Agneta (som inte heter Agneta egentligen) kommer att få ca 6000 kronor netto per månad i aktivitetsstöd med de nya reglerna som började att gälla från första oktober (
Arbetet). Hon bor i en husbil och äter sömntabletter.
Citat:
Agneta kommer att få sin månadsinkomst efter skatt nertrappad från 11 000 kronor till 6 000 kronor i april nästa år, vilket ger henne ångest och osäkerhet om hur hon ska klara sig.
[...]
Så länge hon äger husbilen har hon inte rätt till ekonomiskt bistånd, det som tidigare hette socialbidrag. Men om hon säljer den har hon ingenstans att bo.
– Dessutom kan det ta lång tid att sälja husbilen. Och socialen vill inte hjälpa till i väntan på att den blir såld. Så jag känner mig panikslagen inför framtiden.
Varför bor man i en husbil?
Min spontana tanke när jag hör detta är att "Agneta" egentligen är en romsk kvinna som bor i husbil, kanske rentav en EU-migrant. Om jag har förstått det rätt så är väl det mobila boendet en del av romernas kultur. Att döpa om ickesvenskar till svenska namn är ju något som PK-media brukar hålla på med.
Vad är det som skulle få en svensk kvinna vid namna Agneta att bo i en husbil? Varför bo i husbil i flera år så att man närmar sig aktivitetsstödets lägstanivå? Jag vet att svenskarna ska stå sist till både jobb och bostäder i detta Mona Sahlin-samhälle, men de svenskarna som slås ut socioekonomiskt har väl inte råd med husbilar ändå?
Det bästa rådet till Agneta borde väl vara att hon säljer husbilen till kompispris åt en släkting eller vän så att hon slipper stå på den i Transportstyrelsens register. Sen kan hon ju "låna" den av den nya ägaren tills hon har fått tak över huvudet.
Det känns som någonting i den här historien inte stämmer... det känns så ologiskt allting. Jag vill inte håna människor som säkert kommer att få det svårt nu, men ibland så tycker jag också att man ska vara misstänksam mot dessa inslag i media. I vissa fall med Hem & hyra har det ju krupit fram att de som gråter ut är vuxenbäbisar som kastar pengar på konstigt skit i stället för att ta tag i sina liv.
Är det vanligt med fattiga som bor i husbilar?
Hur har fattiga råd med husbil?
Varför säljer de inte bara fordonen så att de kan få hjälp av socialtjänsten?
Varför bor folk i husbilar?
Handlar det om folk som har straffat ut sifg från den normala bostadsmarknaden pga. att de stör grannar och håller på med droger?