2025-10-15, 18:18
  #49
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Konstigt att inte stadens luffare, hemlösa, raveare, squatters, zigenare och knarkare hittat dit i någon större skala...
Citera
2025-10-15, 19:15
  #50
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Stämmer bra. Inte så förtvivlat länge sedan. Tror det var Statoil på slutet.

Det var OKQ8 som hade macken och den stängde 2016. Så de var verkligen inte länge sedan
Citera
2025-10-15, 22:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag kan lova dig att det inte finns något inbrottslarm som ser ut så där. Så spelar ingen roll om han filmar sakta.

TS ville så gärna att han satt av ett inbrottslarm att han ljög ihop det. Eller så är han blind.
Läste bara larm och inborttslarm var det ända jag tänkte på men jag lovar det var gigantiska kameror i varje hörn
Citera
2025-10-15, 22:38
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det var OKQ8 som hade macken och den stängde 2016. Så de var verkligen inte länge sedan

Stämmer bra!

https://www.vibilagare.se/nyheter/snart-stanger-unik-mack
Citera
2025-10-16, 08:57
  #53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygandekatten
Läste bara larm och inborttslarm var det ända jag tänkte på men jag lovar det var gigantiska kameror i varje hörn

Ja det tvivlar jag inte på, dom spelar bara in till en server. Ingen kommer titta på det om inget brott har hänt.
Citera
2025-12-30, 10:36
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygandekatten
För ett par månader sen var jag och några polare ute och drev runt i Stockholm, när vi helt spontant bestämde oss för att försöka ta oss in i Katarinabergets bunker. Vi trodde helt ärligt inte att det skulle gå – det är ju en fullt aktiv anläggning mitt i stan, med massor av kameror och larm.
Men på något sjukt sätt kom vi in. Mitt på dagen, runt kl 13. Inga masker, inga avancerade planer – det bara hände. Väl där inne blev det snabbt tydligt hur massivt stället är. Det kändes som att vi kommit ner i ett underjordiskt parkeringshus i flera våningar, fast ännu större. Rörsystem, gångar, hisschakt, tunga dörrar – hela grejen kändes overklig.
Vi var där inne i ungefär en och en halv timme och rörde oss rätt fritt. Överallt satt stora 360-kameror i taket, och vi antog att vi blivit upptäckta direkt. När vi hittade vägen till vad som såg ut att vara en sorts larmcentral, kunde vi se på skärmarna att typ alla larm hade lösts ut. Systemet visade att obehöriga rörde sig i anläggningen. Vi förväntade oss att det skulle komma vakter eller snut när som helst.
Men... ingen dök upp. Inga steg, inga ljud, ingen reaktion överhuvudtaget. Det var nästan det obehagligaste av allt – att vi vet att vi blivit upptäckta, men ändå hände ingenting.
Till slut drog vi därifrån utan problem.
Har någon här varit inne i Katarinabergets bunker eller vet mer om vad den används till idag?


Bergrummet är byggt på 50-talet som skyddsrum i tre våningar med plats för ungefär 20.000 pers. i händelse av krig. I fredstid har det använts som parkeringsgarage med plats för ca 550 bilar samt bensinmack. Sedan en tid tillbaka har man börjat rusta, men med största sannolikhet så kommer anläggningen att återfå sitt syfte då såväl skyddsrums- och parkeringsplatser är lite av en bristvara i innerstan.
Citera
2026-04-16, 01:24
  #55
Medlem
2003-2004 ca tog jag mig ner i luckan som fanns precis innanför ingången närmast Slussen/trapporna upp mot Mossebacke. Precis innanför entrén/valvet så fanns det en lucka precis in till höger. Väl i luckan fanns en stege ner och där kunde man ta sig vidare till diverse märkliga utrymmen.

Är det någon som varit nere där mer än jag? Under många år var luckan borta och det va fritt fram och bara hoppa in där. Oftast ställde OKQ8 sina hyrbilar mot väggen där (jag vet inte om det var för att dölja eller om de bara parkerade där pga utrymmesskäl).

Jag undrar än idag var detta var för märkliga utrymmen man kom ner i! Jag har aldrig förstått vad syftet var eller om det bara var utrymmen som blev över. Men varför isåg stege ner till allt?
Citera
2026-04-20, 20:14
  #56
Medlem
-Eli-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
2003-2004 ca tog jag mig ner i luckan som fanns precis innanför ingången närmast Slussen/trapporna upp mot Mossebacke. Precis innanför entrén/valvet så fanns det en lucka precis in till höger. Väl i luckan fanns en stege ner och där kunde man ta sig vidare till diverse märkliga utrymmen.

Är det någon som varit nere där mer än jag? Under många år var luckan borta och det va fritt fram och bara hoppa in där. Oftast ställde OKQ8 sina hyrbilar mot väggen där (jag vet inte om det var för att dölja eller om de bara parkerade där pga utrymmesskäl).

Jag undrar än idag var detta var för märkliga utrymmen man kom ner i! Jag har aldrig förstått vad syftet var eller om det bara var utrymmen som blev över. Men varför isåg stege ner till allt?

Om du tittar upp mot trappan så har (hade?) du en liten lucka på höger sida (i träpanelen på gatuplan).
För 15-20 år sen var jag och ett par polare nere i Tarek-tunnlarna för att ta oss vidare in i Akay-templet.
När vi tagit oss över tunnlarna och skulle in i templet hade de satt räfflad plåt över hela ingången och när vi gick närmre började ett larm tjuta.
Vi sprang mot "gamla" ingången och lyckades pressa oss ut genom en 20-25cm springa.
När vi kom upp på Södermalmstorg stog massa folk och glodde in i den luckan och vi frågade varför.
Tydligen var det Securitas snabb-access och det hade hoppat ner 4 väktare
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in