Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
I 13:1 står att "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt". Det står inte "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt och har inkomster och utgifter".
Jag tror att jag kanske förstår var vi pratar förbi varandra. Det är skillnad på "näringsverksamhet" och "inkomstslaget näringsverksamhet".
Näringsverksamhet är en sorts verksamhet. Den termen beskriver hur pengar genererats men det är i sig inte ett pengabegrepp. När du hänvisar till meningen "
Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt" i 13:1 IL så är det just en beskrivning av vad näringsverksamhet är.
I det svenska skattesystemet finns det tre olika inkomstslag. Det är inkomst av tjänst, inkomst av kapital och så inkomst av näringsverksamhet. När man pratar om "inkomstslaget näringsverksamhet" så är det alltså pengar vi pratar om, inte på vilket sätt pengarna genererats.
https://lagen.nu/begrepp/Inkomst_av_...ingsverksamhet
Vi började med att du hävdade att mitt ”rekvisit 1” inte ingår i definitionen på näringsverksamhet i 13 1. Det är helt korrekt. I mitt rekvisit 1 är det inte näringsverksamhet jag syftar på utan inkomstslaget näringsverksamhet. I IL 13:1 står ju följande klart och tydligt:
"
Till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet." och det är just detta som jag dels menar är rekvisit 1 och dels menar att jag som fysisk person inte uppfyller. Det här citatet är alltså inte en beskrivning av begreppet näringsverksamhet utan stipulerar vad inkomstslaget näringsverksamhet är så du har rätt i din invänding på så vis. Å andra sidan så är inte heller det, som sagt var, syftet med den meningen.
Alltså... för att räknas som företagare i inkomstlagens mening måste man, som fysisk person, ha haft inkomst och/eller utgifter av inkomstslaget näringsverksamhet och det har jag som fysisk person aldrig haft eftersom jag drivit mitt företag som ett aktiebolag och jag hävdar att det inte ens går att ha inkomster av typen inkomstlaget näringsverksamhet från ett aktiebolag som fysisk person.
Vidare så tolkar jag det du skrev i det jag citerade dig som att du hävdar att det inte behöver finnas inkomst och/eller utgifter i en verksamhet för att det ska räknas som näringsverksamhet. Jag har aldrig hävdat det och jag håller med dig i det. Det jag hävdar är att jag som fysisk person behöver uppfylla alla de 3 rekvisit som ställs upp i IL 13:1 för att jag ska kunna räkna som företagare i lagens mening och eftersom jag som fysisk person aldrig haft vare sig inkomster eller utgifter från en näringsverksamhet så spelar det ingen roll att mitt företag i allra högsta grad var att räkna som en näringsverksamhet för det var det ju självklart. Jag drev mitt aktiebolag yrkesmässigt och självständigt. Bolaget hade både inkomst och utgifter men, med risk för att låta som en papegoja, jag som fysisk person hade aldrig några inkomst eller utgifter från bolaget dvs från näringsverksamheten. Det är heller inte ens möjligt för en fysisk person att ha inkomster eller utgifter från/för ett aktiebolag. Alltså menar jag att jag inte kan räknas som företagare i lagens mening.