Citat:
Ursprungligen postat av
Lill-Ann
Arbetar i åldringsvården och det förekommer sexuella närmanden då och då och oftast från samma personer. Mest män, men även kvinnor och detta mot båda könen.👨👩⚕️
Då jag var ny märkte jag att hon tittade på mig med speciell blick och sa: "Vad är du för sorts sockerkaka då? Kyss mig så får jag smaka."
Hon fick inte smaka sockerkaka.🍮
Jag blev kallad "äppelkaka" när jag var 15 år och jobbade på ett bygge. Jag var en mycket vacker pojke. Men det var alltså manliga arbetskamrater, gifta familjefäder, som kallade mig det. En gång hände något olämpligt, en målare tryckte upp mig mot en vägg och juckade snabbt en gång mot min bak. Det hela gick mycket fort och jag blev förstås illa berörd. De andra tyckte också att han gått över gränsen. Hade jag varit tjej skulle det blivit polissak av det, åtminstone idag.
Men nu handlar tråden om "tanter" och då hoppar jag femton år framåt i tiden för att hitta ett bra exempel:
Jag hade ett AMS-jobb på en statlig forskningsinstitution. Jag var biträde och förberedde forskningsmaterialet för doktorerna och docenterna. En av mina överordnade var en drygt 20 år äldre kvinna. Hon var näst högst i rang på stället.
Jag tyckte genast om henne, som människa och inte som sexpartner alltså, det bör sägas. Hon var förvisso vacker och hade garanterat varit en
mycket vacker tjej en gång i tiden. Men jag hade verkligen inget sådant intresse, just då var jag dessutom (olyckligt) kär i en modellsnygg tjej.
När jag jobbat där i två veckor delade vi hiss en dag. Då säger hon till mig att jag är den bästa som nånsin har börjat där - rent professionellt alltså. Det gjorde mig naturligtvis glad att höra.
Så, enkelt uttryckt gick jag omkring och mådde bra på jobbet och blev glad när jag såg henne, inget konstigt med det. Men mina snabba leenden skickade fel sorts signaler, eller misstolkades. Efter ett tag upptäckte jag dock att hon hade heta känslor för mig. Jag minns inte hur, tror inte att det hände något större att skriva om hur som helst.
Men en konsekvens var att hon pratade om mig vitt och brett i sitt eget hem. Hon var alltså gift och hade unga vuxna barn (bl. a. en extremt vacker dotter). Detta så till den milda grad att hennes he-man dök upp på jobbet och liksom "pinkade in revir". Även hennes äldsta dotter dök upp då och då, för att liksom bevaka sin mor - och ge mig ilskna blickar.
Då hade jag alltså inte gjort något alls för att "stjäla" eller förföra deras fru/mor, eller ens ett försök till närmande i någon form. Jag hade bara varit glad. Detta går under "kåt olämplig tant" även om det mesta var implicit. Den här "situationen" blåste dock över efter en tid och vi blev sedan goda arbetskamrater i ett par år.
Jag kan ge exempel på en "lämplig" tant också. Detta hände rätt nyligen, för bara några år sedan. Jag hade då ett annat jobb med forskarservice utåt. Vi hade besökare från allmänheten och en gång var det en parant dam i 70-årsåldern (stor inom konstvärlden) som kom några dagar i rad. I vilken grad hon fattade tycke för mig vet jag inte. Likaså om jag verkligen ska utelämna ordet "kåt". Men det slutade i varje fall med att jag i princip blev glad.
Hon sa, precis innan hon gick för sista gången, utan något förföriskt, bara som ett konstaterande:
"Du har vackra ögon".
Det är rätt och slätt en komplimang men att jag inte blev jätteglad beror på att jag blev påmind om att kvinnor i fertil ålder aldrig ger komplimanger. Åtminstone jag får komplimanger bara av äldre kvinnor eller minderåriga flickor. Men det är en annan diskussion.