2025-10-18, 13:57
Medlem
GustavAdams avatar
Lägger tråden här under brottsbekämpning även om den "spiller över" på andra ämnesområden också.

På 80 talet fanns inom varje landsting minst ett större psykiatri-sjukhus.
Då hade landet en befolkning på drygt 8 miljoner invånare.
Antal vårdplatser inom psykiatrin var 1980 ca 29 000.
Det motsvarar ca 0,36% platser i förhållande till befolkningen.
Att i stort sett alla psykiatriplatser har försvunnit sedan dess motiveras med att det idag finns mediciner som gör att personer med avvikande funktioner och beteenden ändå kan vistas öppet i samhället och inte behöver "förvaras på institutioner".
Något som kan diskuteras och även ses som en sanning med stor modifikation.

De börjar skorpa till sig nu med den samhällsutveckling vi har och vi måste fråga oss hur vi vill ha det framöver.
Den första frågan vi bör ställa oss är vilka kriminella individer vi ska klassa som sjuka och vilka som är friska?
- Är man frisk om man som 13-åring kan skjuta en annan person?
Bör man vara omhändertagen redan innan den gärningen begås?
- Går det att vårda personer dömda till fängelse till ett liv anpassat för det svenska samhället?
Återfaller inte minst 75% av de som "suttit inne" till den bana de redan stakat ut?
- Alla vi har importerat med olika trauman och missbruksproblem, ska de också leva ett "sköt dig själv liv" eller är det bättre för dem att komma under institutionsvård"?

Jag nöjer mig med ovanstående för att inte få en roman som ingen orkar läsa.
Jag vet att det finns massor av saker att komplettera frågeställningarna med, men det jag undrar är om vi inte måste ha fler platser inom psykiatrin.
Lite tillspetsat:
- Vill vi verkligen ha dårarna gående lösa i det Svenska samhället?
Om det behövdes 29 000 platser 1980, behövs det 38 000 platser idag då? (10,6 milj.inv)
Citera
2025-10-18, 14:22
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Givetvis! Jag har blivit utstängd från psykologkontakter på öppenpsyk i staden jag bor i nu och jag har mordiska tankar! Jag är självmordsbenägen och har cptsd! Det är ju inte bra!

Mediciner fungerar oftast mycket dåligt! Jag har testat hela jävla fass tre gånger om i 25 år! Det har bara skadat mig!

Jag tycker dom borde göra en ny psykiatrireform och satsa på psykiatrin istället för att lägga ner den! Kanske skulle öppnandet av regionskliniker vara bra!
Citera
2025-10-18, 14:43
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Givetvis! Jag har blivit utstängd från psykologkontakter på öppenpsyk i staden jag bor i nu och jag har mordiska tankar! Jag är självmordsbenägen och har cptsd! Det är ju inte bra!

Mediciner fungerar oftast mycket dåligt! Jag har testat hela jävla fass tre gånger om i 25 år! Det har bara skadat mig!

Jag tycker dom borde göra en ny psykiatrireform och satsa på psykiatrin istället för att lägga ner den! Kanske skulle öppnandet av regionskliniker vara bra!
Nja det är nog mer så att du vill vara "tokig" än att du är "dum i huvudet". ;-)
Man känner sina löss på gången, även här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in