Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Det orimliga jag främst reagerade på var påståendet att "moderna bilar har LED ljus som drar mindre än 10W med helljus å alla extra ljus på". (Senare drog du till med 5W, men där var det lite oklart vilka lampor som ingick.) Lycka till med att hitta en komplett uppsättning LED-lampor som tillsammans drar mindre än 10W. Du kan ju börja med att titta på vad helljus-LED-lampor drar för att snabbare inse hur orimligt det är. Några exempel hittade med Grok:
Det där är högpresterande lampor som ger väldigt mycket mer ljus än en motsvarande halogenlampa, vilket du kan se då strömförbrukningen är nästan lika hög. Sen är det inte alls konstigt att man tack vare 20 gånger lägre strömförbrukning,
för samma mängd ljus också kraftigt ökar på ljusstyrkan. I synnerhet i moderna bilar som automatiskt bländar av och således kan ha helljuset på jämt utan att blända mötande trafik.
Det finns också många argument för att ha starkare ljus som drar mer ström = mer värme i en bil då du kan nyttja den värmen till att smälta bort is som bygger upp över lyktan. Annars hade du behövt stanna och skrapa lyktorna hela tiden som många elbilsägare tvingas göra så fort det kommer lite snö.
En H4 LED lampa på 20W ligger mellan 5,000 10,000 lumens medan en halogen sällan ger mer än 900 lumens på 60W. Det ger ungefär 20 gånger mer ljus per watt för led lampan.
Då hade jag fel om energiförbrukningen i nya bilar till lysena, då de har mer ljus än vad jag trodde. Men det betyder inte att det är en bra ide att köra runt med släckta lysen.