Citat:
Ursprungligen postat av
Pundedu
Har en hyra som nu efter hyreshöjningarna landat på ca 3600-3700 i månaden, kommer om några år kanske ligga på 4000 som mest, förutsatt att dom fortsätter höja. Detta i en storstad och 5-10 minuters bussresa till innerstan.
Har badrum med badkar, vardagsrum och ett sovrum, samt kök med kokvrå(ingen plats för bord). Har frys, kylskåp.
Min mamma tycker att jag ska köpa lägenhet. Jag kommer i så fall behöva ta lån och kommer max kunna pröjsa 1 miljon i insats. Men då försvinner alla mina pengar så jag kommer stå på noll.
Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??
Just nu så finns det ett bostadsöverskott i de flesta städer vilket gör det relativt billigt att köpa en bostadsrättslägenhet om man jämför med de senaste tio åren.
När man har en bostadsrätt så har man förutom månadsavgift (hyra) och kapitalkostnad även en kostnad för renovering som många glömmer bort i kalkylen. Det handlar om vitvaror, badrum, kök, väggar och golv. Kostnad för renovering ligger runt en tusenlapp i månaden som man glömmer bort.
Jag tycker att du ska
fokusera på att trivas i din bostad och inte bry dig så mycket krig om det är en hyresrätt, bostadsrätt eller äganderätt. Finns många fördelar med en hyresrätt, bara ringa fastighetsägaren om vattenkranen droppar. Är det bostadsrätt så är det ditt ansvar att skaffa en ny vattenkran och byta (vad som ingår i månadsavgiften varierar från förening till förening).