2025-10-17, 14:39
Avslutad
Tycker TS svamlar lite väl mycket, men han har väl ändå rätt i sak. Att människor inte sitter och reflekterar 24/7 är en ren överlevnadsinstinkt. Fatta om man satt och grubblade lika hårt som TS varje dag. Hur fan klarar man av livet då är den stora frågan?
Citera
2025-10-17, 14:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Man kan ju tänka så, men det går ju också att tänka sig att esoterism inte är någon motsvarighet alls, att det inte är fördunklat och missförstått. Tror du råkade spåra in i ett mentalt schema där. Hela kristendomen är ju ett blickande inåt, det är kristendomen som är västvärldens motsvarighet till buddhism och andra religioner. Din brist på intresse för västerländsk filosofi präglar din vy. Det är snarare din ödmjukhet som är underutvecklad än västerländsk religion och esoterism.

Tänk också på att stora massan inte har så mycket förmåga att läsa och reflektera, så du kommer sällan få mothåll om det du säger låter korrekt nog. Din förmåga att formulera dig är bra, men du saknar kritik utifrån då du litar fullt på din egna självkritik.

Buddhismen och skepticism verkar svåra att förena, men du kan ju göra ett försök.
Svårighet verkar du inte brytt dig om tidigare uttryckta ambitioner, i vilket fall.
Jag saknar själv intresse för buddhismen, på grund av att den inte går att kombinera med min skepticism.
Eventuellt finns det dock avknoppningar av buddhismen som är skeptiska och intressanta.

https://blogs.dickinson.edu/buddhistethics/files/2024/03/Hanner-Review_Green_24-1.pdf
sida 4
Jag framförde ingen argumentation för att bilda någon förening, och jag anser inte heller att en sådan förening är nödvändig. Det jag gjorde var snarare en argumentation kring framstegen i den metodiska och historiska utvecklingen, effektiviteten, i en uppvakningsprocess mellan västerländsk och österländsk metodik. Inom kontexten av trådens ämne skulle denna process, med tillhörande metoder, kunna beskrivas som en process av dezombifiering, med tillhörande metodik för att manifestera resultat och framgång i en sådan process.

Jag menar att de österländska traditionerna, särskilt buddhismen, har utvecklat en betydligt mer avancerad och effektiv metodik jämfört med de västerländska i metodiken utav att "vakna" ergo dezomiferas.

Jag använde esoterism som en paraplydefinition för den västerländska motsvarigheten, men om man vill vara mer specifik och rikta in sig på en snävare underkategori inom esoterismen handlar det snarare om mysticism.

Det var dock troligen ett bekvämt överseende från min sida, som i efterhand hade kunnat vara användbart i syfte att precisera i relation till det ämne som TS lyfte fram i sin trådstart.
Citera
2025-10-17, 18:19
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Fatta om man satt och grubblade lika hårt som TS varje dag. Hur fan klarar man av livet då är den stora frågan?

Jag tror att både individen och samhället skulle vara i långt bättre skick om människor lade ned sina telefoner, upphörde med det ständiga jagandet efter snabba kickar, och i stället ägnade sig åt eftertanke. Om de betraktade sina liv, sina relationer och sin plats i tillvaron med större allvar, skulle de kanske börja handla med integritet, närvaro och ansvar. I stället lever de som skuggor, distraherade och splittrade, jagande tomhet medan meningen med livet passerar dem obemärkt.
Citera
2025-10-17, 18:54
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Jag antar att du själv räknar dig till en "NPC‑människa". Så hur upplever du det?
För det kan väl inte vara så att du räknar dig till de andra?

Jo, jag räknar mig till de andra. Jag handlar utifrån insikt och samvete, inte för applåder eller belöning. Den som lever som en NPC-människa vandrar i skuggan av sig själv, styrd av stimuli och reaktion. Han jagar erkännande, njutning och vinning, men förlorar kontakten med sitt väsen när poddens brus och spektakel överröstar den tomhet han bär inom sig.

Det finns en annan väg. Den kräver tystnad, motstånd och vilja. Till ansvar, inte bara rollspel. Den som väljer den vägen blir människa. Den som avstår förblir en funktion. En massmänniska. En överstimulerad, mobilscrollande NPC med broccolifrisyr i polyesterdräkt, formad av reklamens vilja. Tom på innehåll men full av reaktiva åsikter.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2025-10-17 kl. 19:00.
Citera
2025-10-17, 19:01
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?
Nej?
En stor majoritet har svaga punkter som de brinner för, tror jag.

Snacka burkletande med en pissluffare så får du se det blixtra till.
Citera
2025-10-17, 19:21
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett dopaminsystem som överstimulerats under lång tid leder till depression. Precis som för en alkoholist krävs högre och högre intag för att åstadkomma dopaminkick, och tillsist kraschar systemet.

Att följa samvetet och göra det rätta, speciellt när det som är rätt innebär en kortsiktig plåga, ger istället jämna dopaminnivåer.

Människan kan hamna i cirklar även om hon har ande, men skillnaden tycks vara att zombien är oförmögen att adressera problemet på egen hand.

Jag skulle gå så långt som att kalla den fega, dopaminjagande, mobilscrollande massmänniskan för ond. Jag har känt det hela livet, för den människan är opersonlig, oärlig och opportunistisk. Men jag står inte ensam i den insikten. Genom historien har profeter, mystiker och de verkligt tänkande människorna nått samma slutsats.
Citera
2025-10-17, 19:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag skulle gå så långt som att kalla den fega, dopaminjagande, mobilscrollande massmänniskan för ond. Jag har känt det hela livet, för den människan är opersonlig, oärlig och opportunistisk. Men jag står inte ensam i den insikten. Genom historien har profeter, mystiker och de verkligt tänkande människorna nått samma slutsats.
Zombien styrs som sagt inte av samvete. Jag tror inte heller att en äkta zombie har ett samvete (= samma vetande/ med-vet-ande). Dvs zombien har inte anden, och kan därför inte ta sig ur dopamincykeln med mindre än begränsningar utifrån (tex lagar eller hunger).
Då talar jag om riktiga zombies, inte om dem som man ser ljuset i ögonen på.
Citera
2025-10-17, 19:43
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Vet inte om jag skulle klassa någon som vill hämta ut ett paket med en kort fras för NPC, de flesta vill nog bara in och ut, utan massa småprat och ta upp tid i kön.

Däremot att titta på tv-program ”för att alla tittar på dem” (Bianca, Ola-conny och Morgan, Renés brygga, masker Singer m.m).
Röstar på ett visst parti för att det ”förväntas” av sin omgivning och man tycker Trump är dålig för om man säger det högt på arbetsplatsen då och då så får man tillhöra gruppen.
Varför man tycker det har man ingen aning om, men det stod i Expressen.

Ja, allt detta, även mitt exempel med posten, vittnar om låg medvetenhet.

Om man betraktar saken med klar logik ser man det absurda i det hela. Gruppen, eller publiken som Kierkegaard kallade den, är i grunden individualistisk och likgiltig. NPC-människan söker bekräftelse från människor som inte bryr sig om henne, och det gör sökandet djupt irrationellt. För den som värderar förnuft borde insikten om detta väcka något. Att söka godkännande från massans flyktiga åsikter, åsikter utan rot i övertygelse eller sanning, är att förneka sitt eget medvetande. En sådan människa låter sig styras av sken. Hon röstar inte på ett parti av grupptryck.Hon fördriver sin tid med program hon inte njuter av, enbart för att känna sig del av en gemenskap som inte finns.
Citera
2025-10-17, 19:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Jag höll fast vid det perspektivet under en period i mitt liv, men jag märkte så småningom att det synsättet, eller snarare den uppfattningen om mina medmänniskor, hade en hindrande effekt på mig själv i strävan att bli en fullständig människa, eller åtminstone att förverkliga min potential att bli det.

Det perspektivet var en bidragande orsak till besvikelse, misstänksamhet, frustration och opålitlighet i relation till andra människor, människor som är som på många sätt samma som mig. I det avseendet blev jag själv orsak till ignorans och oförståelse, och framför allt till ett hinder för min egen förmåga till medkänsla och kärlek.
Citera
2025-10-17, 19:47
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Zombien styrs som sagt inte av samvete. Jag tror inte heller att en äkta zombie har ett samvete (= samma vetande/ med-vet-ande). Dvs zombien har inte anden, och kan därför inte ta sig ur dopamincykeln med mindre än begränsningar utifrån (tex lagar eller hunger).
Då talar jag om riktiga zombies, inte om dem som man ser ljuset i ögonen på.

Jag kan inte känna respekt för den som böjer sig inför Mammon. Den människan har sålt sin själ för belöningens sken, och kallar sin svaghet för framgång. Patetiskt.
Citera
2025-10-17, 19:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag kan inte känna respekt för den som böjer sig inför Mammon. Den människan har sålt sin själ för belöningens sken, och kallar sin svaghet för framgång. Patetiskt.
Som jag tidigare nämnde i tråden, så hanterar jag insikten om zombies genom att betrakta dem ungefär som saker, eller kanske vissa djur.
De är där och fungerar som de gör, jag hanterar dem efter vetskapen om hur de är... Och sedan omger jag mig med vakna människor. Är rädd om de vakna jag hittar.
Citera
2025-10-17, 19:58
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag höll fast vid det perspektivet under en period i mitt liv, men jag märkte så småningom att det synsättet, eller snarare den uppfattningen om mina medmänniskor, hade en hindrande effekt på mig själv i strävan att bli en fullständig människa, eller åtminstone att förverkliga min potential att bli det.

Det perspektivet var en bidragande orsak till besvikelse, misstänksamhet, frustration och opålitlighet i relation till andra människor, människor som är som på många sätt samma som mig. I det avseendet blev jag själv orsak till ignorans och oförståelse, och framför allt till ett hinder för min egen förmåga till medkänsla och kärlek.

Jag ser att du talar med visdom, och du har rätt i mycket. Samtidigt vill jag förtydliga att mitt förakt för NPC-människans feghet och omogenhet inte kommer ur reaktiv bitterhet, utan ur insikt. Jag ser hur deras beteende parasiterar på allt gott i gemenskapen, för kortsiktig vinning.

Det väcker helig vrede i mig. En vrede född ur kärlek till det sanna och levande.

Men även denna vrede kan förädlas, mogna och anta klarare former, som du beskrev. Det är en process där elden långsamt blir ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in