Citat:
För ett par månader sen var jag och några polare ute och drev runt i Stockholm, när vi helt spontant bestämde oss för att försöka ta oss in i Katarinabergets bunker. Vi trodde helt ärligt inte att det skulle gå – det är ju en fullt aktiv anläggning mitt i stan, med massor av kameror och larm.
Men på något sjukt sätt kom vi in. Mitt på dagen, runt kl 13. Inga masker, inga avancerade planer – det bara hände. Väl där inne blev det snabbt tydligt hur massivt stället är. Det kändes som att vi kommit ner i ett underjordiskt parkeringshus i flera våningar, fast ännu större. Rörsystem, gångar, hisschakt, tunga dörrar – hela grejen kändes overklig.
Vi var där inne i ungefär en och en halv timme och rörde oss rätt fritt. Överallt satt stora 360-kameror i taket, och vi antog att vi blivit upptäckta direkt. När vi hittade vägen till vad som såg ut att vara en sorts larmcentral, kunde vi se på skärmarna att typ alla larm hade lösts ut. Systemet visade att obehöriga rörde sig i anläggningen. Vi förväntade oss att det skulle komma vakter eller snut när som helst.
Men... ingen dök upp. Inga steg, inga ljud, ingen reaktion överhuvudtaget. Det var nästan det obehagligaste av allt – att vi vet att vi blivit upptäckta, men ändå hände ingenting.
Till slut drog vi därifrån utan problem.
Har någon här varit inne i Katarinabergets bunker eller vet mer om vad den används till idag?
Men på något sjukt sätt kom vi in. Mitt på dagen, runt kl 13. Inga masker, inga avancerade planer – det bara hände. Väl där inne blev det snabbt tydligt hur massivt stället är. Det kändes som att vi kommit ner i ett underjordiskt parkeringshus i flera våningar, fast ännu större. Rörsystem, gångar, hisschakt, tunga dörrar – hela grejen kändes overklig.
Vi var där inne i ungefär en och en halv timme och rörde oss rätt fritt. Överallt satt stora 360-kameror i taket, och vi antog att vi blivit upptäckta direkt. När vi hittade vägen till vad som såg ut att vara en sorts larmcentral, kunde vi se på skärmarna att typ alla larm hade lösts ut. Systemet visade att obehöriga rörde sig i anläggningen. Vi förväntade oss att det skulle komma vakter eller snut när som helst.
Men... ingen dök upp. Inga steg, inga ljud, ingen reaktion överhuvudtaget. Det var nästan det obehagligaste av allt – att vi vet att vi blivit upptäckta, men ändå hände ingenting.
Till slut drog vi därifrån utan problem.
Har någon här varit inne i Katarinabergets bunker eller vet mer om vad den används till idag?
Det var svårt att läsa etiketterna men av det jag kunde urskilja:
Ovanför Larmtablån sitter en skylt med texten "LARMTABLÅ VVS M1"
VVS står för: Värme Ventilation Sanitet
Fyra larmkanaler är märkta "Fläktenhet vp x"
Jag utgår från att vp betyder värmepump
Tre larmkanaler är märkta "xxxx Larmtablå xxxx"
Gissar på strömförsörjning för larmtablåer eller summalarm
Larmtablån är av en typ som är avsedd att användas som driftlarm (*Kan* såklart även användas för inbrottslarm).
Längst ned till höger finns en panel där alla kanaler lyser men saknar etiketter, uppenbart att man klippt ledningarna till bortmonterad utrustning men inte gjort något åt larmtablån mer än att kvittera larmet.
X=oläsligt
Slutsats: Det som visas i videon är anläggningens driftlarm dvs. det varnar när något går fel med värme, ventilation osv.
Om ni går tillbaka så får ni gärna filma larmtablån igen (panorera långsamt så man kan läsa).