• 7
  • 8
2025-10-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Har en hyra som nu efter hyreshöjningarna landat på ca 3600-3700 i månaden, kommer om några år kanske ligga på 4000 som mest, förutsatt att dom fortsätter höja. Detta i en storstad och 5-10 minuters bussresa till innerstan.
Har badrum med badkar, vardagsrum och ett sovrum, samt kök med kokvrå(ingen plats för bord). Har frys, kylskåp.

Min mamma tycker att jag ska köpa lägenhet. Jag kommer i så fall behöva ta lån och kommer max kunna pröjsa 1 miljon i insats. Men då försvinner alla mina pengar så jag kommer stå på noll.

Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??

Bäst för vad exakt? Din bostad är en konsumtionsvara. Det är bara fattiglappar som tror att bostaden ska gör de rika.
Citera
2025-10-25, 23:23
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Har en hyra som nu efter hyreshöjningarna landat på ca 3600-3700 i månaden, kommer om några år kanske ligga på 4000 som mest, förutsatt att dom fortsätter höja. Detta i en storstad och 5-10 minuters bussresa till innerstan.
Har badrum med badkar, vardagsrum och ett sovrum, samt kök med kokvrå(ingen plats för bord). Har frys, kylskåp.

Min mamma tycker att jag ska köpa lägenhet. Jag kommer i så fall behöva ta lån och kommer max kunna pröjsa 1 miljon i insats. Men då försvinner alla mina pengar så jag kommer stå på noll.

Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??

Hur lyckades du hitta en så billig lägenhet?
Citera
2025-10-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Hur lyckades du hitta en så billig lägenhet?

Bostadskön. När jag fann den slog jag till. Hade många års väntetid.
Citera
2025-10-26, 01:40
Medlem
Citat:

om du har en miljon till insats skulle jag investera denna i relativt sakra instrument, och fortsatta hyra. Om du ar bekvam i situationen, och inte behover nagot annat. Blir det svart for att inte saga omojligt att komma ner I samma kostnader. Dessutom slipper du underhall osv.

Pa en miljon, vettigt investerat borde du kunna dra 40k om aret (alltsa storre delen av hyran) och sta kvar pa en MIl, plus vad du kan spara utover det.

Koper du, och hamnar pa noll, har du ingen mojlighet att ta dig ur om bostadspriserna sjunker. Och du kommer dessutom ga miste om utdelning/rantor osv pa det besparade beloppet.
Citera
2025-10-26, 09:19
Medlem
Citat:

Just nu så finns det ett bostadsöverskott i de flesta städer vilket gör det relativt billigt att köpa en bostadsrättslägenhet om man jämför med de senaste tio åren.

När man har en bostadsrätt så har man förutom månadsavgift (hyra) och kapitalkostnad även en kostnad för renovering som många glömmer bort i kalkylen. Det handlar om vitvaror, badrum, kök, väggar och golv. Kostnad för renovering ligger runt en tusenlapp i månaden som man glömmer bort.

Jag tycker att du ska fokusera på att trivas i din bostad och inte bry dig så mycket krig om det är en hyresrätt, bostadsrätt eller äganderätt. Finns många fördelar med en hyresrätt, bara ringa fastighetsägaren om vattenkranen droppar. Är det bostadsrätt så är det ditt ansvar att skaffa en ny vattenkran och byta (vad som ingår i månadsavgiften varierar från förening till förening).
Citera
2025-10-26, 10:17
Medlem
om man trivs i sin billiga hyres varför köpa en bo rätt de flesta som köper gör det för att de inte hittar nån hyres med hyffsad hyra eller tycker det är lite finare att bo i bo rätt grannarna från helvetet kan man även få om man köper lägenhet
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in