2025-10-19, 14:35
Medlem
Lobengulas avatar
Jag älskar plommon, speciellt de mörkare blåröda. Förut var det vanligt att de såldes i lösvikt i butikerna och av utmärkt kvalitet och storlek, saftiga och precis rätt konsistens.

Allt man hittar nu är plommon i förpackning, små rackare inte större än jordgubbar. Antingen stenhårda eller torra. Jag har testat många olika matbutiker i Stockholm men alla har samma skit. Dessutom svindyrt.

Är det brist på plommon som gör detta? Så här var det inte för några år sedan.
Citera
2025-10-19, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag älskar plommon, speciellt de mörkare blåröda. Förut var det vanligt att de såldes i lösvikt i butikerna och av utmärkt kvalitet och storlek, saftiga och precis rätt konsistens.

Allt man hittar nu är plommon i förpackning, små rackare inte större än jordgubbar. Antingen stenhårda eller torra. Jag har testat många olika matbutiker i Stockholm men alla har samma skit. Dessutom svindyrt.

Torgförsäljning.

Köpte själv häromdagen på bondens marknad. Otroligt saftiga och goda.
Citera
2025-10-19, 15:08
Medlem
Citat:

Säsongen för plommon är över, om du vill ha inhemska. De som kommer från utlandet är tyvärr en katastrof, med undantag för polska, som fortfarande kan finnas i lösvikt hos Hemköp & City Gross
Citera
2025-10-19, 15:45
Medlem
Vill du göra plommonsås?
Citera
2025-10-19, 16:11
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptytio
Du får vänta tills det är säsong för plommon.

Ja för svenska plommon är det ju så. Men för att vara tydlig, så här har det varit även under svenska säsongen för plommon. Smaklösa små rackare. Det var länge sedan jag såg feta saftiga plommon i butik. Jag gillar svenskt men har inget problem med import så länge som det är något bra.

Förra veckan var jag i Nice Frankrike och köpte plommon i en liten butik, fullkomligt gudomliga. Lagom storlek, saftiga och så smakrika. Varför finns de inte i butiker i Sverige? Är importen för dyr? Finns det ingen efterfrågan? Är produktionen av plommon mindre nu än det var förut?
Citera
2025-10-20, 05:01
Medlem
Plantera eget träd. Har flera på min egen mark
Citera
2025-10-20, 18:14
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manshoran
Plantera eget träd. Har flera på min egen mark

Det skulle jag absolut göra om jag ägde mark
Citera
2025-10-21, 15:21
Bannlyst
Antagligen bäst på Lidl
Citera
2025-10-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ja för svenska plommon är det ju så. Men för att vara tydlig, så här har det varit även under svenska säsongen för plommon. Smaklösa små rackare. Det var länge sedan jag såg feta saftiga plommon i butik. Jag gillar svenskt men har inget problem med import så länge som det är något bra.

Förra veckan var jag i Nice Frankrike och köpte plommon i en liten butik, fullkomligt gudomliga. Lagom storlek, saftiga och så smakrika. Varför finns de inte i butiker i Sverige? Är importen för dyr? Finns det ingen efterfrågan? Är produktionen av plommon mindre nu än det var förut?

Lite märkligt, kan ju inte tala för Stockholm men det har funnits gott om olika sorters plommon både på ICA och COOP här i en betydligt mindre stad längre söderut.
Även babbe-livs har haft ett flertal sorter till lösvikt.

Mindre av det så här års men brukar finnas viss import med. Den där jättestora rödblåa varianten.

Tror faktiskt det odlas allt mindre plommon i Sverige numer, fruktträd känns allt ovanligare i svenska trädgårdar med tyvärr. Även vi gubbar gillar ju att palla frukt ibland!
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-10-24 kl. 19:29.
Citera
2025-10-24, 19:39
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tror faktiskt det odlas allt mindre plommon i Sverige numer, fruktträd känns allt ovanligare i svenska trädgårdar med tyvärr. Även vi gubbar gillar ju att palla frukt ibland!

Så kan det vara. Fan vad jag pallade plommon i villaområden som liten pojk, sedan satte man sig på en säker plats och mölade i sig dem så att man nästan blev i komatillstånd.

Men det jag misstänker är att plommon helt enkelt inte längre är lika efterfrågade i butikerna. Livsmedel är inte immuna mot modesvängningar. Se bara på bostongurka som många korvmojar har slutat med. Den anses gubbig.
Citera
2025-10-24, 19:52
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Fan vad jag pallade plommon i villaområden som liten pojk, sedan satte man sig på en säker plats och mölade i sig dem så att man nästan blev i komatillstånd.

Men det jag misstänker är att plommon helt enkelt inte längre är lika efterfrågade i butikerna. Livsmedel är inte immuna mot modesvängningar. Se bara på bostongurka som många korvmojar har slutat med. Den anses gubbig.

Ja det går nog lite hand i hand det där, inte många som efterfrågar plommon längre verkar det som vilket är trist.
Dom tog ner flera fina fruktträd (två plommon) ett stenkast från hemmet för några år sedan när dom byggde nya bostadsrätter för några år sedan. Inte för att det behövdes, det blev en ren gräsplätt istället. Trist!

Men ser det när man går runt i villaområdena med, många som tar över gamla hus kapar snabbt ner fina fruktträd. Sen kan man ju förstå det om man ändå inte tar hand om frukten.. är ju trist att klafsa runt i rutten fallfrukt.
Men det är väl så det är idag.

Ändå förvånad över att det inte finns plommon i stockholmsbutiker. Det finns det iaf gott om här, gula, röda, blåa.. iaf en viss tid.

Har inte märkt av att bostongurka försvunnit häromkring men det skulle inte förvåna mig, nu ska det va sriracha-majjo, kimchi, sjögräs och fan vet allt!
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-10-24 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in