• 1
  • 2
2025-10-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag skulle önska att du utvecklar ditt resonemang lite för jag hänger inte riktigt med.

"Till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet.".
Detta är inget jag hittar på. Det är ett direkt citat av 13 kap. 1 §. Vad av detta är det som inte stämmer?

I 13:1 står att "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt". Det står inte "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt och har inkomster och utgifter".
Citera
2025-10-23, 22:09
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
I 13:1 står att "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt". Det står inte "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt och har inkomster och utgifter".

Jag tror att jag kanske förstår var vi pratar förbi varandra. Det är skillnad på "näringsverksamhet" och "inkomstslaget näringsverksamhet".

Näringsverksamhet är en sorts verksamhet. Den termen beskriver hur pengar genererats men det är i sig inte ett pengabegrepp. När du hänvisar till meningen "Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt" i 13:1 IL så är det just en beskrivning av vad näringsverksamhet är.

I det svenska skattesystemet finns det tre olika inkomstslag. Det är inkomst av tjänst, inkomst av kapital och så inkomst av näringsverksamhet. När man pratar om "inkomstslaget näringsverksamhet" så är det alltså pengar vi pratar om, inte på vilket sätt pengarna genererats.
https://lagen.nu/begrepp/Inkomst_av_...ingsverksamhet

Vi började med att du hävdade att mitt ”rekvisit 1” inte ingår i definitionen på näringsverksamhet i 13 1. Det är helt korrekt. I mitt rekvisit 1 är det inte näringsverksamhet jag syftar på utan inkomstslaget näringsverksamhet. I IL 13:1 står ju följande klart och tydligt:
"Till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet." och det är just detta som jag dels menar är rekvisit 1 och dels menar att jag som fysisk person inte uppfyller. Det här citatet är alltså inte en beskrivning av begreppet näringsverksamhet utan stipulerar vad inkomstslaget näringsverksamhet är så du har rätt i din invänding på så vis. Å andra sidan så är inte heller det, som sagt var, syftet med den meningen.

Alltså... för att räknas som företagare i inkomstlagens mening måste man, som fysisk person, ha haft inkomst och/eller utgifter av inkomstslaget näringsverksamhet och det har jag som fysisk person aldrig haft eftersom jag drivit mitt företag som ett aktiebolag och jag hävdar att det inte ens går att ha inkomster av typen inkomstlaget näringsverksamhet från ett aktiebolag som fysisk person.

Vidare så tolkar jag det du skrev i det jag citerade dig som att du hävdar att det inte behöver finnas inkomst och/eller utgifter i en verksamhet för att det ska räknas som näringsverksamhet. Jag har aldrig hävdat det och jag håller med dig i det. Det jag hävdar är att jag som fysisk person behöver uppfylla alla de 3 rekvisit som ställs upp i IL 13:1 för att jag ska kunna räkna som företagare i lagens mening och eftersom jag som fysisk person aldrig haft vare sig inkomster eller utgifter från en näringsverksamhet så spelar det ingen roll att mitt företag i allra högsta grad var att räkna som en näringsverksamhet för det var det ju självklart. Jag drev mitt aktiebolag yrkesmässigt och självständigt. Bolaget hade både inkomst och utgifter men, med risk för att låta som en papegoja, jag som fysisk person hade aldrig några inkomst eller utgifter från bolaget dvs från näringsverksamheten. Det är heller inte ens möjligt för en fysisk person att ha inkomster eller utgifter från/för ett aktiebolag. Alltså menar jag att jag inte kan räknas som företagare i lagens mening.
Citera
2025-10-24, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag som fysisk person har inte fått några inkomster från näringsverksamhet. Inte en enda krona trots att jag drivit mitt aktiebolag i rätt många år nu. Jag har inte heller haft en enda krona i utgift. En fysisk person kan inte ha några inkomster eller utgifter av näringsverksamhet som bedrivs i ett aktiebolag.

En person som driver en enskild firma eller ett handelsbolag kan ha inkomster och/eller utgifter av näringsverksamheten men alltså inte en person som driver ett aktiebolag.

Du menar alltså att du inte tagit ut någon ersättning alls?
Ditt aktiebolag är en näringsverksamhet.
Eftersom du är en fysisk person som utför arbete för och har väsentligt inflytande över företaget så innebär inkomst från företaget att "2) Bedriver sådan näringsverksamhet som avses i 13 kap. 1 § första stycket inkomstskattelagen (1999:1229) (IL)" uppfylls.
Senast redigerad av Aramir2 2025-10-24 kl. 04:00.
Citera
2025-10-24, 08:47
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du menar alltså att du inte tagit ut någon ersättning alls?
Ditt aktiebolag är en näringsverksamhet.
Eftersom du är en fysisk person som utför arbete för och har väsentligt inflytande över företaget så innebär inkomst från företaget att "2) Bedriver sådan näringsverksamhet som avses i 13 kap. 1 § första stycket inkomstskattelagen (1999:1229) (IL)" uppfylls.

Naturligtvis har jag tagit ut lön och utdelning men jag har aldrig fått någon inkomst av inkomstslaget näringsverksamhet. Att erhålla lön från sitt aktiebolag är inte samma sak som att erhålla inkomst från näringsverksamhet.

Ja, mitt aktiebolag är en näringsverksamhet men, återigen, jag som fysisk person har aldrig erhållit inkomst av inkomstslaget näringsverksamhet.

Ja, om jag hade fått inkomst av inkomstslaget näringsverksamhet från företaget så hade det varit en annan sak men jag har endast gett mig själv lön och utdelning. Som jag ser det missar du innebörden av den första meningen som just definierar vad inkomstslaget näringsverksamhet betyder. Lön och utdelning är inte inkomst av näringsverksamhet. Vi pratar alltså om 3 olika sorters inkomstslag.

Är detta förvirrande? Jag menar... om jag tar ut lön från en näringsverksamhet så har jag väl också fått en inkomst från min näringsverksamhet eller hur? Nej, faktiskt inte definitionsmässigt. Begreppet inkomst är ett lite lurigt begrepp. Det finns alltså 3 olika sorters skattetekniska inkomster. Det är inkomst av tjänst, inkomst av kapital och så inkomst av näringsverksamhet. Att ge sig själv lön från ett företag som är en näringsverksamhet betyder inte att man fått en inkomst av näringsverksamhet utan betyder att man fått en inkomst av tjänst.

Jag har alltså ett aktiebolag som jag bedriver yrkesmässig och självständig verksamhet i och som har inkomster av inkomstslaget näringsverksamhet men jag som fysisk person har aldrig haft och kan inte ens någonsin ha inkomster av inkomstslaget näringsverksamhet från mitt aktiebolag. Jag som fysisk person kan endast ha inkomster av tjänst och kapitalinkomster från mitt aktiebolag. Om mitt aktiebolag säljer en dator så har mitt aktiebolag fått en inkomst av inkomstslaget näringsverksamhet men det påverkar inte mig som fysisk person. Det är ju företagets inkomst, inte min. Hade jag däremot drivit en enskild firma och sålt en dator så hade jag som fysisk person fått denna inkomst. Det är skillnad på de olika bolagsformerna. Aktiebolag betalar bolagsskatt. Det är alltså själva bolaget som betalar skatt på inkomsterna. Enskilda näringsidkare (de som driver enskilda firmor) och delägare i handelsbolag som bedriver aktiv näringsverksamhet betalar kommunal och statlig inkomstskatt samt egenavgifter. För dessa personer är det inte bolaget som betalar skatt utan de själva som privatpersoner och det gör de därför att alla inkomster tillfaller dem själva. De har alltså inkomster av inkomstslaget näringsverksamhet så fort det sker någon försäljning.

Eftersom jag som fysisk person aldrig kan ha inkomster av inkomstslaget näringsverksamhet så menar jag alltså att jag inte kan anses vara företagare i skatteteknisk mening och eftersom man valt att i ALF koppla begreppet företagare till den skattetekniska definitionen genom att hänvisa till IL så menar jag alltså att jag i ALFs mening inte är att anse vara företagare. Jag har fortfarande inte sett något argument som motbevisar detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in