• 1
  • 2
2025-10-11, 15:34
Medlem
Ja vad ska man säga min flickvän lämnade en Dramaten utanför ett café på Södermalm i Stockholm för att hämta en sak. Efter ca 30 sekunder kom hon ut och den var borta. Hon var helt chockad för hon trodde att Sverige var ett säkert land. Hon har tidigare lämnat den utanför butiken men då endast tom.

Dramaten laddad med mat för 500 spänn, jacka plus värdet för Dramaten ca 1500 (från 80talet).

Är det såhär vi vill ha det?

Om mod anser att det är fel forum så får du gärna ändra.

Faktiskt aldrig varit med om en personlig stöld innan så är sånnahär fenomen normaliserat?
Ringde såklart 112 men blev hänvisad till 11414. Ingen kom och jagade tjuven, endast en anmälan. Dock 1700 spänn självrisk på hemförsäkring.... Kuken.

Stunden gör tjuven eller vad är era erfarenheter?

Såg en kille ta en cykel medan en kvinna gick i ett café faktiskt för ca 4 år sedan. Så personligen lämnar jag aldrig något utan uppsikt.
Citera
2025-10-11, 15:39
Medlem
IanMcEwans avatar
Idioten var väl din flickvän som lämnade en dramat obevakad.

Så gör man inte i dagens läge då folk ringer titt som tätt till polisen om obevakade väskor och annat som i sin tur leder till förstärkning från Nationella Bombskyddet.
Citera
2025-10-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Såg en kille ta en cykel medan en kvinna gick i ett café faktiskt för ca 4 år sedan. Så personligen lämnar jag aldrig något utan uppsikt.
Varför sprang du inte fram och sparkade honom i pungen då? Det är syltryggarnas fel att det ser ut såhär.
Citera
2025-10-11, 15:46
Medlem
Onanikrems avatar
Allt som inte är fastbultat stjäls direkt i dag. Ibland även sånt som är fastbultat.

Vi har fått det samhälle vi förtjänar genom val var fjärde år. (Ingen kritik mot sittande regering i detta avseende) För 40-50 år sedan kunde man lämna cykeln, bilen olåst nästan överallt (eller en dramaten). Idag möts du av avklippta lås om du inte har tredubbla eller bär upp cykeln till balkongen över natten.
Har du svetsat fast cykeljäveln så är sadeln borta på morgonen..
Citera
2025-10-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Varför sprang du inte fram och sparkade honom i pungen då? Det är syltryggarnas fel att det ser ut såhär.
Vederbörande var borta på 30 sekunder. Uppfattade inte att hon INTE tog med Dramaten in.
Det var absolut någon som drog/kubbade direkt. Jamen visst bananer och klementiner till folket men kycklingen blir förstörd...
Citera
2025-10-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Allt som inte är fastbultat stjäls direkt i dag. Ibland även sånt som är fastbultat.

Vi har fått det samhälle vi förtjänar genom val var fjärde år. (Ingen kritik mot sittande regering i detta avseende) För 40-50 år sedan kunde man lämna cykeln, bilen olåst nästan överallt (eller en dramaten). Idag möts du av avklippta lås om du inte har tredubbla eller bär upp cykeln till balkongen över natten.

Du kommer ihåg fel det gick inte att lämna något olåst för 40-50 år sedan, då var det som idag borta!
Citera
2025-10-11, 15:57
Medlem
Citat:
Vederbörande var borta på 30 sekunder. Uppfattade inte att hon INTE tog med Dramaten in.
Det var absolut någon som drog/kubbade direkt. Jamen visst bananer och klementiner till folket men kycklingen blir förstörd...
Ja du. Köp GPS-puckar och göm i prylar där det ryms. Korpjävlar har ingen skam, har du en liten bil så kliver det ut 3 starka gubbar och lyfter upp den på ett släp, borta på 20 sek.
Citera
2025-10-11, 15:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du kommer ihåg fel det gick inte att lämna något olåst för 40-50 år sedan, då var det som idag borta!
Nej det var det inte, inte alltid i alla fall. Bodde i medelstor stad på den tiden och man kunde ha cykeln olåst utanför huset utan att den försvann. Farsan fick igen sin börs han tappat på Drottninggatan Sthm. Hör och häpna alla sedlar var kvar! Ett par tusen, det var mycket pengar på 70talet.
Citera
2025-10-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ja vad ska man säga min flickvän lämnade en Dramaten utanför ett café på Södermalm i Stockholm för att hämta en sak. Efter ca 30 sekunder kom hon ut och den var borta. Hon var helt chockad för hon trodde att Sverige var ett säkert land. Hon har tidigare lämnat den utanför butiken men då endast tom.

Dramaten laddad med mat för 500 spänn, jacka plus värdet för Dramaten ca 1500 (från 80talet).

Är det såhär vi vill ha det?

Om mod anser att det är fel forum så får du gärna ändra.

Faktiskt aldrig varit med om en personlig stöld innan så är sånnahär fenomen normaliserat?
Ringde såklart 112 men blev hänvisad till 11414. Ingen kom och jagade tjuven, endast en anmälan. Dock 1700 spänn självrisk på hemförsäkring.... Kuken.

Stunden gör tjuven eller vad är era erfarenheter?

Hur fan kan du ringa 112 det är för nödsituation som kräver omedelbar hjälp sen kan man inte lämna en dramaten på Södermalm och tror den är kvar!
Citera
2025-10-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Du skönmålad nog smides det cyklar och bilar i parti och minut även för 40-50 sedan. Bilstölderna har minskat dramatiskt.
Citera
2025-10-11, 16:06
Medlem
Citat:
Hur fan kan du ringa 112 det är för nödsituation som kräver omedelbar hjälp sen kan man inte lämna en dramaten på Södermalm och tror den är kvar!
Har kanske ett tänk om att brottslighet är fel...? Mja gör man inget åt det så kommer det hända igen. No idea jag har bott i land där det är normalt.. vad vet jag lets normalisera brott

Hade jag sett vem det var så hade jag sparkat in kuken på honom.
Citera
2025-10-11, 16:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Idag kan du för fan inte ens lämna en hund utanför ICA när du handlar, Har du en liten (skall inte säga skithund, då jag fick tillsägelse av någon för ett tag sedan) hund stjäl de den, har du en stor så står det snorungar och kastar sten eller sparkar på den.

Sådant hände ALDRIG förr! För 40-50 år sedan var det normalt att lämna hunden eller tom barnvagnen utanför ICA, idag skulle det aldrig falla någon in att göra det.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-10-11 kl. 16:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in