Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-11, 00:37
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag har märkt att mycket material på internet försvinner med tiden — särskilt bilder, videor och annat som ofta blir helt omöjligt att hitta igen när länkar slutar fungera.

Texter verkar klara sig lite bättre. Man kan till exempel fortfarande läsa gamla Flashback-trådar från början av 2000-talet, eller artiklar på Expressen från samma tid.

Jämför man med papperstidningar är det nästan tvärtom: där finns både text och bilder bevarade, ibland till och med själva tidningarna, från över hundra år tillbaka.

Det får mig att undra:

Kommer det vi skriver och publicerar på internet idag att finnas kvar och vara åtkomligt om tusen år? Vad talar för, och vad talar emot, att framtidens människor faktiskt kommer kunna läsa våra inlägg, se våra bilder och förstå vår digitala kultur?
Citera
2025-10-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag har märkt att mycket material på internet försvinner med tiden — särskilt bilder, videor och annat som ofta blir helt omöjligt att hitta igen när länkar slutar fungera.

Texter verkar klara sig lite bättre. Man kan till exempel fortfarande läsa gamla Flashback-trådar från början av 2000-talet, eller artiklar på Expressen från samma tid.

Jämför man med papperstidningar är det nästan tvärtom: där finns både text och bilder bevarade, ibland till och med själva tidningarna, från över hundra år tillbaka.

Det får mig att undra:

Kommer det vi skriver och publicerar på internet idag att finnas kvar och vara åtkomligt om tusen år? Vad talar för, och vad talar emot, att framtidens människor faktiskt kommer kunna läsa våra inlägg, se våra bilder och förstå vår digitala kultur?

Vi finns inte kvar då så frågan är irrelevant. AI kommer ta över. Ai om 1000 år behöver inte våra bilder. Den kommer bry sig lika mycket om våra bilder som en inbrottstjuv tar hänsyn till - och bryr sig om familjebilder i det hus där tjuven gör inbrott.
Citera
2025-10-11, 00:43
Medlem
kalkryggars avatar
Internet Archive/Wayback Machine är nog det närmaste du kommer och nog lyckas de spara ganska mycket. Helt tillräckligt för att vi ska kunna få en historisk överblick.
Citera
2025-10-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Internet Archive/Wayback Machine är nog det närmaste du kommer och nog lyckas de spara ganska mycket. Helt tillräckligt för att vi ska kunna få en historisk överblick.

1000 år i framtiden motsvarar fler år i den tekniska utvecklingen än vad människan som art existerat. Utvecklingen går snabbare för varje år som går.

Bilder som fenomen lär inte ens existera om 1000 år. Allt vi har och gör idag kommer betraktas som äldre än stenåldern. Fullständigt irrelevant. Internet som vi känner det lär inte ens existera.

Människan kommer inte ens existera i den form vi gör idag.
Senast redigerad av Pundedu 2025-10-11 kl. 00:51.
Citera
2025-10-11, 01:04
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Vi finns inte kvar då så frågan är irrelevant. AI kommer ta över. Ai om 1000 år behöver inte våra bilder. Den kommer bry sig lika mycket om våra bilder som en inbrottstjuv tar hänsyn till - och bryr sig om familjebilder i det hus där tjuven gör inbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Citat:
1000 år i framtiden motsvarar fler år i den tekniska utvecklingen än vad människan som art existerat. Utvecklingen går snabbare för varje år som går.

Bilder som fenomen lär inte ens existera om 1000 år. Allt vi har och gör idag kommer betraktas som äldre än stenåldern. Fullständigt irrelevant. Internet som vi känner det lär inte ens existera.

Ok så tidningar från 100 år sedan finns och vissa böcker som är 1000 år gamla finns som de är för att inte tala om dem vars innehåll i modernare former men internet som är 1000 gånger mer avancerat kommer försvinna? Jag blir övertygad NOT!
Citera
2025-10-11, 01:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Det får mig att undra:

Svaret är nej.
Kring millennieskiftet drev jag en blogg som var en av landets 100 mest besökta, men några år senare sade jag upp domänen och slutade blogga.
En del av innehållet går att hitta på https://web.archive.org/ men det mesta är borta, inklusive alla bilder som inte sparades av andra.

Borta efter 25 år.

1 000 år är lång tid, och de digitala spåren lär vara försvunna i historiens dimmor tills dess.
Jag har bilder av mina släktingar som är cirka 130 år gamla, men mina bilder på nätet som lades ut för 25 år sedan är borta.

Man kan dessutom undra vilken bild av vår tid framtida arkeologer skulle få om de lyckades hitta och plocka fram informationen från en server med vår tids Flashbackinlägg...
Citera
2025-10-11, 01:24
Medlem
IanMcEwans avatar
Eftersom det är en digital källa kommer det behövas verktyg för att läsa 1000 år gamla dokument. Jag tvivlar på att de rätta verktygen finns eftersom teknologin kommer ha avancerat så mycket.

Det är inte som 43.000 år gamla väggmålningar i franska grottor direkt...
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-10-11 kl. 01:41.
Citera
2025-10-11, 01:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Beror på hur man ser på det. Länkar kan du glömma. Data i sig, det som länkarna leder till via olika programmatiska omvägar (ytterst så är all data minne på hårdvara någonstans), kan finnas kvar givet underhåll.
Citera
2025-10-11, 01:55
Medlem
KB hade något projekt med att spara alla internetsidor (!). Detta var i och för sig i internets barndom och med tanke på hur datamängden växt blir det ju helt ogörligt.
Citera
2025-10-11, 02:57
Medlem
Citat:

Det får mig att undra:

Detta gjorde mig intresserad av din fråga. Så jag skickade liknande fråga till chatgpt, fick ett riktigt häftigt svar. Du borde fråga samma sak

99,99% av dagens data kommer vara helt oläslig
Citera
2025-10-11, 03:29
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Eftersom det är en digital källa kommer det behövas verktyg för att läsa 1000 år gamla dokument. Jag tvivlar på att de rätta verktygen finns eftersom teknologin kommer ha avancerat så mycket.

Det är inte som 43.000 år gamla väggmålningar i franska grottor direkt...
😄 Så du tror inte att den teknik som finns om tusen år kommer att vara kapabel att avkoda vår primitiva data från idag?
Citera
2025-10-11, 03:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det är klart att utvecklingen kommer förändra väldigt mycket på 1000 år. Men människan kommer att vara ganska lik som idag. Så då kommer nog bilder att existera. Internet kommer givetvis att finnas och i grunden vara samma sak. Bara det att det kommer sannolikt vara mycket mer avancerat. Vi kommer förmodligen att vara extremt mycket mer uppkopplade.

Med vi så menar jag naturligtvis inte du och jag utan de som lever då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in