• 8
  • 9
2025-10-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det finns många korkade saker som sägs till och från av vissa på högerkanten. Här är ett par stycken:

1) ''Ifall den utrikesfödde inte hade varit i landet så hade han inte kunnat döda/våldta/skada offret''.
2) ''Invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet därför bör vi begränsa invandringen''.
3) ''Vi ser fler brott när invandrare kommer hit, därför bör invandringen begränsas''.
4) ''Ifall invandrare begår brott i högre utsträckning vilket i sin tur bidrar till ett osäkrare samhälle så är det fullständigt rimligt att vilja begränsa invandringen''.

Alla dessa citat som är parafraserade men som ändå fångar andemeningen på ett korrekt sätt är extremt ogenomtänkta och jag tror de flesta med baskunskaper i statistik och logik snabbt kan identifiera varför dessa citat är så bristfälliga.

Jag står på högerkanten dessutom men även jag kan bli trött när folk på min sida säger korkade saker. Det gynnar inte oss.

Hur tänker du att en människa som inte befinner sig i sverige skulle kunna begå våldtäkt i sverige?
Citera
2025-10-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Hur tänker du att en människa som inte befinner sig i sverige skulle kunna begå våldtäkt i sverige?

Så du tror att de som nämner punkt 1 gör det enbart för att uttrycka en trivial sanning? Nej, det gör de inte. Punkt 1 har använts som ett sätt för att kritisera invandringen. Det är det som är poängen. Det är en märklig poäng givetvis eftersom även inrikesfödda svenskar begår brott. Punkt 1 är ungefär en lika insiktsfull kommentar som att säga: ''Hade barnafödande av norska inrikesfödda män inte skett, så hade inte Breivik massakern skett''.

När det lyfts fram i en debatt... så finns det ju ett syfte med kommentaren.

Undertonen i det som sägs är ju att man vill begränsa/stoppa invandringen för att man hade kunnat förhindra ett brott som har begåtts av en invandrare.

Du kan exempelvis kolla debatten mellan Rebecka Fallenkvist vs Emmie Mikaelsson så ser du hur Rebecka blev helt ställd.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-22 kl. 13:58.
Citera
2025-10-22, 13:36
Medlem
Citat:
Så du tror att de som nämner punkt 1 gör det enbart för att uttrycka en trivial sanning? Nej, det gör de inte. Punkt 1 har använts som ett sätt för att kritisera invandringen. Det är det som är poängen. Det är en märklig poäng givetvis eftersom även inrikesfödda svenskar begår brott. Punkt 1 är ungefär en lika insiktsfull kommentar som att säga: ''Hade barnafödande av norska inrikesfödda män inte skett, så hade inte Breivik massakern inte skett''.

Undertonen i det som sägs är ju att man vill begränsa/stoppa invandringen för att man hade kunnat förhindra ett brott som har begåtts av en invandrare.

Du kan exempelvis kolla debatten mellan Rebecka Fallenkvist vs Emmie Mikaelsson så ser du hur Rebecka blir helt ställd.

Det finns ingen slagkraft i punkt 1, det är en korkad och ogenomtänkt kommentar och gör ingenting för att underbygga en begränsning av invandring.

Hela poängen med att ha ett land med gränser är att skydda befolkningen mot yttre hot.
Citera
2025-10-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Hela poängen med att ha ett land med gränser är att skydda befolkningen mot yttre hot.

Om en person anser att invandring ska stoppas på grund av att invandrare begår brott, så innebär det i grund och botten att brottslighet (oavsett var den kommer från) är ett giltigt skäl att hindra en viss grupp från att existera i samhället.

Så om personen anser att ett enda brott begånget av invandrare rättfärdigar att hela gruppen ska hållas borta från Sverige, så måste de vara logiskt konsekventa och säga att även inrikesfödda, som också begår brott, inte bör få födas eller växa upp i samhället.

I ett hypotetiskt scenario så kan faktiskt tryggheten i samhället öka av invandring samtidigt som den minskar av barnafödande av inrikesfödda svenskar så därmed är det irrationellt att tänka såsom vissa gör när de resonerar i linje med: ''Inga invandrare i Sverige, inga brott som begås av invandrare, låt oss stoppa/begränsa invandringen''.

Det är ett värdelöst resonemang.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-22 kl. 13:56.
Citera
2025-10-22, 14:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Är man en blatte är det bara att åka hem till skitlandet man kom i från.

Precis. Åk hem era jävla horungar.
Citera
2025-10-23, 19:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Uttalandena är inte genomtänkta.

Ta punkt 2 exempelvis.

Om man är för att begränsa invandringen för att invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet så borde man även vara för att begränsa barnafödandet av pojkar eftersom män också är överrepresenterade när det kommer till brottslighet. Om man inte är för att begränsa barnafödandet av pojkar så måste man erkänna sig besegrad i bemärkelsen att resonemanget inte höll fullt ut.

De som ställer sig bakom punkt 2, har inget annat val än att acceptera den logiska följden, som helt klart är absurd. Gör man inte detta, så uppstår en logiskt konflikt.

Som du kan se hamnar man snabbt i absurda situationer när man inte tänker till ordentligt innan man uttalar sig.

Nä såna skeva och diffusa paralleller förekommer inte, för det har inget med varann att göra huruvida hur många män som föds som begår brott eller inte, kontra oreglerad invandring som har föräldrar som begår brott och eller för det vidare till sina barn. Det är helt 2 olika ämnen som har noll och inget med varann att göra. Vi har migrationspolitik av en orsak inbakat i riksdagspartiernas politiska områden. Man måste alltid utgå ifrån en norm och standard vad man vill tjäna och vad utgångspunkten är. Om invandringen hade begått betydligt färre och smärre allvarliga brott än
svenskar så är det fortfarande etniska svenskar som dikterar villkoren och kraven hur invandringen ska hanteras i såna situationer. Tex utvisning om det förekommer för många brott som ändå är små

Nä det är du som tänker ologiskt för du blandar ihop saker och vem som bestämmer ifrågan
Citera
2025-10-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä såna skeva och diffusa paralleller förekommer inte, för det har inget med varann att göra huruvida hur många män som föds som begår brott eller inte, kontra oreglerad invandring som har föräldrar som begår brott och eller för det vidare till sina barn.

Läs om punkt 2. Ifall man ställer sig bakom punkt 2 så blir den logiska följden den som jag beskrev. Det är precis det som är hela poängen att illustrera absurditet (googla reductio ad absurdum). Eftersom de flesta nyktra människor på högerkanten inte kommer att vilja vara för att begränsa barnafödandet av pojkar så måste punkt 2 förkastas, gör man inte detta så uppstår en logisk konflikt (ett konsekvens problem).

Citat:
Det är helt 2 olika ämnen som har noll och inget med varann att göra.

Det spelar ingen roll om de inte har något med varandra att göra eftersom den oundvikliga logiska följden av punkt 2 blir den som jag beskrev. Om du ogillar den logiska följden, så finns det ingen anledning att ställa sig bakom punkt 2.

Citat:
Man måste alltid utgå ifrån en norm och standard vad man vill tjäna och vad utgångspunkten är. Om invandringen hade begått betydligt färre och smärre allvarliga brott än
svenskar

Varför skulle antalet brott vara den relevanta måttstocken? Invandrare misstänkts (skäligen) för färre brott än inrikesfödda. Inte för fler. Men varför skulle detta ha statistisk relevans för menar du? Det är inte så man gör rättvisa jämförelser.

Citat:
Nä det är du som tänker ologiskt för du blandar ihop saker och vem som bestämmer ifrågan

Nej, jag tänker korrekt. Googla reductio ad absurdum så kommer du förstå mer vad för typ av strategi som jag har tillämpat.

Det jag gör är att jag höjer ribban på diskussionerna på det här forumet genom att introducera statistiska och logiska koncept. Det kommer göra att folk kommer bli mycket skickligare på att resonera.

Men ja, det kan vara förvirrande första gången om man är ovan.

Inga felaktigheter har begåtts. Jag har dubbelkollat.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in