Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-12, 23:09
Medlem
JerryCottons avatar
Är efter en ny SUV, pris runt 500 000. Krav, bra markfrigång, gärna mildhybrid möjligtvis en laddhybrid. Kommer att köras en hel del på lite sämre skogsvägar. Har kollat på allt möjligt men blir inte riktigt klok av utbudet. Gärna så snål gällande bränsle som möjligt.
Citera
2025-10-12, 23:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Är efter en ny SUV, pris runt 500 000. Krav, bra markfrigång, gärna mildhybrid möjligtvis en laddhybrid. Kommer att köras en hel del på lite sämre skogsvägar. Har kollat på allt möjligt men blir inte riktigt klok av utbudet. Gärna så snål gällande bränsle som möjligt.

Jag ställde en liknande fråga för några år sedan, och det blev en Toyota RAV4.

(FB) Sista bilen.
Citera
2025-10-12, 23:48
Medlem
Citat:

Kan inte markfrigången men Volkswagen Tiguan är en skön bil som har gjort väldigt mkt rätt.
Citera
2025-10-13, 00:02
Medlem
Citat:

På en dålig skogsväg ska du inte ha en SUV, utan en riktig 4x4. Som Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol (finns de fortfarande?) Land Rover Defender eller Discovery. Med andra ord en bil med bra markfrigång och äkta fyrhjulsdrift, inget Halldex-nonsens.
Citera
2025-10-13, 01:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Ryss, spanska eller japan i skogen?

Tyvärr verkar det inte finnas kvar någon officiell Lada-försäljare i Sverige av oklar orsak då det är mycket bil för pengarna om man står ut med byggkvalitn i hytten.

Bästa begagnade Lada Niva kostar 80 000 kr inkl dragkrok och SoV på Blocket.
https://www.blocket.se/annons/varmland/lada_niva/1402389451

Mer ombonad miljö?
Nästan VW men spansk?

75års jubilerande SEAT har bara lilla Arona då Tarraco slutade tillverka i fjol.
Blocket dyraste är 7sätesmod
ellen 2024 med drivor av säkerhetssystem m m
för 429 900 kr och finns i Skärholmen, Stockholm.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/seat_tarraco_fr_tsi245_dsg_4drive_7sits_p_varmare_ drag/1003089452
SEAT Tarraco 20224

När jag sökte på ny spansk SUV var EBRO S700 första svaret men säljs bara i Spanien än visst.
https://www.youtube.com/watch?v=WUc0Y8Vu9fo

TILLÄGG: Toyota Landcruiser redan nämd som mycket bra för äkta, snogsäventyr och färska 250 verkar grym.
Prislapp från 949 900 kr tyvärr, sannolikt delvis p g a skruttig växelkurs.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-13 kl. 01:50. Anledning: Mer uttalad skog och lera profil
Citera
2025-10-13, 02:44
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

(FB) Sista bilen.

Har sneglat på RAV4:an. Verkar vara ett ganska vettigt val.

Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
På en dålig skogsväg ska du inte ha en SUV, utan en riktig 4x4. Som Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol (finns de fortfarande?) Land Rover Defender eller Discovery. Med andra ord en bil med bra markfrigång och äkta fyrhjulsdrift, inget Halldex-nonsens.

Kör inte på riktigt så dåliga skogsvägar. Landcruiser etc. ligger ju utanför budgeten. 4-hjulsdrift är dock välkommet i någon form. Markfrigången är dock ganska viktig.
Citera
2025-10-13, 08:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:

(FB) Sista bilen.
Ja, det var väl den jag tänkte på först som tryggaste köpet om man inte vet mer än att man vill ha en suv.
Citera
2025-10-13, 09:25
Medlem
Toyota Rav 4
Kia Sportage GT
Lexus NX

Alla tre väldigt bra bil
Citera
2025-10-13, 09:33
Medlem
Batagares avatar
Citat:

(FB) Sista bilen.

Dessutom Toyota har bra garantier, 10 år eller 20 000 mil (beroende på vad som inträffar först), om du utför service på deras märkesverkstäder.
Toyota hamnar högt upp i kundundersökningar.
Citera
2025-10-13, 13:22
Medlem
Citat:

(FB) Sista bilen.
Toyota RAV4 och Honda CR-V har ingen bra markfrigång, och kostar långt över 500.000:-.
Citera
2025-10-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tyvärr verkar det inte finnas kvar någon officiell Lada-försäljare i Sverige av oklar orsak då det är mycket bil för pengarna om man står ut med byggkvalitn i hytten.

Bästa begagnade Lada Niva kostar 80 000 kr inkl dragkrok och SoV på Blocket.
https://www.blocket.se/annons/varmland/lada_niva/1402389451

Mer ombonad miljö?
Nästan VW men spansk?

75års jubilerande SEAT har bara lilla Arona då Tarraco slutade tillverka i fjol.
Blocket dyraste är 7sätesmod
ellen 2024 med drivor av säkerhetssystem m m
för 429 900 kr och finns i Skärholmen, Stockholm.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/seat_tarraco_fr_tsi245_dsg_4drive_7sits_p_varmare_ drag/1003089452
SEAT Tarraco 20224

När jag sökte på ny spansk SUV var EBRO S700 första svaret men säljs bara i Spanien än visst.
https://www.youtube.com/watch?v=WUc0Y8Vu9fo

TILLÄGG: Toyota Landcruiser redan nämd som mycket bra för äkta, snogsäventyr och färska 250 verkar grym.
Prislapp från 949 900 kr tyvärr, sannolikt delvis p g a skruttig växelkurs.
Lada Niva avråder jag på det bestämdaste från efter att ha genomlidit 3 år med en då nästan ny dito.
Att det inte finns någon importör/generalagent är av mindre betydelse ur reservdelssynpunkt.
Umeå Offroad och Import har eller kan få fram alla delar till Lada Niva - tro mig - jag vet!

Mitsubishi Pajero Pinin och Pajero Shogun är andra starka kandidater, som heller ej nysäljs i Sverige.

Nissan Terrano II tillverkas in längre, men är också ett kompetent val.

Suzuki Jimny säljs nu inte längre nya från 2024 i Sverige.
Kan du tänka dig att gå ner i storlek så är nog Suzuki Jimny marknadens bästa bil för körning på dåliga vägar - både ur kvalitetssynpunkt och framkomlighetssynpunkt.
Definitivt min rekomendation.
Citera
2025-10-13, 13:54
Medlem
underhuggarens avatar
Jag kollar på Mercedes GLS AMG störst i klassen Diesel grym utrustning till en bra peng otroligt mkt bil för slantarna. Kan dra tungt också.

Har 2 grabbar som tar plats och håller på med sport
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in