• 1
  • 2
2025-10-19, 17:08
Medlem
Tydligen har det tagit beslut om att nu får miljöpartister sitta fyra mandatperioder istället för tre som det var tidigare.
Det är väl skönt att även detta parti ser till att en del kan bli försörjda hela livet av att göra ingenting?

Nästa val kanske det utökas till fem mandatperioder om dessa kvinnor som det rör sig om inte hittat sin väg ut för att bli "konsulter" inom näringslivet, alternativt blivit landshövdingar eller Generaldirektörer...

Riksdagsledamöterna riskerade att förlora posterna i samband med valet nästa år på grund av regler som säger att ledamöter får sitta max tre mandatperioder.

Artikel:

https://omni.se/hirvonen-och-alm-eri...skont/a/vgvWPp
Citera
2025-10-19, 17:11
Medlem
Det är väl ganska förståeligt att de hellre ändrar den regeln än att ha tomma stolar? Lite pragmatisk måste man väl ändå vara?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-19 kl. 17:40.
Citera
2025-10-19, 17:16
Medlem
Det är synd för jag tror verkligen på att man ska begränsa den maktperiod som politiker har. Politikerna sitter alldeles för länge som det är nu.

Hade varit alldeles utmärkt fortsätta med 3 mandatperioder för riksdagen och regeringspositioner.

USA har skyddat sig mot maktkorruption genom att man har max 2 mandatperioder som president, vilket har haft stor betydelse för att skydda sig mot att någon får för sig att bli diktator och sitta hela livet med allt vad det innebär av maktkorruption.
Citera
2025-10-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är synd för jag tror verkligen på att man ska begränsa den maktperiod som politiker har. Politikerna sitter alldeles för länge som det är nu.

Hade varit alldeles utmärkt fortsätta med 3 mandatperioder för riksdagen och regeringspositioner.

USA har skyddat sig mot maktkorruption genom att man har max 2 mandatperioder som president, vilket har haft stor betydelse för att skydda sig mot att någon får för sig att bli diktator och sitta hela livet med allt vad det innebär av maktkorruption.
Jag håller med. Det borde införas någon begränsning för sådant även i Sverige. Dock får man minnas att presidentposten i USA innebär väldigt mycket mer makt än vad statsministern i Sverige har. Men helt klart skulle jag vara positivt inställd till fler sådana begränsningar.
Citera
2025-10-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är väl ganska förståeligt att de hellre ändrar den regeln än att ha tomma stolar? Lite pragmatisk måste man väl ändå vara?

Fanns det risk för att det skulle bli tomma stolar? Vad jag noterat har det aldrig handlat om att det inte fanns personer att fylla platserna med. Det verkade istället har mer handlat om att vissa MP politiker har velat klamra sig fast vid köttgrytan i en period till, eller fler. För att de tydligen är så kompetenta och populära att det inte finns några ersättare. I praktiken har de skapat en form av grön personkult. Den stora ledarfiguren får inte försvinna.

I det aktuella fallet då Annika Hirvonen och Janine Alm Ericson. Nu kan väl då också ett antal gamla MP toppar komma tillbaka igen eftersom de tidigare har blivit avtackade pga tidsbegränsningen den hade.

Så om de förlängde med en period nu. Vad hindrar dem att om tre-fyra år förlänga med en period till om det är så att några av deras toppnamn eller att den stora gröna ledaren riskerar att ramla ut? Tydligen ingenting. Måste klamra sig fast till riksdagspensionen betalas ut, ingen plats för dem i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast det är bara för att bli president. Du kan sitta i senaten eller kongressen hur länge som helst bara du blir omvald. En senator eller kongressledamot som suttit där i årtionden, de finns gott om dem, har en del "makt" i den meningen också. Det finns mängder av dem som suttit i 40-50 år och den enda anledningen till att de slutade var allvarlig demens eller döden.
https://www.senate.gov/senators/long...g_senators.htm
Senast redigerad av 101000111 2025-10-19 kl. 18:26.
Citera
2025-10-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Fanns det risk för att det skulle bli tomma stolar? Vad jag noterat har det aldrig handlat om att det inte fanns personer att fylla platserna med. Det verkade istället har mer handlat om att vissa MP politiker har velat klamra sig fast vid köttgrytan i en period till, eller fler. För att de tydligen är så kompetenta och populära att det inte finns några ersättare. I praktiken har de skapat en form av grön personkult. Den stora ledarfiguren får inte försvinna.

I det aktuella fallet då Annika Hirvonen och Janine Alm Ericson. Nu kan väl då också ett antal gamla MP toppar komma tillbaka igen eftersom de tidigare har blivit avtackade pga tidsbegränsningen den hade.

Så om de förlängde med en period nu. Vad hindrar dem att om tre-fyra år förlänga med en period till om det är så att några av deras toppnamn eller att den stora gröna ledaren riskerar att ramla ut? Tydligen ingenting. Måste klamra sig fast till riksdagspensionen betalas ut, ingen plats för dem i verkligheten.
Det är ju liknade bl a MP anklagar vissa länder för, man ändrar spelplanen för att få sitta kvar
Citera
2025-10-19, 19:29
Medlem
MP borde ta bort "2 språkrörs"-systemet, ta tillbaka Åsa Romson och sätta henne som partiledare på livstid.
Citera
2025-10-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
MP borde ta bort "2 språkrörs"-systemet, ta tillbaka Åsa Romson och sätta henne som partiledare på livstid.
Det blir nästa förändring, en partiledare.
Om det står i stadgarna så skall det ju vara på två stämmor, har man planer på en extra eller tog man även beslutet förra året?
Citera
2025-10-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111

Jag vet inte exakt hur det ser ut. Så bra koll har jag inte på MPs interna angelägenheter

Men för att vända lite på det. Såvitt jag vet är det det enda partiet som överhuvudtaget ens har en sådan begränsning.
Citera
2025-10-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag vet inte exakt hur det ser ut. Så bra koll har jag inte på MPs interna angelägenheter

Men för att vända lite på det. Såvitt jag vet är det det enda partiet som överhuvudtaget ens har en sådan begränsning.

Vem har det. Vad jag vet är det det enda partiet som har en inskriven mandat begränsning. De övriga brukar väl behålla dem för evigt eller så länge de drar röster. Så det brukar lösa sig själv för det mesta.

För MP fanns dock någon form av ideologisk grund för det hela. De ville inte att politiker skulle bli proffs-politiker som satt i riksdagen hela livet, som i de andra partierna. Utan man skulle vara där ett par perioder och sedan återgå till "verkligheten". Nu verkar det som sagt som om att de mer och mer börjar blir som de andra.
Citera
2025-10-19, 20:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2025-10-19, 20:48
Medlem
Lobengulas avatar
Det är ju MP:s interna regelverk som ändras och det har ju absolut noll betydelse för alla utom MP som nu kan nominera trötta ansikten på valsedlarna.

Jag kan ha fel men mig veterligen har inget annat parti någon gräns för hur många mandatperioder som en person kan nomineras till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in