2025-10-13, 17:25
Medlem
TheSamePersons avatar
"Det är valdag i Kamerun och sittande presidenten Paul Biya förväntas bli kvar vid makten, skriver nyhetsbyråer. Biya är världens äldsta president med sina 92 år och han har suttit vid makten i hela 43 år.

Han har lovat att han ska åtgärda landets ekonomi, ta tag i ungdomsarbetslösheten och landets fattigdom om han blir omvald, skriver New York Times.

– Jag kommer aldrig att förlika mig med den nuvarande situationen, sa han under ett möte i tisdags enligt tidningen.

Bland Biyas motståndare finns den tidigare regeringstalespersonen Issa Tchiroma, 76, som kräver ett slut på ledarens långa ämbetstid. Tchiromas kandidatur har fått stöd från en plattform för vissa oppositionspartier och medborgargrupper, skriver AP.

Tar Biya hem dagens val kommer han förlänga sitt styre med sju år."

Källa: Omni

Är det rätt av Kameruns president att vilja sitta en mandatperiod till eller borde han ha lämnat över stafettpinnen denna gång åtminstone? Bör han kandidera nästa gång också ich sitta fram tills det att han fyller 106?
Citera
2025-10-13, 17:53
Medlem
Crabbofixs avatar
att en politiker efter 43 år lovar förändring och förbättring låter inte helt olikt våra svenska politiker som oavsett år vid makten säger att bara man fortsätter rösta på dom så ska det allt bli skillnad
Citera
2025-10-13, 18:08
Medlem
Om han är missnöjd med nuvarande situation är han med sina 43 år vid makten högst skyldig till denna. Vad säger att han helt plötsligt ska ta tag i saker nu och inte under de 43 åren som löpt?
Citera
2025-10-13, 18:26
Medlem
Glostrups avatar
Hur vet man att ett land har stora problem? Svar: den sittande presidenten är 92 år och vill fortsätta regera, och oppositionsledaren är 76 år.

Klart Biya kommer att klara av de identifierade problemen; ingen annan Kamerunier kan ju rimligen hävda att de har mer erfarenhet av att vara president i Kamerun. Och han har ju valts av folket, det är ju en ren slump att flera oppositionspolitiker har förbjudits att ställa upp.

Naturligtvis är jag sarkastisk. Jag har noll förtroende för Kameruns ”demokrati”, och politiker borde generellt sett genomgå en period av djup självrannsakan innan de beslutar sig för att ställa upp i val för exekutiva ämbeten efter 65.
Citera
2025-10-13, 19:22
Medlem
92 år och lovar att fixa ekonomin? Jag tror jag har hört det förut. Man undrar ju om han ens kommer ihåg vad han lovade senast, eller om han bara gillar att sitta i en stor stol och bli serverad.
Citera
2025-10-13, 21:01
Medlem
Uppbackad av de stora västerländska företag han låter sig mutas av ...
Citera
2025-10-14, 05:49
Medlem
Haha! Ännu en afrikansk president som lider av megalomani,kan det ha nåt med generna att göra?
Citera
2025-10-14, 06:00
Medlem
Galejans avatar
Om ”den nuvarande situationen” har uppkommit under de senaste 43 åren så har han ju uppenbarligen förlikat sig med den. Han är till och med ansvarig för den. Så vad tror folk ska bli bättre om han får sju nya år?

Politik är verkligen ett opium för de korkade massorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Naturligtvis är jag sarkastisk. Jag har noll förtroende för Kameruns ”demokrati”, och politiker borde generellt sett genomgå en period av djup självrannsakan innan de beslutar sig för att ställa upp i val för exekutiva ämbeten efter 65.
Du kunde inte ens hålla dig i en tråd om Kamerums president. Din TDS lös ändå igenom.
Senast redigerad av Galejan 2025-10-14 kl. 06:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in