Bismillah
Hankster
Citat:
NickeP upprepade det jag redan skrivit men som du missförstått/inte velat förstå, rörande guds språk.
Ber om ursakt att jag ar trogtankt, ar svensk

Men vill forsta vad det ar jag kommenterar, inte bara kommentera for att kommentera.
Citat:
Jag förstod alltså inte att du inte refererade till ett språk när du talade om att gud och människan inte talar samma språk, dock var mohammed människa och antingen förstod han vad gud sa till honom eller så behärskar gud arabiska. Vid någon tidpunkt måste en översättning ske.
Det fanns en formedlare, budbarare av budskapet. Gabriel.
Citat:
Kort sagt. Gud är perfekt och omnipotent, d.v.s. han kan göra allt och göra det till fullkomlighet. Att då säga att han inte skulle behärska just språk vore löjeväckande.
Har jag sagt nagot sant? Daremot citerade jag en Koranvers dar Allah SWT sager att Han VALT att ge oss Koranen pa arabiska. Mig bekymrar det inte varfor Han inte valde svenska eller portugisiska istallet. Jag accepterar att det blev pa arabiska.
Citat:
Jag har fortfarande inte fått några svar varför en absolut bok:
1. Kan tolkas över huvudtaget.
2. Är skriven på ett språk inte alla människor förstår.
Allt ar tolkningsbart. Det ar ju ett val man gor om man ar nojd med det givna eller om man vill tolka om eller tex reformera. Det ar ju ocksa en tolkning i slutandan.
Citat:
Jaha, så det finns alltså muslimer, som fortfarande är muslimer, men inte anser att islam består av två källor? Där har vi ännu mer varians i populationen. Man kan ju undra varför vissa muslimer ofta refererar till andra strömningar som sekter och dylikt. Räknas dessa "sekter" in i den siffra (runt 1.2 miljarder) som vissa muslimer ofta använder som klubba i debatten?
DOM kallar sig muslimer. Jag later Allah SWT avgora det hela.
Om du ser pa statistik over hur fordelningen ar over muslimer, sa ar det bara tva grupperingar som namns, sunni och shia, och det brukar i princip tacka upp de 100 procenten. Sa logiskt sett torde ovrigt inte inga. Men det ar en gissning. Jag vet inte hur statistiken laggs upp.