Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-18, 22:34
Medlem
Majsmannen2s avatar
Går inte förneka ens rötter.

Effekten av att en gång gjort så kvinnor förlorade sin rösträtt har skapat en generellt ointresserad individ av aktuella samhällsfrågor.
Citera
2025-10-19, 03:25
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är inte kvinnor som framstår som svaga i den här texten – det är skribenten själv.

Hon låter som någon som tappat greppet om sin egen förmåga att tänka och därför försöker dra ner hela könet till sin nivå. Det är klassisk projektion: “om jag inte orkar följa med i nyhetsflödet, då gör väl ingen annan kvinna det heller.”

Det är inte patriarkatet som trycker ner kvinnor här, det är Irena själv.

Nåväl, jag ska återgå till Aftonbladets artikel “Hur man gör sig attraktiv för sin man – 10 steg för att fullfölja sitt äktenskap.”
Citera
2025-10-19, 06:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Jag tror män i större utsträckning struntar i nyheter än vad kvinnor gör.
Bevis:jag har mött fler män som är idioter än vad jag har mött kvinnor som är idioter

Så om man inte agerar (alltså struntar i) på en nyhet, så gör det en till en idiot?

Nyhet A:
”Tyskland Rustar” du agerar på nyheten, investerar i Rheinmetall.

Nyhet B:
”Bianca Ingrossos klädval i rätten”
…..?

Vad är det man skall reagera på, och på vilket sätt anser du?
Citera
2025-10-19, 06:13
Medlem
Fast å andra sidan är kvinnor inte intresserade av sin omgivning ÖVERHUVUDTAGET. Kanske därför de är kvar i grottanstadiet.
Citera
2025-10-19, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Hon har alltså inga högre tankar om sig själv, med egna ord. Vad är det med dessa kvinnors dåliga självförtroende och att dra med sig alla kvinnor ned i fördärvet

Son man själv, är det intressant att just män har så mycket åsikter om kvinnor generellt. Allt från utseende till vad dom ska tycka. Tycker dom inte som oss, då är det fel etc. En hel del män har enorma kontroll behov, det är ju helt uppenbart.

Så undrar många män varför det är så svårt med få kvinnor. Varför födelse talen sjunker, och det blir allt mer polariserat emellan män och kvinnor. Fröjden har väl hittills uppstått, tack vare att kvinnor har fått vika ned sig för män och tvingats hålla med dom i det mesta.

Sedan är det väl högst individuellt och inte beroende av kön. Tala om dum förklara sig själv och sitt eget kön. Kvinnorna som kom innan, vänder sig i sina gravar.
För att denna del är en bit av jämställdhetsarbetet också. Något som kvinnor aldrig tar ansvar för. Män har varit mest drivande där och kvinnor helt efterblivna. Du får det till kontrollbehov medan män ser det som ett försök att få kvinnan till en mans nivå intellektuellt. Tyvärr kan ni inte för ni saknar egenskapen som gör er intresserade av omgivningen. Ni är egoister

"Kvinnorna som kom innan vänder sig i sin grav" var de intresserade av nyheter eller vad babblar du om?

Kvinnor har alltid varit egoistiska och alltid varit ointresserade av omgivningen.
Citera
2025-10-19, 07:07
Medlem
Merwinnas avatar
Jag känner inte igen mig i det här alls. Jag kommer ihåg när jag var ung, jag hade i flera år både DN och SvD och läste hela blaskorna från första till sista sidan (utom annonserna och sporten). Jag satte en ära i att vara uppdaterad och allmänbildad.

Numera blir det lite mindre p.g.a. klickkulturen, men jag skulle tro att det gäller kvinnor och män i lika stor omfattning. Man läser på nätet i stället för på papper, och då blir det lätt att man bara klickar upp de nyheter som man är intresserad av.

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Går inte förneka ens rötter.

Effekten av att en gång gjort så kvinnor förlorade sin rösträtt har skapat en generellt ointresserad individ av aktuella samhällsfrågor.

Vad menar du? Kvinnor i Sverige har aldrig förlorat sin rösträtt efter att de (vi) en gång fick den (på 1920-talet om jag minns rätt nu). Och jag kan inte minnas att det har skett i något annat europeiskt land heller. (I muslimska länder kan det ha skett, för de går fram och tillbaka i tiden beroende på vilken islamisk falang som har makten för tillfället.)

För övrigt diskriminerades andra grupper längre fram i tiden än gruppen "kvinnor" när det gällde rösträtten. I Sverige. T.ex. hade män som inte gjort värnplikten länge ingen rösträtt, och inte personer (tror det gällde båda könen) som uppbar socialbidrag heller. Men detta skriks det aldrig om.
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-19 kl. 07:17.
Citera
2025-10-19, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://www.dn.se/kultur/irena-pozar-dagens-nyheter-ar-inte-gjorda-med-kvinnor-i-atanke/

Stämmer det att kvinnor har svårt att följa nyhetsrapporteringen? Man hör ju ofta nuförtiden att kvinnor är så mycket bättre än män på allt, men hur kan de då ha problem med att följa det som sker i omvärlden? Journalister gör ju sitt yttersta numera för att fördumma och relativisera all form av samhällsdebatt vilket således borde passsa kvinnor enligt Pozars logik. De journalistiska satsningarna på "influerare" är både omfattande och bred. Det går väl inte att läsa en nyhetstidning längre utan att se rubriker om vad någon Youtuber haft för sig nyligen.

Krävs det för mycket förkunskaper för att kunna ta till sig nyheter? Det brukar vara en fördel om man kan läsa och förstå grundläggande svenska. Sen kan det vara bra om man ser på läsandet som ett sätt för att lära sig nya saker, och inte som ett sätt att bekräfta sin redan existerande världsbild.

Det är verkligen viktigt att man har någon smart person i bekantskapskretsen som kan förklara om det pågår krig eller inte.

https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1o66ux4/irena_pozar_nyheter_i_dag_%C3%A4r_inte_gjorda_med/

Har Irena Pozar rätt? Har kvinnor för dåliga förkunskaper för att kunna ta till sig nyheter? Är det ett problem att nyhetsrapporteringen får kvinnor att må dåligt? Varför är det inte någon slump att nyhetsjournalistiken lockar fler män än kvinnor?

Irena Pozar verkar förakta kvinnor. Jag skulle gärna höra vad en sådan som Lena Andersson har att säga om Pozars artikel.

Alla människor behöver för övrigt inte vara intresserade av politik. Så rutten politiken är idag så är jag mest glad om många tjejer inte bryr sig om den alls. Och att då servera dem Pozars fördummade och förenklade version ("Trump jättedum, SD jättedumma, klimat viktigt, feminist bra") är bara sorgligt.
Citera
2025-10-19, 07:27
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Demokrati va? Att alla matas med information från samma tratt
Citera
2025-10-19, 08:25
Medlem
Kosmos.s avatar
Vad säger det om kvinnor att man behöver infantilisera nyheter för att de ska bry sig.
Citera
2025-10-19, 08:34
Medlem
PrippsFats avatar
Ser man på tv nu så handlar ju det bara om att det är synd om invandrare och att trump är dålig. Så varför se på tv?
Citera
2025-10-19, 08:41
Medlem
Lower3rds avatar
Jag undrar om hela spektaklet med Vanja Wikströms och World of Alidia (tråd finns) kan vara ett tecken här; ett pyramidspel där många (ofta män) hissat varningsflagg, ställt frågor och gett konstruktiv kritik - men följarskaran (enbart kvinnor) ropat hallelujah! och sedan förlorat sin insats; har kritiken varit 'för svår' att ta in?
Citera
2025-10-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Läst någonstans att det kanske är 5% av kvinnorna som borde läsa på universitet och 10% av männen.

Tydligen måste båda föräldrarna vara intelligenta för att flickan skall bli intelligent, för pojkar räcker det med mamman..
Jaså det har du läst nånstans 🙂

Hur är det den källkritiska förmågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in