Otroligt slappt hanterat av polisen. Men de har väl bara en eller ett par bilar som skall täcka in ett jätteområde. Möjligt att de har koll på lokala busungar på Tjøme.
Utifrån beskrivningen av platsen så skulle jag gissa på slangbella modell magnum eller nåt. Inte direkt någon plats där man drar runt med gevär obemärkt. Pistol möjligen, men folk skulle ha hört skottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in