2025-10-19, 18:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nej vi fuskvabbar inte. Å andra sidan jobbar vi hemifrån och kan turas om att ta hand om honom. Nu är han 9 år och klarar det mesta själv.
Ni har ett barn?
Jag har 2 och jag är då inte hemma en femte del av mina kollegor som är hemma med ett barn och dessutom har barnen varannan vecka...
Citera
2025-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Får typ tjugo, trettio år sedan var ju klimatet annorlunda. När jag själv var i skolåldern försökte man ju här och där fejka att man var sjuk för att slippa gå till skolan. Det var ju rätt uppenbart som det är för de flesta föräldrar att man bara fånar sig. Och där var det ju bara att pallra sig iväg till skolan i alla fall. Trots min ojoj-huvudvärk eller diffust "ont i magen".

Numera blir det ju skandal om man tvingar sitt stackars sjuka barn att gå till skolan. Barnet kommer till skolan och klagar på huvudvärk. Läraren frågar om stackars barnet förklarat detta för sina föräldrar. Barnet svarar att föräldrarna tvingade barnet att gå till skolan ändå. Och plötsligt blir det orosanmälningar och utredningar och fan i helvete.

Jag kan tänka mig att det är sånt som spökar. Föräldrar vågar inte riskera att släppa iväg en unge som klagar på att de är lite krassliga. Skulle ungen spy på dagis eller i skolan, och det uppdagas att barnet klagat på illamående till föräldrarna blir det det en jävla massa trassel.

Alltså inte nödvändigtvis att föräldrarna vill maska på jobbet och fusk-VAB:ar. Jag kan inte föreställa mig att det bara är att ligga i sängen och kolla Netflix med popcorn om man har en uttråkad femåring hemma.
Haha. "Jaha, bara 39 grader feber?" Så fick man en alvedon och en spark in i bussen. Ja, det har onekligen hänt en del.
Citera
2025-10-19, 18:11
Medlem
Förstår inte riktigt varför man skulle fuskvabba. Är väl 10 gånger softare att vara på jobbet än att vara hemma med ett barn hela dagen.
Citera
2025-10-19, 18:22
Medlem
bellusorcas avatar
Men då måste du ha ungen hemma på riktigt? Eller tänker du att du tar ungen till förskolan och sedan chillar på soffan?

Vet att försäkringskassan gör stickprov för att se att barnet som vabbades för faktiskt var hemma. Dock är det väl liten risk att du skulle råka ut för det om du ändå aldrig vabbar, dom kanske provar folk som ✨vabbar✨ mycket hehe.

Om du gör det någon enstaka dag så visst. Men sätt det inte i system, för då blir jag som skattebetalare rasande om du ska parasitera på mig.
Citera
2025-10-19, 18:24
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ni har ett barn?
Jag har 2 och jag är då inte hemma en femte del av mina kollegor som är hemma med ett barn och dessutom har barnen varannan vecka...
Ett som man får vabba för ja. Men det beror ju lite på åldrar. Generellt sett så ser man ofta mer vabb hos de med mindre barn. Framförallt de som kanske går sitt första år på förskolan vilket har sin naturliga förklaring.

Vår 9 åring har en hel del medicinska problem men han är sällan sjuk såsom andra barn. Dvs förkylning, feber mm.

Men ja barn är olika, förskolor är olika. Vissa förskolor är oerhört petiga och ringer föräldrarna för minsta lilla.

Sen finns det självklart de som stannar hemma ändå, utan riktiga skäl, kanske av lathet. Skulle jag gissa så ju sämre man trivs på jobbet, ju lättare har man att stanna hemma för vabb. Sen är det mer "lönsamt" att vabba än att sjukanmäla sig i vissa fall. Dessutom mer fördelaktigt för arbetsgivaren.

Ju högre lön ju mer lönsamt att vabba, men beror ju också på längden av hemmavistelsen.
Citera
2025-10-19, 18:31
Medlem
Aldrig, har en hög lön och jag förlorar gräsligt mycket pengar på VAB! Så nej tack till det.

Dock har vi haft grym tur och vabbat sällan, som en lärare sa ”ni har läskigt friska barn”.

Jaja något ska man väl ha tur med i livet.
Citera
2025-10-19, 18:37
Medlem
Bara tattare som fusk vabbar. Vet om en del skojare som vabbar och arbetar samtidigt.
Citera
2025-10-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Mina 2 barn är friska som nötkärnor.
Att ens barn är friska och krya är såklart en positiv sak och jag är tacksam.
Det är väldigt sällan att jag eller min fru behöver vabba, det kan nog maximalt räknas totalt på en hand på ett år, absolut max.
Samtidigt ser jag kollegor som är hemma och vabbar hela tiden, var och varannan vecka och många i närheten synar det nog detta som lathet emellanåt, samtidigt bryr sig ingen då det "hör till".
Vad säger ni, borde jag köra samma race, ta några vab-dagar emellanåt? Alla andra gör det men jag är då fanimig aldrig hemma, nånsin.
Känns som att jag blir smått blåst på småbarnsåren när alla andra kollegor lallar runt hemma och tar sovmorgon...
Mina kollegor har frågat om min fru är den som är hemma med sjuka barn.
Nej...dom är aldrig hemma.

Jasså du vill bli en bidragsfuskare. Måtte du brinna i helvetet.
Citera
2025-10-19, 19:27
Bannlyst
Nä arbetsbördan blir ju större för kollegorna
Citera
2025-10-19, 19:33
Medlem
Karensdag är lösningen.
Citera
2025-10-19, 19:38
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Varför förlora pengar i onödan?

För att det är mysigt att umgås med barnen.
Citera
2025-10-19, 19:44
Medlem
Gaffelpärms avatar
Nej
Har och kommer aldrig att göra det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem