2025-10-17, 09:46
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Jag hatar burkan – men hur många kvinnor handlar det om?
En enda gång har jag sett en kvinna med burka i Sverige. Det var utanför Enköping, jag minns det väl eftersom det var en så udda syn.
[...]
Det här var säkert tjugo år sen. Sen dess har jag inte sett nån med burka, knappt heller en med niqab.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ny368o/jag-finner-burkan-aggressiv-mot-bade-mig-och-bararen

Som vi alla misstänkt är de största opinions bildarna inte ens förankrade i våra andras verklighet.
Hon har sett 1 Burka på 20 år, och knappt nån hijab alls!

vart fan bor hon egentligen?
Har hon aldrig varit på Ikea, åkt kollektivt, varit på vårdcentralen?
Eller är hon blind

Hur fan kan en svensk journalist bara ha sett 1 burka på 20 år och knappt nån hijab alls, när vi andra ser en minst var 20:e minut i centrum? (och i förorten säkert var 20:e sekund)
2025-10-17, 09:51
Medlem
DenverAirports avatar
Alla journalister bor i kritvita ghetton.
2025-10-17, 09:57
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Alla journalister bor i kritvita ghetton.

Men hon måste väl varit utanför sin community nån gång på 20 år?
Annars ska hon ju bara hålla klaffen eller skriva om sin katt eller nåt

Det är ju rena hånet för oss andra, tex kvinnan som tog med sin son till vårdcentrqlen och varenda sköterska, läkare och patient var uteslutande msulimer i hijab
hittar inte reprotaget/klippet nu, men det var för nån vecka sen
Hon var helt chockad att hon var enda svensken, så hon kan inte heller ha bott i nån förort för då hade hon inte blivit chockad

Vi andra känner knappt igen vårt land, medans hon knappt har set nån hijab?
Låter lurt. Ligger en hund begraven här, nåt som inte stämmer.
2025-10-17, 09:58
Avstängd
pojkpingiss avatar
Har man som ledande skribent på en röd blaska bara sett en enda burka på tjugo år i Sverige, bör man på momangen beläggas med munkavle, tas ur tjänst. Liksom Lindeborg bor jag i huvudstaden, dessutom hyffsat centralt, rör mig i centrum och på söder (där hon sannolikt bor) flera ggr i veckan. Jag ser kvinnor med burka varje gång jag är utomhus, framförallt dagtid.

Någonting säger mig att hon ljuger (av delvis begripliga skäl, om än det är sorgligt), hoppas det. Annars lever hon i ett parallellt universum eller är så självupptagen att hon inte är förmögen att insupa omgivningen - alltså är hon ingen bra förebild eller representant för bladet. Läge att mygga av henne nu.
2025-10-17, 10:01
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Har man som ledande skribent på en röd blaska bara sett en enda burka på tjugo år i Sverige, bör man på momangen beläggas med munkavle, tas ur tjänst. Liksom Lindeborg bor jag i huvudstaden, dessutom hyffsat centralt, rör mig i centrum och på söder (där hon sannolikt bor) flera ggr i veckan. Jag ser kvinnor med burka varje gång jag är utomhus, framförallt dagtid.

Någonting säger mig att hon ljuger (av delvis begripliga skäl, om än det är sorgligt), hoppas det. Annars lever hon i ett parallellt universum eller är så självupptagen att hon inte är förmögen att insupa omgivningen - alltså är hon ingen bra förebild eller representant för bladet. Läge att mygga av henne nu.

Ja det känns som ren provokation.

Dom ville få igång debatten eller nåt, och hon offrade sig
eller sålde sin själ, beror på hur man ser det

För denna lögn går ju inte att upprätthålla
2025-10-17, 10:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan du skilja mellan burka, nikab och hijab?
2025-10-17, 10:02
Medlem
StigHelmutts avatar
"varför skränar dom om bröd -när det vinns bakelser"

Lika mycket verklighetsförankring som Marie Antoinette
2025-10-17, 10:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag bor i Malmö och har sett burkor två gånger och det var vid samma tillfälle. Niqab har jag kanske sett ett tiotal / något tiotal gånger genom åren. Det är dessa båda Åsa pratar om och jag har inga problem att tro henne för de är sällsynta.

Hijab däremot, alltså vanlig slöja, ser man mycket riktigt precis hela tiden och överallt. Men TS verkar förväxla Hijab och Niqab.

Burka = Heltäckande även över ansiktet med nät över ögonen oftast ljusblå och oftast förknippad med Afghanistan och talibaner.

Niqab = Heltäckande med duk även över ansiktet och bara en springa öppen för ögonen, oftast förknippad med Saudi eller Gulfen och nästan alltid svart.

Hijab = Vanlig slöja som de flesta mussetjejer har.
Senast redigerad av RiverStyx 2025-10-17 kl. 10:07.
2025-10-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Vi andra känner knappt igen vårt land, medans hon knappt har set nån hijab?
Låter lurt. Ligger en hund begraven här, nåt som inte stämmer.
Men nu var det inte hijab hon uttalade sig om, eller hur?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-17 kl. 10:19.
2025-10-17, 10:09
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan du skilja mellan burka, nikab och hijab?

Burka, -spöket laban, en helt lakan över huvudet

Nikab, hijab - sjaler över huvudet som täcker håret och delar av ansikte

Tänker inte googla och utbilda mig om du tror det, alla tre är muslimska atribut som inte hör hemma i ett sekulärt samhälle
Men vi har låtit dem hållas.... men att förneka att de finns är ju rena gaslighting
2025-10-17, 10:09
Medlem
Helt skruvat att hon medvetet ljuger, för att då blir det rätt för henne.

Och hon är skribent och journalist. wow.

Mellannamnet "Natasja" säger kanske sitt
2025-10-17, 10:16
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Ja det känns som ren provokation.

Dom ville få igång debatten eller nåt, och hon offrade sig
eller sålde sin själ, beror på hur man ser det

För denna lögn går ju inte att upprätthålla

På pricken. Kan vara årets mest genomskinliga lögn. Sorgligt att hon sänkt sig till den låga nivån, hade högre tankar om henne.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in