2025-10-13, 16:55
Avstängd
Ajogens avatar
Gammal nyhet men då jag bestämt mig för att följa RfK Jrs transformering av hälsoministerierna så vill jag ha detta med för helheten.

Tidigare trådar om avskedningar:
(FB) Ex-general direktören för CDC Susan Monarez i offentligt förhör av Senaten. 17/09-25

(FB) RfK Jr rensar ur bland toppskiktet i NIH 02/10-25

(FB) RfK Jr avskedar över 1000 CDC arbetare 10/10-25

Kennedys motivering till alla avskedningar: We are the sickest country in the world and have to fire people

Kennedy Fires Two Top Aides in Health Department Shake-Up

använd paywall remover option 3.

The firings included Heather Flick Melanson, his chief of staff, and Hannah Anderson, his deputy chief of staff for policy, according to two people familiar with the matter. They spoke on the condition of anonymity because they were not authorized to speak publicly about the personnel changes.
The reason for the ousters, which were first reported by CNN, was not immediately clear.

Från andra källor påstås det att RfK jr avskedade dem då de gick bakom hans rygg om godkänna mRNA-vaccin.

FDA Approves Moderna Behind RFK Jr.’s Back

On July 10, 2025, the FDA granted full approval to Moderna’s Spikevax COVID-19 vaccine for children aged 6 months to 11 years at high risk of severe disease, igniting a firestorm of controversy. Reports surfaced that the decision was made without the knowledge or approval of Health and Human Services (HHS) Secretary Robert F. Kennedy Jr., leading to the dismissal of two top aides and raising questions about the future of vaccine policy in the U.S. This blog post dives into the unfolding drama, its implications, and what it means for public trust in health institutions.

FDA Approved C-19 Jab for Kids Behind Kennedy’s Back—Two HHS Aides Fired

However, the MAHA PAC (Make America Healthy Again Political Action Committee)—a pro-Trump super PAC founded by RFK Jr.’s former staff to promote his health-focused agenda—corroborated Robinson’s account and connected the firings to the FDA’s Moderna decision.

On July 20, MAHA PAC cited Dr. Robert Malone—now serving on the newly restructured ACIP vaccine panel—as confirming that neither Kennedy nor Spears were informed of the FDA’s decision regarding Moderna and that a major HHS leadership purge unfolded upon their return.

“The unfortunate facts are that this decision… was made public when both the Secretary of HHS and his trusted deputy Chief of Staff Stefanie Spears were on vacation,” said Dr. Malone, citing insider knowledge. “Neither Sec. HHS nor his deputy Chief of Staff (dCOS) were briefed or read in on this decision.”

The move apparently set off a chain reaction.

According to Malone, shortly after Kennedy and Spears returned, “a major reorganization of HHS leadership occurred.”

Anderson was “walked off the premises and was so upset that she crashed her car into the Secretary’s government-provided vehicle.”

Det är ingen hemlighet att Kennedy är emot mRNA vaccin då han plockat bort dem från rekommendationslistan och stoppat ett 500$ miljoners kontrakt. Att Hannah Andersson även krockar med sin bil, troligen med flit, visar på agg gentemot Kennedy.
Det ska även varit konflikt mellan Kennedy och både Melanson och Andersson då han ansett att de inte presterat tillräckligt väl utöver detta.

Rensar Kennedy ut sabotörer och lakejer för big pharma för att uppfylla löftet MAHA eller krossar han dissenter som kämpar för hälsa och vetenskap i ett allt mer vetenskapsfientligt klimat?
Citera
2025-10-13, 18:15
Medlem
Glostrups avatar
I USA är arbetslagstiftningen knappast på den anställdes sida, så om chefen vill ha andra anställda så byter han helt sonika ut de han vill bli av med, oavsett orsak. Så har livet som anställd varit länge, även om löntagare post-Trump nog kommer att drömma om hur det var ”förr”.

Jag har absolut inget till övers för RFK Jr, han är en komplett tokstolle, men jag stödjer principen att en minister ska kunna välja vilka assistenter han har, och även de närmaste medarbetarna. Tyvärr innebär ju detta i magavärlden att lojalitet och ideologi alltid kommer att premieras medan objektivitet och tro på vetenskapen snarare är negativt, men så blir det när folk faller för demagoger.

I den brinnande soptunnan som är dagens USA, så är frågan om hälsoministerns assistenters anställningstrygghet förmodligen en av de allra minst viktiga. Och i ärlighetens namn hade frågan inte varit annat än marginellt viktigare under någon annan president.
Citera
2025-10-13, 19:18
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
I USA är arbetslagstiftningen knappast på den anställdes sida, så om chefen vill ha andra anställda så byter han helt sonika ut de han vill bli av med, oavsett orsak. Så har livet som anställd varit länge, även om löntagare post-Trump nog kommer att drömma om hur det var ”förr”.

Jag har absolut inget till övers för RFK Jr, han är en komplett tokstolle, men jag stödjer principen att en minister ska kunna välja vilka assistenter han har, och även de närmaste medarbetarna. Tyvärr innebär ju detta i magavärlden att lojalitet och ideologi alltid kommer att premieras medan objektivitet och tro på vetenskapen snarare är negativt, men så blir det när folk faller för demagoger.

I den brinnande soptunnan som är dagens USA, så är frågan om hälsoministerns assistenters anställningstrygghet förmodligen en av de allra minst viktiga. Och i ärlighetens namn hade frågan inte varit annat än marginellt viktigare under någon annan president.
Vad som är viktigt med det här, dock, är att vi är beroende av den medicinska vetenskapen USA gör.
Ifall djup korruption råder inom deras medicinska institut drabbar det även oss. Sverige kan inte mäta sig i kapacitet när det kommer till att bedriva denna form av vetenskap.
Citera
2025-10-13, 19:20
Medlem
Intressant utveckling, men jag undrar om det inte är lite väl många byten på kort tid. Är det en effektiv ledarstil eller bara ett tecken på att han har svårt att behålla folk som inte håller med honom fullt ut? Jag är ju lite skeptisk till alla dessa 'reformer', men man kan ju inte förneka att det händer saker.
Citera
2025-10-13, 19:39
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehat
Intressant utveckling, men jag undrar om det inte är lite väl många byten på kort tid. Är det en effektiv ledarstil eller bara ett tecken på att han har svårt att behålla folk som inte håller med honom fullt ut? Jag är ju lite skeptisk till alla dessa 'reformer', men man kan ju inte förneka att det händer saker.
Ja, det är onekligen förändringar utan dess like inom dessa institut. Förhoppningsvis för det bättre.
Citera
2025-10-13, 19:48
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Men det är ju så man måste göra för att förändra? Det gamla gardet måste rensas ut.

Hade Tidö gjort samma sak hade vi kanske haft en fungerande poliskår och funktionella myndigheter. Men man lät de gamla sossarna sitta kvar.
Citera
2025-10-15, 20:11
Moderator
TheLuckys avatar
Politik: USA --> Papperskorgen
/Moderator

Papperskorgen --> Politik: USA
/Moderator
Senast redigerad av TheLucky 2025-10-15 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in