• 4
  • 5
Igår, 18:03
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Helt orimliga siffror, vilket du säkert märker om du försöker belägga dem med en källa istället för att bara gissa / hitta på.
Är du 5 år eller? Räkna på hur mycket en halogenlampa drar, sen multiplicerar du det med antalet lampor som lyser hela tiden. Inklusive helljus och extra ljus som också är halogen/glödlampor. Det klarar du om du gått ut grundskolan.
Senast redigerad av StorFetAnka Igår kl. 18:08.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Trams från miljömupparna, moderna bilar har LED ljus som drar mindre än 10W med helljus å alla extra ljus på. Själv kör jag med halogen, gammal bil, minst 500W med all belysning på å det märks inte mycket på bränsleförbrukningen, bilen är redan törstig oavsett.

Här ser vi att du har noll koll och bara raljerar fritt med dina fantasier för att få en stund i rampljuset.
Men visa oss gärna fakta på en enda modern bil där belysningen ”drar mindre än 10W med helljus och alla extra ljus på” en enda, kom igen nu och visa att du inte bara gjorde en anka med en stor fet lögn….
Citera
Igår, 18:23
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här ser vi att du har noll koll och bara raljerar fritt med dina fantasier för att få en stund i rampljuset.
Men visa oss gärna fakta på en enda modern bil där belysningen ”drar mindre än 10W med helljus och alla extra ljus på” en enda, kom igen nu och visa att du inte bara gjorde en anka med en stor fet lögn….
Det är vad själva belysningen drar å det kan du mäta upp själv. Kör du batteridriven clownmobil så behöver du även värmeelement så att lyktorna inte ska frysa sönder å snöa över, och då drar du självklart mer ström. Så svårt är det inte. 🤡
Citera
Igår, 19:07
Medlem
Citat:
Helt orimliga siffror, vilket du säkert märker om du försöker belägga dem med en källa istället för att bara gissa / hitta på.

Citat:
Är du 5 år eller? Räkna på hur mycket en halogenlampa drar, sen multiplicerar du det med antalet lampor som lyser hela tiden. Inklusive helljus och extra ljus som också är halogen/glödlampor. Det klarar du om du gått ut grundskolan.

Det orimliga jag främst reagerade på var påståendet att "moderna bilar har LED ljus som drar mindre än 10W med helljus å alla extra ljus på". (Senare drog du till med 5W, men där var det lite oklart vilka lampor som ingick.) Lycka till med att hitta en komplett uppsättning LED-lampor som tillsammans drar mindre än 10W. Du kan ju börja med att titta på vad helljus-LED-lampor drar för att snabbare inse hur orimligt det är. Några exempel hittade med Grok:

Citat:
Låga värden (t.ex. Philips Ultinon Essential): Ca 17–20 W per lampa. (https://www.philips.com.my/c-p/11342...headlight-bulb)

Medelhöga värden (t.ex. Osram LEDriving eller vanliga eftermarknads-LED): Ca 25–35 W per lampa.
(https://www.crzforum.com/threads/doe...adlights.95744)

Högre värden (för extra ljusa modeller): Upp till 40 W per lampa, men sällan mer för standardanvändning. (https://www.carifex.com/blogs/news/h4-led-headlights)
Citera
Igår, 19:12
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Det orimliga jag främst reagerade på var påståendet att "moderna bilar har LED ljus som drar mindre än 10W med helljus å alla extra ljus på". (Senare drog du till med 5W, men där var det lite oklart vilka lampor som ingick.) Lycka till med att hitta en komplett uppsättning LED-lampor som tillsammans drar mindre än 10W. Du kan ju börja med att titta på vad helljus-LED-lampor drar för att snabbare inse hur orimligt det är. Några exempel hittade med Grok:
Det där är högpresterande lampor som ger väldigt mycket mer ljus än en motsvarande halogenlampa, vilket du kan se då strömförbrukningen är nästan lika hög. Sen är det inte alls konstigt att man tack vare 20 gånger lägre strömförbrukning, för samma mängd ljus också kraftigt ökar på ljusstyrkan. I synnerhet i moderna bilar som automatiskt bländar av och således kan ha helljuset på jämt utan att blända mötande trafik.

Det finns också många argument för att ha starkare ljus som drar mer ström = mer värme i en bil då du kan nyttja den värmen till att smälta bort is som bygger upp över lyktan. Annars hade du behövt stanna och skrapa lyktorna hela tiden som många elbilsägare tvingas göra så fort det kommer lite snö.

En H4 LED lampa på 20W ligger mellan 5,000 10,000 lumens medan en halogen sällan ger mer än 900 lumens på 60W. Det ger ungefär 20 gånger mer ljus per watt för led lampan.

Då hade jag fel om energiförbrukningen i nya bilar till lysena, då de har mer ljus än vad jag trodde. Men det betyder inte att det är en bra ide att köra runt med släckta lysen.
Senast redigerad av StorFetAnka Igår kl. 19:23.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryJesus
En del beror på att besiktningspersonalen av någon anledning brukar slå av ljuset vid bilbesiktningen. Har själv kört i flera dagar utan ljus på efter en besiktning. Först när det blev mörkt insåg jag att ljuset var av.
Någon som vet varför man stänger av ljuset vid besiktning?

++

Hög igenkänningsfaktor på detta. Personalen på besiktningen verkar inte ha alla hästar i stallet. Tar man en bil med ljuset på auto så återlämnar man givetvis den också på auto kan jag tycka men nej då, de återlämnar på off

Kör man 90% statstrafik på leder med belysning så tar det som du påpekar flera dagar innan man upptäcker idiotin.

Numer tar jag alltid för vana att kontrollera ALLT efter att gorillorna på besiktningen gjort bilen trafikfarlig.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Citat:
Det är vad själva belysningen drar å det kan du mäta upp själv. Kör du batteridriven clownmobil så behöver du även värmeelement så att lyktorna inte ska frysa sönder å snöa över, och då drar du självklart mer ström. Så svårt är det inte. 🤡

Ja du fantiserar fritt…

Citat:
The low beam LED headlights for a 2018 Volkswagen Passat are typically around 35 watts per bulb.

The factory-installed LED high beams in a 2018 Volkswagen Passat are approximately 35 watts per side, though the exact wattage can vary slightly by trim level and specific factory component. This is a lower power consumption compared to older halogen bulbs, which can use up to 55 watts

Citat:
Volkswagen does not publish a specific lumen output for Dynamic Light Assist, as it is a technology that uses adaptive LED matrix headlights to automatically adjust the beam without a fixed brightness rating. However, the headlights typically used in systems like this are very bright, with legal headlights often ranging between 2,000 and 4,000 lumens per bulb.

Jag vet att t ex ficklampor som ger 2000-4000 Lumen fort blir heta så man knappt kan hålla i dem efter några sekunder. All denna värme kommer från LED-lampan, som trots att den är mycket effektivare än en glödis, ändå fort blir jäkligt het, vilket tydligt indikerar att det trots allt går åt en rejäl dos Watt

Alltså, kör jag med helljus på så lyser alla fyra vilket ger ca 140W på bara körljuset, sen en skvätt till för parkeringsljuset.

Så försök inte blåljuga ihop att en modern bils LED-strålkastare på fullt plus alla extra ljus skulle dra mindre än 10W. Du har noll koll helt enkelt…
Citera
Igår, 22:26
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
.
Om du läser tråden så ser du att vi redan kommit fram till att bilar med moderna LED ljus har högre lumen, därav mer värme och effektförbrukning. Det ändrar inte det faktum att LED belysning är 20 gånger mer energisnålt än halogen och glödlampor. Jämförelsen gäller för samma ljusintensitet.

Annars kan du ju lika gärna dimma dina strålkastare om du vill spara ström utan att riskera att försvinna in i dimman. 🤡
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Citat:
Om du läser tråden så ser du att vi redan kommit fram till att bilar med moderna LED ljus har högre lumen, därav mer värme och effektförbrukning. Det ändrar inte det faktum att LED belysning är 20 gånger mer energisnålt än halogen och glödlampor. Jämförelsen gäller för samma ljusintensitet.

Annars kan du ju lika gärna dimma dina strålkastare om du vill spara ström utan att riskera att försvinna in i dimman. 🤡

Stor humor när ankan försöker bli en pudel…..

Det har aldrig funnits en enda bil där original LED-strålkastare på helljus tillsammans dragit mindre än 10W.
Citera
Igår, 22:40
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Stor humor när ankan försöker bli en pudel…..

Det har aldrig funnits en enda bil där original LED-strålkastare på helljus tillsammans dragit mindre än 10W.
Å det har jag redan påpekat att jag hade fel angående bilars LED strålkastare.

Hur länge har jag levt hyresfritt i ditt huvud?
Senast redigerad av StorFetAnka Igår kl. 22:42.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in