2025-10-10, 22:38
Medlem
Vi säger om man jobbar som "frilansare" skulle man kunna säga, man har spetskompetens inom ett visst område. Man får pengar insatta på deras hemsida för jobbet man utför, företaget i sig befinner sig utanför EU så de rapporterar alltså inte till svenska skatteverket. Man för därefter över dessa pengar från deras hemsida till en Fintech-tjänst som Wise och bara använder dessa pengar via just Wise.

1) Skatteverket borde väl inte veta om att man har ett konto där? Om man inte glassar runt i feta bilar och liknande men nolltaxerar vilket såklart väcker misstanke

2)Jag känner till CRS. Men hur omfattande är det verkligen i realiteten? Hur mycket efterföljs det ens? Och hur stora måste beloppen vara för att bli manuellt kollade? Jag tänker just för att många kriminella använder tjänster som Revolut och Wise exempelvis och verkar komma undan tack vare dessa.

Dessutom har jag gjort något liknande för många år sedan, där pengar fördes över till ett finansiellt institut och jag skattade inte alls för detta. Kanske var runt 5-8 år sen och inte hört något sen dess så kom ju uppenbarligen undan. Men CRS kanske inte var implementerat på samma sätt då?

Känns helt riskfritt? Vad tror ni?
Citera
2025-10-10, 22:43
Medlem
mikaelss avatar
'spetskompetens'
'Man får pengar insatta på deras hemsida '
'för därefter över dessa pengar från deras hemsida till en Fintech-tjänst som Wise '
Brilliant! Att ingen tänkt på detta tidiagre

Don't quit your dayjob!
Citera
2025-10-10, 22:57
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Problemet med det är att du inte har vit inkomst i Sverige, men en massa dyra lyxprylar som du köpt för dina svarta pengar. Det drar till sig onödig uppmärksamhet.

En smartare metod vore att ta ut en låg lön å skatta på den å sen handlar du inom vad du anses ha råd med för den lönen. Mat och liknande kan du köpa skattefritt då du löpande förstör bevisen.

Går ju också att ha fina saker i ditt hem där risken är låg att nån går in och snokar, men när du är ute så drar du på gamla sunkiga hantverkarkläder och kör runt i en rostig gammal Volvo så att du verkligen ser lika fattig ut som din vita inkomst säger att du är.
Citera
2025-10-10, 23:04
Medlem
Allt som inte rapporteras är bara o ta in skattefritt, brukar ta in skolpraktikanter som 3 dar i veckan, skolan brukar bara fråga vilket konto ska vi betala in på? jag uppger alltid privatkonto.

Dvs yrkesgymnasiet betalar 25000kr per termin för man tar emot en elev, dessa belopp brukar jag och vissa kolleger låta skolan betala in på privat konton, har gjort detta 6-7år i rad.
Citera
2025-10-11, 01:50
Medlem
Det funkar förmodligen utmärkt.
Citera
2025-10-11, 09:34
Moderator
HelgeBuks avatar
Det skulle som sagt vara bra om du hade en viss deklarerad inkomst i Sverige också, för syns skull.

Pengar in på Wise skulle jag anta att skatteverket inte får någon information om.

Följdfråga: behöver du verkligen bo i Sverige? Med det där upplägget kan du väl bo var som helst i världen.
Citera
2025-10-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det skulle som sagt vara bra om du hade en viss deklarerad inkomst i Sverige också, för syns skull.

Pengar in på Wise skulle jag anta att skatteverket inte får någon information om.

Följdfråga: behöver du verkligen bo i Sverige? Med det där upplägget kan du väl bo var som helst i världen.

Du tror Inte det upptäcks på grund utav CRS heller då? Gäller kanske mestadels regelrätta banker? Jo precis I teorin Skulle jag kunna det, men än så länge bara en en extrainkomst
Citera
2025-10-11, 21:24
Medlem
Roidberts avatar
Riskfritt lär det knappast vara, men det är förmodligen värt att ta risken och hoppas på det bästa. Har dessutom för mig att Skatteverket bara kan kräva att du blir återbetalningsskyldig för oskattade inkomster 5 år tillbaka i tiden om du blir påkommen.

Ha dessutom "lagen om självständigt förverkande" i åtanke, d.v.s. att polisen kan beslagta din egendom om de anser att det du äger inte står i proportion till din inkomst.

https://polisen.se/lagar-och-regler/...t-forverkande/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in