2025-10-15, 00:21
  #37
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygandekatten
För ett par månader sen var jag och några polare ute och drev runt i Stockholm, när vi helt spontant bestämde oss för att försöka ta oss in i Katarinabergets bunker. Vi trodde helt ärligt inte att det skulle gå – det är ju en fullt aktiv anläggning mitt i stan, med massor av kameror och larm.
Men på något sjukt sätt kom vi in. Mitt på dagen, runt kl 13. Inga masker, inga avancerade planer – det bara hände. Väl där inne blev det snabbt tydligt hur massivt stället är. Det kändes som att vi kommit ner i ett underjordiskt parkeringshus i flera våningar, fast ännu större. Rörsystem, gångar, hisschakt, tunga dörrar – hela grejen kändes overklig.
Vi var där inne i ungefär en och en halv timme och rörde oss rätt fritt. Överallt satt stora 360-kameror i taket, och vi antog att vi blivit upptäckta direkt. När vi hittade vägen till vad som såg ut att vara en sorts larmcentral, kunde vi se på skärmarna att typ alla larm hade lösts ut. Systemet visade att obehöriga rörde sig i anläggningen. Vi förväntade oss att det skulle komma vakter eller snut när som helst.
Men... ingen dök upp. Inga steg, inga ljud, ingen reaktion överhuvudtaget. Det var nästan det obehagligaste av allt – att vi vet att vi blivit upptäckta, men ändå hände ingenting.
Till slut drog vi därifrån utan problem.
Har någon här varit inne i Katarinabergets bunker eller vet mer om vad den används till idag?

Det var svårt att läsa etiketterna men av det jag kunde urskilja:

Ovanför Larmtablån sitter en skylt med texten "LARMTABLÅ VVS M1"
VVS står för: Värme Ventilation Sanitet

Fyra larmkanaler är märkta "Fläktenhet vp x"
Jag utgår från att vp betyder värmepump

Tre larmkanaler är märkta "xxxx Larmtablå xxxx"
Gissar på strömförsörjning för larmtablåer eller summalarm

Larmtablån är av en typ som är avsedd att användas som driftlarm (*Kan* såklart även användas för inbrottslarm).

Längst ned till höger finns en panel där alla kanaler lyser men saknar etiketter, uppenbart att man klippt ledningarna till bortmonterad utrustning men inte gjort något åt larmtablån mer än att kvittera larmet.

X=oläsligt

Slutsats: Det som visas i videon är anläggningens driftlarm dvs. det varnar när något går fel med värme, ventilation osv.

Om ni går tillbaka så får ni gärna filma larmtablån igen (panorera långsamt så man kan läsa).
Citera
2025-10-15, 00:25
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kamerorna och larmen är till för att hålla tjuvar och obehöriga borta från bilarna som stått där. Inte för att skydda själva lokalen.

Lokalen är inte direkt hemlig. Alla som haft sin bil i garaget har haft fritt tillträde.

Nu när inga bilar är kvar, så finns det ingen anledning att rycka ut på utlösta larm, när det bara är ett tomt rum i berget.

Kul att se bilder på hur stället ser ut utan alla bilar. Inte varit där på mer än 15 år.

Inte en chans att det kommer att hända.

Ingen bryr sig om att någon har knallat runt där inne, och även om de gjorde det så har polisen inte resurserna att utifrån övervakningsvideo, identifiera en person, och starta en utredning.

Med största sannolikhet så kommer det inte ens till polisens kännedom via polisanmälan, och om en polisanmälan gjordes så skulle ärendet bli nedlagt direkt.

Har alltid varit någorlunda tillgängligt. Även för obehöriga så har det varit relativt enkelt att ta sig in.

Har varit parkeringsgarage väldigt länge, och nu är det en byggarbetsplats tydligen. Så det är verkligen inte "off limits".

Så det är inte en bunker? Eller va?
Citera
2025-10-15, 00:32
  #39
Medlem
KiselMupps avatar
Om du med "Bunker" menar en militär anläggning så nej,
Katarinaberget är byggt som civilt skyddsrum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinabergets_skyddsrum
Citera
2025-10-15, 00:58
  #40
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Så det är inte en bunker? Eller va?
Inte riktigt. Men du kanske har missuppfattat vad en bunker är?

En bunker är samma sak som ett stridsvärn. Dvs en skyddad militär byggnad som du kan skjuta ifrån, för att försvara strategiskt viktiga områden.

Katarinaberget är ett skyddsrum för 20,000 civila personer. Byggt för att stå emot atombomber, så att befolkningen kan överleva tredje världskriget.

När det inte är krig (s.k. fredstid) så används det som parkeringsgarage för mer än 500 bilar.


På 50-talet, när det byggdes, så var det världens största atombombssäkra skyddsrum och europas största parkeringsgarage
Citera
2025-10-15, 06:50
  #41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygandekatten
Kolla bara på videon så ser du?

Vilken tidpunkt menar du man ser någon larmpanel ?

Edit: Insåg att det var sista sekunderna.
Det är inte något inbrottslarm och det vet nog du med.. det står ju till och med ”larmtablå VVS” på skylten ovanför
__________________
Senast redigerad av Mailmans 2025-10-15 kl. 06:58.
Citera
2025-10-15, 07:45
  #42
Medlem
Varför är ljuset tänt där? Det känns som enormt elslöseri.
Citera
2025-10-15, 11:45
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
På 50-talet, när det byggdes, så var det världens största atombombssäkra skyddsrum och europas största parkeringsgarage

Indeed. När Winston Churchill på den tiden besökte den nya anläggningen undrade han lite spydigt vilket krig svenskarna förberedde sig inför. Kanske var han avundsjuk på våra resurser, England var ju fattigt efter WWII, och ett nytt krig så snart efter världskriget kändes väl inte så sannolikt.
Citera
2025-10-15, 13:48
  #44
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alla stockholmare med bil för 25 år sen har parkerat där och rört sig där. Det användes länge som ett helt vanligt p-hus. Inte det minsta spännande...

Och nej, flera i tråden, bussterminalen som snart öppnar i Katarinaberget är inte samma ställe. Det har byggts en bra bit söderut jämfört med gamla "Slussens P-hus".

Min tanke också. Grattis, grabbar! Ni har hittat in i det gamla P-huset. En gång i tiden fanns även en mack där inne (om jag ej missminner mig?).

/AI
Citera
2025-10-15, 14:41
  #45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det var svårt att läsa etiketterna men av det jag kunde urskilja:

Ovanför Larmtablån sitter en skylt med texten "LARMTABLÅ VVS M1"
VVS står för: Värme Ventilation Sanitet

Fyra larmkanaler är märkta "Fläktenhet vp x"
Jag utgår från att vp betyder värmepump

Tre larmkanaler är märkta "xxxx Larmtablå xxxx"
Gissar på strömförsörjning för larmtablåer eller summalarm

Larmtablån är av en typ som är avsedd att användas som driftlarm (*Kan* såklart även användas för inbrottslarm).

Längst ned till höger finns en panel där alla kanaler lyser men saknar etiketter, uppenbart att man klippt ledningarna till bortmonterad utrustning men inte gjort något åt larmtablån mer än att kvittera larmet.

X=oläsligt

Slutsats: Det som visas i videon är anläggningens driftlarm dvs. det varnar när något går fel med värme, ventilation osv.

Om ni går tillbaka så får ni gärna filma larmtablån igen (panorera långsamt så man kan läsa).

Jag kan lova dig att det inte finns något inbrottslarm som ser ut så där. Så spelar ingen roll om han filmar sakta.

TS ville så gärna att han satt av ett inbrottslarm att han ljög ihop det. Eller så är han blind.
Citera
2025-10-15, 15:07
  #46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Min tanke också. Grattis, grabbar! Ni har hittat in i det gamla P-huset. En gång i tiden fanns även en mack där inne (om jag ej missminner mig?).

/AI
Stämmer bra. Inte så förtvivlat länge sedan. Tror det var Statoil på slutet.
Citera
2025-10-15, 15:44
  #47
Medlem
Jofs avatar
Det går en hiss från Mose backe torg ned till skyddsrummet/ garaget. Det var låst; men inifrån och upp var det olåst, en gång i tiden.
Men finns många ingångar.
Men tydligen är skyddsrummet utan bevakningspersonal.
Ett skyddsrum utan skydd.
__________________
Senast redigerad av Jof 2025-10-15 kl. 15:46.
Citera
2025-10-15, 17:14
  #48
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag kan lova dig att det inte finns något inbrottslarm som ser ut så där. Så spelar ingen roll om han filmar sakta.

TS ville så gärna att han satt av ett inbrottslarm att han ljög ihop det. Eller så är han blind.


Precis min tanke också, men jag skulle ändå vilja se mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in