Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-18, 22:32
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Allt började för några veckor sedan när mitt Windows 10 klaga att MS snart inte uppdaterar OS:et

Eftersom jag tröttnat på Windows så formaterade jag disken och la in Linux Mint (22.2).
Men för några dagar sedan såg jag en YT video där en jämförde Mint med Zorin OS. Och han förklara hur mycket bättre Zorin är om man går från Windows. Så jag tänkte testa det.

Drog ner Core versionen och installationen var lika lätt som Mint.
Och jag gillade snabbheten i Zorin. Både vid uppstart men också under körning

Den har Brave förinstallert jämfört med FF på Mint. Men jag gillar FF så jag drog hem den också. Och här kom första problemet. FF krashade direkt vid uppstart. Avinstallerade och försökte igen flertalet gånger. Men samma problem.

Även Appen Videos var inget vidare då man tex inte kunde ändra kortkomandon. Så jag tog ner VLC som jag använt i säkert 15år. Men alla filmer jag försöker spela blir bara en grön bild. Ljudet hörs men bara en grön bild.

Jag har inte gjort några ändringar under installationen annat än det man måste göra.
Kanske ska tillägga att jag inte installerat via Terminalen utan via sökfunktuionen i "Show Apps" sedan bara valt Install

HM: Intel_R_ Client Systems NUC11BTMi7
P: 11th Gen Intel® Core™ i7-11700B × 16
M: 16,0*GiB
DC: 1,0*TB

Så vad gör jag? Installera om Zorin eller kan jag lösa det på annat sätt?
Citera
2025-10-18, 22:55
Jag kan väldigt lite om Linux och ännu mindre om just Zorin då jag bara testade Mint för att återuppliva gamla laptops. Det första jag skulle kolla är i VLC inställningar: Verktyg --> Inställningar --> Video --> Utmatning (flervalslistruta).

Sen kan du kolla vad för video output i inställningarna generellt.
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-10-18 kl. 22:57.
Citera
2025-10-18, 23:23
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Jag kan väldigt lite om Linux och ännu mindre om just Zorin då jag bara testade Mint för att återuppliva gamla laptops. Det första jag skulle kolla är i VLC inställningar: Verktyg --> Inställningar --> Video --> Utmatning (flervalslistruta).

Sen kan du kolla vad för video output i inställningarna generellt.

Allt stod på Auto där. Men jag provade installera via Terminalen. Och konstigt nog fungerade det. Allt spelas upp som det ska. Ska testa med FF nu också.
Citera
2025-10-18, 23:43
Medlem
Thelightbluebirds avatar
FF funkar också nu. Märkligt.

Fann ett till irriterande grej. Tar man tag i ett fönster så kan man fästa den i sidan av skärmen eller upp för att göra den till fullskärm, Ovan finns en bar som kommer ner för att välja hur du vill fästa fönstret. Vad heter den baren? Behöver inaktivera den.
Citera
2025-10-19, 00:00
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird

Fann ett till irriterande grej. Tar man tag i ett fönster så kan man fästa den i sidan av skärmen eller upp för att göra den till fullskärm, Ovan finns en bar som kommer ner för att välja hur du vill fästa fönstret. Vad heter den baren? Behöver inaktivera den.

kör endast med flatpak, då funkar codecs etc från början.
Zorin är skräp förövrigt. Gammalt skräp under huven.
Fedora 42 är minst dåligt just nu vad gäller desktop med Linux.
Citera
2025-10-19, 00:06
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:

edge tiling heter väl eländet
kan stängas av under appearance gissar jag.
Citera
2025-10-19, 00:06
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
kör endast med flatpak, då funkar codecs etc från början.
Zorin är skräp förövrigt. Gammalt skräp under huven.
Fedora 42 är minst dåligt just nu vad gäller desktop med Linux.

Ok kan du ge varför det är skräp? Den känns snabbare än tex Mint. Dessa små problem löste sig om jag bara installerade via terminalen som man bör göra.

Känner inte till Fedora 42 men gissar den är liknande Windows wannabe som Zorin?
Citera
2025-10-19, 00:07
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
edge tiling heter väl eländet
kan stängas av under appearance gissar jag.

Tackar ska kolla detta.

EDIT: Hitta det: Zorin Appearance > Windows > Advanced Window Tiling
Tackar!!
Senast redigerad av Thelightbluebird 2025-10-19 kl. 00:13.
Citera
2025-10-19, 00:15
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ok kan du ge varför det är skräp? Den känns snabbare än tex Mint. Dessa små problem löste sig om jag bara installerade via terminalen som man bör göra.

Känner inte till Fedora 42 men gissar den är liknande Windows wannabe som Zorin?

Zorin är ett glättigt skal över (gammal) Ubuntu som låtsas vara Windows för att inte skrämma bort nybörjare ... och lyckas halvdant.
Att det är ett gäng giriga leprechauns bakom skiten gör inte saken bättre.

Fedora är inte "wannabe Windows", det är den dist som alla andra snor idéer ifrån två år senare och låtsas att dom uppfunnit själva.

Men absolut, fortsätt kalla Zorin "snabbt" för att det öppnar Firefox en halv sekund fortare. Det är som att berömma en moppe för att den startar snabbare än en motorcykel.

Det mesta inom linux på desktop är sopor, men jag måste berömma senaste Fedora och fan i mig även open suse.
Citera
2025-10-19, 00:28
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Zorin är ett glättigt skal över (gammal) Ubuntu som låtsas vara Windows för att inte skrämma bort nybörjare ... och lyckas halvdant.
Att det är ett gäng giriga leprechauns bakom skiten gör inte saken bättre.

Fedora är inte "wannabe Windows", det är den dist som alla andra snor idéer ifrån två år senare och låtsas att dom uppfunnit själva.

Men absolut, fortsätt kalla Zorin "snabbt" för att det öppnar Firefox en halv sekund fortare. Det är som att berömma en moppe för att den startar snabbare än en motorcykel.

Det mesta inom linux på desktop är sopor, men jag måste berömma senaste Fedora och fan i mig även open suse.

Ok förstår va du säger. Vad rekommenderar du om jag vill ha så Windows likt som möjligt? Utan att återgå till Windows såklart.
Citera
2025-10-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ok förstår va du säger. Vad rekommenderar du om jag vill ha så Windows likt som möjligt? Utan att återgå till Windows såklart.
Varför vill du ha så likt Windows som möjligt?
Citera
2025-10-19, 10:54
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Varför vill du ha så likt Windows som möjligt?

Det är nog att man känner sig trygg i den miljön typ. Men vi bortser från det vad hade du rekommenderat en noob?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in