Jag känner inte igen mig i det här alls. Jag kommer ihåg när jag var ung, jag hade i flera år både DN och SvD och läste hela blaskorna från första till sista sidan (utom annonserna och sporten). Jag satte en ära i att vara uppdaterad och allmänbildad.
Numera blir det lite mindre p.g.a. klickkulturen, men jag skulle tro att det gäller kvinnor och män i lika stor omfattning. Man läser på nätet i stället för på papper, och då blir det lätt att man bara klickar upp de nyheter som man är intresserad av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Går inte förneka ens rötter.
Effekten av att en gång gjort så kvinnor förlorade sin rösträtt har skapat en generellt ointresserad individ av aktuella samhällsfrågor.
Vad menar du? Kvinnor i Sverige har aldrig förlorat sin rösträtt efter att de (vi) en gång fick den (på 1920-talet om jag minns rätt nu). Och jag kan inte minnas att det har skett i något annat europeiskt land heller. (I muslimska länder kan det ha skett, för de går fram och tillbaka i tiden beroende på vilken islamisk falang som har makten för tillfället.)
För övrigt diskriminerades andra grupper längre fram i tiden än gruppen "kvinnor" när det gällde rösträtten. I Sverige. T.ex. hade män som inte gjort värnplikten länge ingen rösträtt, och inte personer (tror det gällde båda könen) som uppbar socialbidrag heller. Men detta skriks det aldrig om.