Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Man kan ju tänka så, men det går ju också att tänka sig att esoterism inte är någon motsvarighet alls, att det inte är fördunklat och missförstått. Tror du råkade spåra in i ett mentalt schema där. Hela kristendomen är ju ett blickande inåt, det är kristendomen som är västvärldens motsvarighet till buddhism och andra religioner. Din brist på intresse för västerländsk filosofi präglar din vy. Det är snarare din ödmjukhet som är underutvecklad än västerländsk religion och esoterism.
Tänk också på att stora massan inte har så mycket förmåga att läsa och reflektera, så du kommer sällan få mothåll om det du säger låter korrekt nog. Din förmåga att formulera dig är bra, men du saknar kritik utifrån då du litar fullt på din egna självkritik.
Buddhismen och skepticism verkar svåra att förena, men du kan ju göra ett försök.
Svårighet verkar du inte brytt dig om tidigare uttryckta ambitioner, i vilket fall.
Jag saknar själv intresse för buddhismen, på grund av att den inte går att kombinera med min skepticism.
Eventuellt finns det dock avknoppningar av buddhismen som är skeptiska och intressanta.
https://blogs.dickinson.edu/buddhistethics/files/2024/03/Hanner-Review_Green_24-1.pdf
sida 4
Jag framförde ingen argumentation för att bilda någon förening, och jag anser inte heller att en sådan förening är nödvändig. Det jag gjorde var snarare en argumentation kring framstegen i den metodiska och historiska utvecklingen, effektiviteten, i en uppvakningsprocess mellan västerländsk och österländsk metodik. Inom kontexten av trådens ämne skulle denna process, med tillhörande metoder, kunna beskrivas som en process av dezombifiering, med tillhörande metodik för att manifestera resultat och framgång i en sådan process.
Jag menar att de österländska traditionerna, särskilt buddhismen, har utvecklat en betydligt mer avancerad och effektiv metodik jämfört med de västerländska i metodiken utav att "vakna" ergo dezomiferas.
Jag använde esoterism som en paraplydefinition för den västerländska motsvarigheten, men om man vill vara mer specifik och rikta in sig på en snävare underkategori inom esoterismen handlar det snarare om mysticism.
Det var dock troligen ett bekvämt överseende från min sida, som i efterhand hade kunnat vara användbart i syfte att precisera i relation till det ämne som TS lyfte fram i sin trådstart.