För ett par månader sen var jag och några polare ute och drev runt i Stockholm, när vi helt spontant bestämde oss för att försöka ta oss in i Katarinabergets bunker. Vi trodde helt ärligt inte att det skulle gå – det är ju en fullt aktiv anläggning mitt i stan, med massor av kameror och larm.
Men på något sjukt sätt kom vi in. Mitt på dagen, runt kl 13. Inga masker, inga avancerade planer – det bara hände. Väl där inne blev det snabbt tydligt hur massivt stället är. Det kändes som att vi kommit ner i ett underjordiskt parkeringshus i flera våningar, fast ännu större. Rörsystem, gångar, hisschakt, tunga dörrar – hela grejen kändes overklig.
Vi var där inne i ungefär en och en halv timme och rörde oss rätt fritt. Överallt satt stora 360-kameror i taket, och vi antog att vi blivit upptäckta direkt. När vi hittade vägen till vad som såg ut att vara en sorts larmcentral, kunde vi se på skärmarna att typ alla larm hade lösts ut. Systemet visade att obehöriga rörde sig i anläggningen. Vi förväntade oss att det skulle komma vakter eller snut när som helst.
Men... ingen dök upp. Inga steg, inga ljud, ingen reaktion överhuvudtaget. Det var nästan det obehagligaste av allt – att vi vet att vi blivit upptäckta, men ändå hände ingenting.
Till slut drog vi därifrån utan problem.
Har någon här varit inne i Katarinabergets bunker eller vet mer om vad den används till idag?