2025-10-19, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Har en hyra som nu efter hyreshöjningarna landat på ca 3600-3700 i månaden, kommer om några år kanske ligga på 4000 som mest, förutsatt att dom fortsätter höja. Detta i en storstad och 5-10 minuters bussresa till innerstan.
Har badrum med badkar, vardagsrum och ett sovrum, samt kök med kokvrå(ingen plats för bord). Har frys, kylskåp.

Min mamma tycker att jag ska köpa lägenhet. Jag kommer i så fall behöva ta lån och kommer max kunna pröjsa 1 miljon i insats. Men då försvinner alla mina pengar så jag kommer stå på noll.

Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??
Långsiktigt är det väl alltid smartast att äga sin lägenhet, men som du skriver så har du ingen buffert kvar sedan om du köper en lägenhet nu.
Jag hade tills vidare valt att fortsätta hyra och spara mer pengar, men allt beror också på situation med jobb och så.
Citera
2025-10-19, 12:35
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Börjar gå uppåt nu och när lättnader i kontantinsats och amortering införs nästa år så kommer priserna öka rejält.
Vill man köpa så är det nu man skall göra det.

Om en 10 år kommer ingen med en vanlig lön kunna köpa sitt boende, det blir endast genom arv eller om man är rik som man kan äga sitt boende.
Hoppas på det, då det skulle rädda min pension.
Fast pengarna går väl åt att betala boende åt mina barn, isåfall.
Citera
2025-10-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Bor man i en nybyggd hyresrätt så är man korkad. Betala 20000 i hyra..

Min son son bor i en 4a och betalar 8500 i hyra i stockholm. Oavsett om det köpa eller ej kommer priset aldrig bli lägre.

Skulle vara ifall man amorterar 0kr men då pröjsar man ju bara ränta och står med ett lån på 5 miljoner…
Jo, men det gäller ju inte för TS, låg hyra och investera allt i br. Men det är mycket möjligt att det är läge att köpa nu innan nya regler och sen successivt investera. Om han kan lägga en miljon i kontantinsats så är det ju definitivt bäst. Kanske missförstod. I så fall köpa en mindre lägenhet utan att behöva lägga allt som kontantinsats, så har båda sönerna gjort. Den ena bytt upp sig till större när han flyttade ihop med tjejen.

Nybyggda hyresrätter är sämsta alternativet definitivt.
Senast redigerad av marageo 2025-10-19 kl. 13:00.
Citera
2025-10-19, 12:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Små billiga hyresrätter är fördelaktiga. Bo kvar!

Det vansinniga är de som betalar 10 000/mån för en nyproducerad etta eller har större (för stora) hyresrätter.
Citera
2025-10-19, 12:59
Medlem
Vansterpartiets avatar
Hade aldrig låst in mig i en bostad med en mille i insats och lån på det om jag hade en hyra på 4k. Men jag är väl också av åsikten att de senaste 25 årens ökning i bostadspriser inte är någon naturlag, de senaste åren har folk fått lära sig att hävstången på bolån kan ju faktiskt slå åt det negativa hållet också.
Citera
2025-10-19, 13:10
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hoppas på det, då det skulle rädda min pension.
Fast pengarna går väl åt att betala boende åt mina barn, isåfall.
Ja det är det som är problemet.
Skaffar man barn och man vill att barnet skall kunna ha ett boende så måste man hjälpa till.
Bästa är att inte skaffa barn helt enkelt
Citera
2025-10-19, 13:23
Medlem
kyrkstockens avatar
4000 innebär en liten lägenhet som kanske passar en ung människa. Det är en trivselfråga.

4000 i hyra är en fågel i handen men ingen kan förutspå prisutvecklingen på bostäder frammåt.

Jag gissar att spara är bättre än att köpa nu. Men ingen kan förutspå framtiden. Vi kan få en 70-tals inflation.
Citera
2025-10-19, 13:40
Medlem
Det är väl helt avgörande var du bor nånstans. Stockholm/ Göteborg? Grattis, behåll lyan. I andra fall kan det vara värt att diskutera.

Pröjsar du en mille i insats så kommer du garanterat max behöva belåna dig på 50% för en likvärdig lägenhet i samma stora stad. Alltså behöver du betala endast ränta och avgift. Avgift behöver alla betala, men utöver avgiften så blir ju räntepengarna något som helt går ner i din egen ficka till skillnad från nu då 100% av din månadskostnad går till någon helt annan än dig själv.

Jag tycker inte du ska byta bara för sakens skull men detta är nog sista hösten då köpare fortfarande kan fynda bland bostadsrätter, vilket kan innebära att du kan göra ett trevligt klipp när du sen säljer din bostadsrätt framöver.
Citera
2025-10-19, 13:47
Medlem
Paris24s avatar
Finns 100-tals trådar på FB om detta, läs gamla trådar, många bra råd!

Aktier är riskfyllt och nybörjare förlorar pengar, de tjänar inte. En lägenhet är mer stabil i värde. Den kommer nog att svaja eftersom vi hade en topp i priser 2022 men på 10 års sikt är den bra. Men om TS älskar sin HR så kan han visst bo där i 2-3 år medans han funderar och letar BR.
Citera
2025-10-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Små billiga hyresrätter är fördelaktiga. Bo kvar!

Det vansinniga är de som betalar 10 000/mån för en nyproducerad etta eller har större (för stora) hyresrätter.

Och varför är det vansinningt om man har ekonomin för det och prioriterar ett sånt boende?.
Att vara slav åt banken och dessutom inte äga sin bostad, är inte så kul heller, dessutom ha en förening som ska styra och ställa, sen så brukar i regel inte bostadsrätterna vara så nya heller och alla tidigare ägare har såklart gjort sin egen renovering, sminka en gris om och om igen.
En HR nyproduktion är så mycket bättre än någon gammal sunkig BR.

Det bästa mellan pest och kolera hade såklart varit en äganderättslägenhet.
Citera
2025-10-19, 13:54
Medlem
Räcker med att hyra o sen köpa semester lägenhet utomlands istället som plan b ifall sverige havererar
Citera
2025-10-19, 14:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Och varför är det vansinningt om man har ekonomin för det och prioriterar ett sånt boende?.
Att vara slav åt banken och dessutom inte äga sin bostad, är inte så kul heller, dessutom ha en förening som ska styra och ställa, sen så brukar i regel inte bostadsrätterna vara så nya heller och alla tidigare ägare har såklart gjort sin egen renovering, sminka en gris om och om igen.
En HR nyproduktion är så mycket bättre än någon gammal sunkig BR.

Det bästa mellan pest och kolera hade såklart varit en äganderättslägenhet.

Jag pratar om ekonomisk fördelaktighet. Men vill man betala får man väl göra det... Ungefär som folk som har svindyra bilar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in