2025-10-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag tror att du bara hatar andra för att dom har bra och riktiga idéer. Samma är det för TS.. Så bara ta ert pick och pack och åk sen hem!
Det är du som är en hjärntvättad mupp som enbart förespråkar det västerländska åsiktspaketet och har aldrig tänkt en egen fri eller kritiskt tanke i någon av frågorna.

Du är en papegoja som konsumerar för mycket massmedia och vägrar att ta in information från neutrala och oberoende källor som är på plats och kan visa den verkliga situationen i frågan.
Citera
2025-10-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Varje gång en utlänning säger något positivt om sitt hemland, eller vågar kritisera något i Sverige, så dyker samma trasiga papegoja upp: “Jaha, varför åker du inte hem då?” Ärligt talat, det är ett av de mest efterblivna argumenten som existerar. Det är inte ens ett argument, det är ett sätt att slippa tänka.

Svenskar jämför själva Sverige med andra länder hela tiden. “I Tyskland är ölen billigare”, “I Japan funkar tågen”, “USA har mer entreprenörsanda”, “Spanien har bättre klimat”. Men ingen säger åt dem att dra härifrån. Så varför blir det plötsligt dödssynd när en invandrare säger “I mitt hemland var sjukvården snabbare” eller “Skattesystemet där var enklare”?

Det är dubbelmoral och hjärnslöhet i sin renaste form.

Faktum är: människor som kommer från andra länder har ofta bättre jämförelsegrund än svenskar som aldrig satt sin fot utanför Ullared. De vet hur saker funkar på andra ställen. Men istället för att lyssna och kanske lära något, så skriker vissa “ÅK HEM!” som en reflex. Som om kritik vore ett personligt hot.

Att kräva total tystnad från folk bara för att de inte är födda i Sverige är inte patriotism — det är osäkerhet. Ett land som är tryggt i sig självt kan hantera kritik och jämförelser. Ett land som får panik av minsta ifrågasättande beter sig som en sekt.

Om Sverige är så fantastiskt, borde ni väl kunna argumentera istället för att låta som trotsiga dagisbarn?

Är det kanske dags att begrava detta dumma argument eller är det gör mycket begärt?
Jag håller med TS. Ifall man är intresserad av förbättringar då spelar det ingen roll vem det är som kommer med förbättringsförslag. Man beaktar vad som sagts och ifall det är sant oavsett. Det är en korrupt inställning att det skulle spela någon roll vilken härstamning man har för att sanning och välvilja ska respekteras.
Senast redigerad av Amittai 2025-10-19 kl. 14:47.
Citera
2025-10-19, 15:19
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur ofta kommer då detta argument upp? Kan inte minnas att jag någonsin hört någon uttala det bortom internets gränser.

Jaha och varför i helvete räknar du inte internet som en del av världen då? Det är väl en central del av våra liv numera. Jag ty ker att att jag är en influenser som får tusentals visningar på Flashback och ser inte varför någon på tiktok skulle vara bättre t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Jag håller med TS. Ifall man är intresserad av förbättringar då spelar det ingen roll vem det är som kommer med förbättringsförslag. Man beaktar vad som sagts och ifall det är sant oavsett. Det är en korrupt inställning att det skulle spela någon roll vilken härstamning man har för att sanning och välvilja ska respekteras.
Tack. Fler som du vill vi ha i världen.
Citera
2025-10-19, 15:22
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Är man en blatte är det bara att åka hem till skitlandet man kom i från.
Citera
2025-10-19, 22:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jaha och varför i helvete räknar du inte internet som en del av världen då?
För cirka 15 år sedan publicerade Expo en undersökning av Avpixlat. Den sidan hade alltså många hundratusen besökare i veckan men undersökningen visade att typ 300 personer stod för 90 procent av kommentarerna. Online kan alltså ett litet fåtal höras mycket mer än IRL.
Citera
2025-10-21, 23:10
Medlem
Det finns många korkade saker som sägs till och från av vissa på högerkanten. Här är ett par stycken:

1) ''Ifall den utrikesfödde inte hade varit i landet så hade han inte kunnat döda/våldta/skada offret''.
2) ''Invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet därför bör vi begränsa invandringen''.
3) ''Vi ser fler brott när invandrare kommer hit, därför bör invandringen begränsas''.
4) ''Ifall invandrare begår brott i högre utsträckning vilket i sin tur bidrar till ett osäkrare samhälle så är det fullständigt rimligt att vilja begränsa invandringen''.

Alla dessa citat som är parafraserade men som ändå fångar andemeningen på ett korrekt sätt är extremt ogenomtänkta och jag tror de flesta med baskunskaper i statistik och logik snabbt kan identifiera varför dessa citat är så bristfälliga.

Jag står på högerkanten dessutom men även jag kan bli trött när folk på min sida säger korkade saker. Det gynnar inte oss.
Citera
2025-10-22, 00:08
Medlem
Sladdarens avatar
Frågan är inte varför du inte åker hem.. längre ? Frågan är att de måste åka hem och det är inte förhandlingsbart pga tonvis med argument som de inte kan försvara eller besvara
Citera
2025-10-22, 00:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det finns många korkade saker som sägs till och från av vissa på högerkanten. Här är ett par stycken:

1) ''Ifall den utrikesfödde inte hade varit i landet så hade han inte kunnat döda/våldta/skada offret''.
2) ''Invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet därför bör vi begränsa invandringen''.
3) ''Vi ser fler brott när invandrare kommer hit, därför bör invandringen begränsas''.
4) ''Ifall invandrare begår brott i högre utsträckning vilket i sin tur bidrar till ett osäkrare samhälle så är det fullständigt rimligt att vilja begränsa invandringen''.

Alla dessa citat som är parafraserade men som ändå fångar andemeningen på ett korrekt sätt är extremt ogenomtänkta och jag tror de flesta med baskunskaper i statistik och logik snabbt kan identifiera varför dessa citat är så bristfälliga.

Jag står på högerkanten dessutom men även jag kan bli trött när folk på min sida säger korkade saker. Det gynnar inte oss.

Argumenten 1-4 är ju helt korrekta och helt genomtänkta för det baseras ju på fakta och facit
Citera
2025-10-22, 06:09
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jo men jag skrev en tråd om att araber som folk har många positiva sidor som inte alla kan se. Jag medgav även i ts att araber har absolut dåliga sidor också. 25% av svaren ungefär var "varför åker du inte hem". Det är ju fan så antiintellektuellt man bara kan komma.

Nu blev jag nyfiken, vilka positiva sidor har araber?
Citera
2025-10-22, 07:40
Medlem
Citat:
Varje gång en utlänning säger något positivt om sitt hemland, eller vågar kritisera något i Sverige, så dyker samma trasiga papegoja upp: “Jaha, varför åker du inte hem då?” Ärligt talat, det är ett av de mest efterblivna argumenten som existerar. Det är inte ens ett argument, det är ett sätt att slippa tänka.

Svenskar jämför själva Sverige med andra länder hela tiden. “I Tyskland är ölen billigare”, “I Japan funkar tågen”, “USA har mer entreprenörsanda”, “Spanien har bättre klimat”. Men ingen säger åt dem att dra härifrån. Så varför blir det plötsligt dödssynd när en invandrare säger “I mitt hemland var sjukvården snabbare” eller “Skattesystemet där var enklare”?

Det är dubbelmoral och hjärnslöhet i sin renaste form.

Faktum är: människor som kommer från andra länder har ofta bättre jämförelsegrund än svenskar som aldrig satt sin fot utanför Ullared. De vet hur saker funkar på andra ställen. Men istället för att lyssna och kanske lära något, så skriker vissa “ÅK HEM!” som en reflex. Som om kritik vore ett personligt hot.

Att kräva total tystnad från folk bara för att de inte är födda i Sverige är inte patriotism — det är osäkerhet. Ett land som är tryggt i sig självt kan hantera kritik och jämförelser. Ett land som får panik av minsta ifrågasättande beter sig som en sekt.

Om Sverige är så fantastiskt, borde ni väl kunna argumentera istället för att låta som trotsiga dagisbarn?

Är det kanske dags att begrava detta dumma argument eller är det gör mycket begärt?

Du argumenterar helt fel.

Ja, svenskar säger säkert många gånger att ölen är billigare i Tyskland eller att klimatet är bättre i Spanien. Men de svenskar som säger så och bor här i Sverige har ju inte flyttat dit.

Alla ni invandrare har ju själva flyttat hit, eller också har era föräldrar gjort det. De flesta av er har sökt asyl hos oss. Ni har sagt att ni inte kan leva i ert eget land, och ni behöver skydd av oss. Vi har gett er asyl och försett er med bostäder, bostadsbidrag, arbetsträning, arbetslöshetsbidrag, SFI-undervisning, skolgång för era barn, barnbidrag, flerbarnsbidrag, sjukvård och pensioner. Bland annat. Vi har lagt ner miljoner på er. Varje flykting har helt säkert själv kostat minst ett par miljoner.

Men ni klagar? Saker och ting är bättre i ert gamla hemland, eller i era föräldrars hemland?

Men åk tillbaka dit då!! För i helvete!!
Citera
2025-10-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Argumenten 1-4 är ju helt korrekta och helt genomtänkta för det baseras ju på fakta och facit

Uttalandena är inte genomtänkta.

Ta punkt 2 exempelvis.

Om man är för att begränsa invandringen för att invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet så borde man även vara för att begränsa barnafödandet av pojkar eftersom män också är överrepresenterade när det kommer till brottslighet. Om man inte är för att begränsa barnafödandet av pojkar så måste man erkänna sig besegrad i bemärkelsen att resonemanget inte höll fullt ut.

De som ställer sig bakom punkt 2, har inget annat val än att acceptera den logiska följden, som helt klart är absurd. Gör man inte detta, så uppstår en logiskt konflikt.

Som du kan se hamnar man snabbt i absurda situationer när man inte tänker till ordentligt innan man uttalar sig.
Citera
2025-10-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Nej din förljugna vänsternolla, du står inte alls på högerkanten.

Nollorna är de som inte begriper vad deras egna uttalanden antyder. De flesta högermänniskor skulle jag gissa på inte egentligen ställer sig bakom punkt 2 exempelvis. För du tror väl inte att högermänniskor vill begränsa barnafödandet av pojkar?

Se mitt tidigare svar så kommer nog polletten trilla ner:
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Uttalandena är inte genomtänkta.

Ta punkt 2 exempelvis.

Om man är för att begränsa invandringen för att invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet så borde man även vara för att begränsa barnafödandet av pojkar eftersom män också är överrepresenterade när det kommer till brottslighet. Om man inte är för att begränsa barnafödandet av pojkar så måste man erkänna sig besegrad i bemärkelsen att resonemanget inte höll fullt ut.

De som ställer sig bakom punkt 2, har inget annat val än att acceptera den logiska följden, som helt klart är absurd. Gör man inte detta, så uppstår en logiskt konflikt.

Som du kan se hamnar man snabbt i absurda situationer när man inte tänker till ordentligt innan man uttalar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in