2007-01-05, 18:39
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Massa text som inte tillför något nytt

Du talar först om guds språk, sedan talar du inte om guds språk (i språklig mening) utan konstaterar att koranens absoluta mening finns i den arabiska versionen. Någonting absolut är inte tolkningsbart. Koranen är tolkningsbar. Att ni tolkat saker olika är ju inte förenklat. LGM har en syn på vilket straff som ska ges som påföljd vid otrohet, du en annan. Detta är ju helt uppenbart. Två olika tolkningar. Av en s.k. absolut text.
Citera
2007-01-05, 21:36
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Du talar först om guds språk, sedan talar du inte om guds språk (i språklig mening) utan konstaterar att koranens absoluta mening finns i den arabiska versionen. Någonting absolut är inte tolkningsbart. Koranen är tolkningsbar. Att ni tolkat saker olika är ju inte förenklat. LGM har en syn på vilket straff som ska ges som påföljd vid otrohet, du en annan. Detta är ju helt uppenbart. Två olika tolkningar. Av en s.k. absolut text.
Eftersom jag fortfarande inte forstar och du inte tagit dig tid att forklara vad 'Guds sprak' och sen vad uppenbarelsen pa ett annat sprak, arabiska, betyder sa famlar jag i morkret, tills du kan forklarar vad du menar. Jag kanner inte till att Allah SWT har ett sprak, OM Han har det vet jag inte vilket det ar.

Men du maste ju ha fatt detta med 'Guds sprak' nagonstans ifran antar jag. Men som sagt sa lange du inte vill forklara det, sa vet jag inte vad det handlar om.

Uppenbarelsen pa arabiska ar den korrekta ja. Oversattningar/tolkningar ar gjorda av manniskor, med de fel och brister vi har.

De flesta muslimer tror pa att Islam bestar av tva kallor, Koranen och Sunnah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Islam

For att fa en helhet av Islams laror bor man saledes ta del av bada.

Men det finns ett farre antal muslimer som endast tar del av den ena, Koranen.
http://www.allaahuakbar.net/mutazalites/index.htm

Det basta ar att lasa och sjalv bilda sig en uppfattning.
Citera
2007-01-05, 22:22
Medlem
Nickeps avatar
Du frågar Hankster:
Citat:
...Eftersom jag fortfarande inte forstar och du inte tagit dig tid att forklara vad 'Guds sprak' och sen vad uppenbarelsen pa ett annat sprak, arabiska, betyder sa famlar jag i morkret...
kanske jag kan tipsa dig. Han menar sannolikt att Gud är allsmäktig dvs. inte har några begränsningar och därför behärskar alla spräk. Med det menar han säkert också att Gud överför sina tankar på ett så klart språk att innebörden, för den som får uppenbarelsen, inte kan misstolkas - därför inget behov att omtolka. Förresten...låter ju nästan som det du själv länge hävdat.
Citera
2007-01-05, 22:38
Medlem
Dags avatar
Citat:
Får du göra det? Blir du inte stenad då
Citera
2007-01-05, 22:39
Medlem
Dags avatar
Citat:
Får du göra det? Blir du inte stenad då av muslimer som har uppfattat det hela på annat sätt än du mäktat med?
Citera
2007-01-06, 00:38
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Får du göra det? Blir du inte stenad då
Dag 1-0 till dig! Du fick mig att gapskratta. Jag visste inte att du har humor.
Citera
2007-01-06, 07:14
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Bismillah

Eftersom jag fortfarande inte forstar och du inte tagit dig tid att forklara vad 'Guds sprak' och sen vad uppenbarelsen pa ett annat sprak, arabiska, betyder sa famlar jag i morkret, tills du kan forklarar vad du menar. Jag kanner inte till att Allah SWT har ett sprak, OM Han har det vet jag inte vilket det ar.

Men du maste ju ha fatt detta med 'Guds sprak' nagonstans ifran antar jag. Men som sagt sa lange du inte vill forklara det, sa vet jag inte vad det handlar om.

NickeP upprepade det jag redan skrivit men som du missförstått/inte velat förstå, rörande guds språk. Jag förstod alltså inte att du inte refererade till ett språk när du talade om att gud och människan inte talar samma språk, dock var mohammed människa och antingen förstod han vad gud sa till honom eller så behärskar gud arabiska. Vid någon tidpunkt måste en översättning ske.

Kort sagt. Gud är perfekt och omnipotent, d.v.s. han kan göra allt och göra det till fullkomlighet. Att då säga att han inte skulle behärska just språk vore löjeväckande.

Om du har ett barn så kommer du givetvis vara så tydlig som möjligt mot barnet när det gäller faror, regler och liknande. Du kommer inte att säga "akta dig för de flammande stenarna i öster" när du egentligen inte vill att din unge ska springa runt i köket när du har spisplattorna på (trots att köket ligger i den östra delen av lägenheten) utan du lär vara mer konkret. Om du dessutom skulle säga "watch out for the flaming stones in the east" på engelska så har vi även en språkbarriär att tänka på.

Jag har fortfarande inte fått några svar varför en absolut bok:

1. Kan tolkas över huvudtaget.
2. Är skriven på ett språk inte alla människor förstår.

Du skriver:

Citat:
Uppenbarelsen pa arabiska ar den korrekta ja. Oversattningar/tolkningar ar gjorda av manniskor, med de fel och brister vi har.

Vilket enbart stärker mig i min övertygelse.

Citat:
De flesta muslimer tror pa att Islam bestar av tva kallor, Koranen och Sunnah.

Jaha, så det finns alltså muslimer, som fortfarande är muslimer, men inte anser att islam består av två källor? Där har vi ännu mer varians i populationen. Man kan ju undra varför vissa muslimer ofta refererar till andra strömningar som sekter och dylikt. Räknas dessa "sekter" in i den siffra (runt 1.2 miljarder) som vissa muslimer ofta använder som klubba i debatten?
Citera
2007-01-06, 07:30
Medlem
Dags avatar
Citat:
Bismillah

Dag 1-0 till dig! Du fick mig att gapskratta. Jag visste inte att du har humor.
Svara på frågan?
Citera
2007-01-06, 10:50
Medlem
Bismillah

Hankster

Citat:
NickeP upprepade det jag redan skrivit men som du missförstått/inte velat förstå, rörande guds språk.
Ber om ursakt att jag ar trogtankt, ar svensk Men vill forsta vad det ar jag kommenterar, inte bara kommentera for att kommentera.

Citat:
Jag förstod alltså inte att du inte refererade till ett språk när du talade om att gud och människan inte talar samma språk, dock var mohammed människa och antingen förstod han vad gud sa till honom eller så behärskar gud arabiska. Vid någon tidpunkt måste en översättning ske.
Det fanns en formedlare, budbarare av budskapet. Gabriel.

Citat:
Kort sagt. Gud är perfekt och omnipotent, d.v.s. han kan göra allt och göra det till fullkomlighet. Att då säga att han inte skulle behärska just språk vore löjeväckande.
Har jag sagt nagot sant? Daremot citerade jag en Koranvers dar Allah SWT sager att Han VALT att ge oss Koranen pa arabiska. Mig bekymrar det inte varfor Han inte valde svenska eller portugisiska istallet. Jag accepterar att det blev pa arabiska.

Citat:
Jag har fortfarande inte fått några svar varför en absolut bok:

1. Kan tolkas över huvudtaget.
2. Är skriven på ett språk inte alla människor förstår.
Allt ar tolkningsbart. Det ar ju ett val man gor om man ar nojd med det givna eller om man vill tolka om eller tex reformera. Det ar ju ocksa en tolkning i slutandan.

Citat:
Jaha, så det finns alltså muslimer, som fortfarande är muslimer, men inte anser att islam består av två källor? Där har vi ännu mer varians i populationen. Man kan ju undra varför vissa muslimer ofta refererar till andra strömningar som sekter och dylikt. Räknas dessa "sekter" in i den siffra (runt 1.2 miljarder) som vissa muslimer ofta använder som klubba i debatten?
DOM kallar sig muslimer. Jag later Allah SWT avgora det hela.

Om du ser pa statistik over hur fordelningen ar over muslimer, sa ar det bara tva grupperingar som namns, sunni och shia, och det brukar i princip tacka upp de 100 procenten. Sa logiskt sett torde ovrigt inte inga. Men det ar en gissning. Jag vet inte hur statistiken laggs upp.
Citera
2007-01-06, 10:52
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Svara på frågan?
Jag har inte ratt att kasta stenar pa folk. Darfor avstar jag fran det.
Citera
2007-01-06, 23:38
Medlem
Dags avatar
Nutid du skrev:
Citat:
Varför jag frågade: Får du göra det? Blir du inte stenad då av muslimer som har uppfattat det hela på annat sätt än du mäktat med?

På det svarar du:
Citat:
Jag har inte ratt att kasta stenar pa folk. Darfor avstar jag fran det.
Jag bad dig inte kasta sten på någon utan frågan var ju om du verkligen själv fick "läsa och själv bilda sig en egen uppfattning"? Och om du gjorde så inte blev stenad av muslimer som har uppfattat saken på ett annat sätt än som du uppfattade det.

Så återigen: Varför svarar du inte på frågan?
Citera
2007-01-07, 01:20
Medlem
Bismillah

Dag

Du har laborerat sa mycket med stenar sa jag blir alldeles snurrig. Det verkar verkligen vara ett av dina favoritamnen. Jag fokuserar mera pa annat, som ligger lite narmare centrerat och som ar aktuellt.

Citat:
Jag bad dig inte kasta sten på någon utan frågan var ju om du verkligen själv fick "läsa och själv bilda sig en egen uppfattning"? Och om du gjorde så inte blev stenad av muslimer som har uppfattat saken på ett annat sätt än som du uppfattade det.
Javisst kan jag det. Vad ar det som du tror att jag skulle fa stenar pa mig for? Eller menar du att 'bilda en egen uppfattning' automatiskt skulle fora mig bort fran Islam? Du ar lite otydlig, sa inte helt latt att ge ett rakt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in