Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Jag har märkt att mycket material på internet försvinner med tiden — särskilt bilder, videor och annat som ofta blir helt omöjligt att hitta igen när länkar slutar fungera.
Texter verkar klara sig lite bättre. Man kan till exempel fortfarande läsa gamla Flashback-trådar från början av 2000-talet, eller artiklar på Expressen från samma tid.
Jämför man med papperstidningar är det nästan tvärtom: där finns både text och bilder bevarade, ibland till och med själva tidningarna, från över hundra år tillbaka.
Det får mig att undra:
Kommer det vi skriver och publicerar på internet idag att finnas kvar och vara åtkomligt om tusen år? Vad talar för, och vad talar emot, att framtidens människor faktiskt kommer kunna läsa våra inlägg, se våra bilder och förstå vår digitala kultur?
Svaret är nej.
Kring millennieskiftet drev jag en blogg som var en av landets 100 mest besökta, men några år senare sade jag upp domänen och slutade blogga.
En del av innehållet går att hitta på
https://web.archive.org/ men det mesta är borta, inklusive alla bilder som inte sparades av andra.
Borta efter 25 år.
1 000 år är lång tid, och de digitala spåren lär vara försvunna i historiens dimmor tills dess.
Jag har bilder av mina släktingar som är cirka 130 år gamla, men mina bilder på nätet som lades ut för 25 år sedan är borta.
Man kan dessutom undra vilken bild av vår tid framtida arkeologer skulle få om de lyckades hitta och plocka fram informationen från en server med vår tids Flashbackinlägg...