Bismillah
JLPicard
Citat:
Jag tror att det kan vara av vikt att ha i tanken att i islam finns inte begreppet att människan är kapabel att tänka självständigt och dra egna slutsatser.
Det kan se ut sa for dig, for mig fran insidan ser det inte ut sa. Glom inte jag har statt som du och tittat in en gang.
Citat:
Människan är enligt allah fördärvad, dum och enfaldig, en trögtänkt och vek individ som behöver direktiv för hur många gånger allahs slavar skall tvätta sig på varje hand, om toabesöken skall ske med eller utan toapapper, hur könshåren skall ansas, och om männen skall slå sina olydiga fruar med eller utan en liten tandborste.
Bara for att man foljer riktlinjer, sa menar du att man ar dum och enfaldig? Den som inte gor det ar smart? Det viktiga egentligen ar val att manniskan sjalv far VALJA? Ar inte det vad som ar av storsta betydelse och vikt? Och att andra som inte berors inte egentligen behover bry sig sa mycket utan dom borde kunna koncentrera sig att sina liv i smarthet och njuta av det som tycker ar bast att folja? Det later mest logiskt for mig i alla fall.
Mycket tid laggs ner av Islam motstandare pa att forsoka 'banka vett' i oss muslimer hur dumma och enfaldiga via ar. Blir lite komiskt det hela faktiskt. Later ju som avundsjuka. Eftersom manga sa hangivet agnar sin tid at detta. Och verkar glomma bort sina egna smarta liv som ska levas.
Ett stort fel som gors, tror jag ar att for icke muslimen sa kanske dessa regler och folja kan tyckas ta all tid, sa man inte hinner med annat? Vilket inte kan vara mer felaktigt. Reglerna ar till for att underlatta, att ge valbehag, ge gladje - inbakat med de dagliga bestyren. Sa tiden racker gott och val till bade och. Det ar val i sa fall snarare viljan som SAKNAS att inte vilja gora nagot. Latmaskar finns det i alla lager.
Ar inte bilden av den typiske mannen att komma hem fran jobbet och sparka av sig skorna och sjunka ner i soffan for resten av kvallen och kolla pa fotboll pa TV? Vet inte om bilden har forandrats, men hur som helst, har man inte ambition sa kommer man inte langre an till soffan.
Allt det du nu raknar upp kommenterar jag inte, jag tror inte du vill det heller utan du vill bara make your point. Jag forstar hur du ser det JLP som icke muslim och for mig ar det inga som helst problem. For du tycker det ar fel, jobbigt, absurt osv och jag ger dig ratten att tycka det. Jag kommer inte ha nagra asikter om vad du pysslar med i ditt liv, for jag ger dig aran, ratten och gladjen att du har valt sjalv och det finns ingen som helst anledning att hacka ner pa det. DU ar nojd, jag ar glad a dina vagnar. Det ar faktiskt sa. Jag vet du kommer att saga att jag inte menar det, spelar ingen roll, jag menar det likval.
Islam ar inte en kultur utan en religion. Dock blandas kultur och tradition ofta in i religionen.