2025-10-12, 12:15
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Men du har fortfarande ingen ny bil…
Det har du aldrig om du leasar heller. Du HYR en ny bil, men äger ingen. Om du istället köper en 3 år fd leasad bil, så kan man göra en bra affär.

Att köpa ny bil var tredje år, eller varje år, är nog också jätteskönt men är en ordentlig förlustaffär. då den tappar mest i värde första åren.
Citera
2025-10-12, 12:28
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tror inte du förstår upplägget alls faktiskt, så råder dig att googla följande ord:

Aktier
Fonder (ej matlagning)
Utdelning
ISK

Kan inte hjälpa dig mer än så.

Lycka till!
Spelar ingen roll "vilket upplägg" man har. Det intressanta är att räkna på månadskostnaden för bilen - om man vill hyra bilen och betala ränta och avgifter för det, eller om man vill äga den och var fri sen. Själv lånar jag inte ens för att köpa hus, utan (hör och häpna) trejdar på börsen för att få in pengar till det. Att va fri från banker och indrivare är nåt jag värderar högre än att vara inne i lånecirkusen
Citera
2025-10-12, 12:53
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Mekonomen är ju också en stor koncern och behöver troligtvis lite högre vinster för att rulla vidare med dyra stora lokaler och mycket personal.
Jag har hittat en liten verkstad i ett industriområde där en nära vän hade servat sina företagsbilar samt en rallybil Japansk. Jag testade dem en gång med en S90 och därefter har jag bara kommit till dem.
De är otroligt tillmötesgående och mycket kunniga och intresserade av alla typer av bilar. Hela tiden samma positiva uppsyn, inga problem, vi fixar, det är lugnt vi kan fixa allt.... och till mycket bra priser!

Jag tog bara Mekonomen som ett exempel att man inte behöver söka sig till märkesverkstad för att få bilen fixad. Förr tillbaka fanns det nog nischade Volvo och Saab-verkstäder som bara behärskade den typen av bilar och kanske något enklare på andra fordon. Men numera måste även de mindre verkstäderna kunna ge service på allehanda bilmärken annars blir de inte långlivade i branschen.
Citera
2025-10-12, 13:06
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag tog bara Mekonomen som ett exempel att man inte behöver söka sig till märkesverkstad för att få bilen fixad. Förr tillbaka fanns det nog nischade Volvo och Saab-verkstäder som bara behärskade den typen av bilar och kanske något enklare på andra fordon. Men numera måste även de mindre verkstäderna kunna ge service på allehanda bilmärken annars blir de inte långlivade i branschen.
Du har helt rätt.
Citera
2025-10-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?
Haha jag känner igen mig! Bilen talade om för mig att det är dags för service. VW ville ha, efter rabatt då min bil är från 2019, 12.500kr för en service. Hörde med en annan bilverkstad (inte märkesverkstad) som var flera tusen kronor billigare.
Citera
2025-10-12, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag vet ingen exakt procent, det var ett fiktivt exempel.
Men det är generellt sett inte många procent det handlar om av bilar som körs på normalt sätt som får allvarligare fel/problem utöver normal service/slitdelar inom 20k mil. Men när folk ska kackla om sådant så slänger de sig extremt ofta med ”alla” och att xxxx bil/tillverkare är ”ba skit/skrot”

Har läst om 1-3% ang vissa fall men beror start på hur service är gjord och hur den körts.

Och med allvarligare problem så menar jag med själva motorn/växellådan, koppling etc. Stötdämpare/fjädring gränsar till slitdelar men håller idag mycket bättre än förr. Och även om bilar rostar än idag så är det mycket bättre även det än det var förr.

Motorer håller generellt sett mycket längre idag med bara normal service (och servicebehovet i sig är mycket mindre idag än förr) än de gjorde förr. Och detta trots mycket högre litereffekt idag än förr. Detta för att dagens motorer kunnat designats exaktare, med bättre material, bättre design, tightare toleranser, bättre smörjmedel, exaktare förbränning bättre bränsle etc etc.

Jag servade förresten min egen Passat -18 nyligen, kollade aldrig priset på märkesverkstaden då jag har en polare som har en seriös verkstad och såklart lägre pris.

Det handlade om en sk Inspektion och de bytte olja filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter (dieselmotor), bromsvätska, och en inspektion på en drös punkter. Priset var knappa 4500kr ink allt. Dock upptäcktes en defekt stötdämpare bak, och en felkod på glödstift men jag har inte märkt det minsta av det själv, men valde att i förebyggande syfte byta tre av glödstiften nu inför vintern. Dessa kostade 400kr/st och en skvätt arbete till så totalt landade det på 6300kr. Inte mycket att oja sig över efter 18k mil.
Stötdämparen byter jag senare och den kostar 2600kr ny original (dyr rackare då den justeras aktivt elektroniskt)

Mitt intyck är att det mesta håller sämre på dagens bilar än de som gjordes på 90-talet. Rosten som man trodde de utrotat med ökad användning av galvansering har man frångått. Det rostar friskt under dagens bilar. Speciellt undertill på bärarmar m.m.
Även sådana saker som stötdämpare tycks ha blivit sämre. Tidigare kunde de hålla uppåt 20 tusen mil. Nu är de ofta slut redan vid 5-6 tusen mil.

Dagens motorer är designade för att dra lite bränsle och vara billiga att tillverka. Det har skett på bekostnad av livslängd. Mycket plast och billiga metallegeringar.
Senast redigerad av IMBILDEN 2025-10-12 kl. 13:43.
Citera
2025-10-12, 18:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Nej behövs inget wc-besök om man gör ifrån sig innan och är lite tung på gasfoten. Fem timmar klarar man att hålla sig utan problem om man inte gör det bör man uppsöka en doktor och kolla prostatan.

Med andra ord. Räckvidden är pissusel för folk med elbilar jämfört med vanliga bilar. Otroligt hur folk kan acceptera så usla förhållanden. För att det ska vara värt att gå över till elbil ska ju givetvis elen hålla längre än vad den vanlig bil med bensintank klarar av.

Nej. Det är ju det här tråden handlar om. Dyr service finns inte på elbilar. Inga oljefilter, givare, packningar, oljor eller tändstift att byta. Räckvidd är månne en nackdel, men elbilar är i övrigt bättre på allt. Mindre hälsofarlig, nära noll klimatpåverkan och smartare för du har ”macken” hemma. Och i dessa tider så slipper du göda skurkstater med pengar!

Sluta gnäll på dyr service för att köra runt fossilbilar om ni nu envisas med att hålla fast vid dem. Att betala service på 12-13000 kr för en 6 år gammal Passat är bara galenskap.
Senast redigerad av JymdKjam 2025-10-12 kl. 18:15.
Citera
2025-10-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mitt intyck är att det mesta håller sämre på dagens bilar än de som gjordes på 90-talet. Rosten som man trodde de utrotat med ökad användning av galvansering har man frångått. Det rostar friskt under dagens bilar. Speciellt undertill på bärarmar m.m.
Även sådana saker som stötdämpare tycks ha blivit sämre. Tidigare kunde de hålla uppåt 20 tusen mil. Nu är de ofta slut redan vid 5-6 tusen mil.

Dagens motorer är designade för att dra lite bränsle och vara billiga att tillverka. Det har skett på bekostnad av livslängd. Mycket plast och billiga metallegeringar.

Du mest bara just tycker, men har fel i nästan allt du påstår i ditt tyckeriande.

Visa oss gärna seriösa källor som styrker ditt påstående

Citat:

Jag kan garantera dig att motorerna av idag är betydligt dyrare att tillverka än de var förr, om vi ser till material toleranser etc etc, men man har säkerligen jobbat hårt på att spara tid/pengar på olika sätt ja.

Fundera hur ofta du ser rost på karossen på 10-15 år gamla bilar idag, mot hur det såg ut för 20 år sedan.

Plast är förövrigt inget dåligt material alls, det kan ge, och ger, massa fördelar i bilproduktion. Både för oss konsumenter och alltså inte bara tillverkarna.
Citera
2025-10-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej. Det är ju det här tråden handlar om. Dyr service finns inte på elbilar. Inga oljefilter, givare, packningar, oljor eller tändstift att byta. Räckvidd är månne en nackdel, men elbilar är i övrigt bättre på allt. Mindre hälsofarlig, nära noll klimatpåverkan och smartare för du har ”macken” hemma. Och i dessa tider så slipper du göda skurkstater med pengar!

Sluta gnäll på dyr service för att köra runt fossilbilar om ni nu envisas med att hålla fast vid dem. Att betala service på 12-13000 kr för en 6 år gammal Passat är bara galenskap.

Det finns såklart gott om givare även på elbilar, och som kan behöva bytas.
Citera
2025-10-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!

Hur kan servicen vara gratis om du betalla 99:- per månad för just service?
Citera
2025-10-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Hur kan servicen vara gratis om du betalla 99:- per månad för just service?

Vid själva servicetillfället kostar det inget, annars hade det blivit drygt 3000:-.
Citera
2025-10-13, 01:07
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
nära noll klimatpåverkan

Haha. Ingen vettig person bryr sig om miljön och "klimatet" mer än Gretakramare. Mer bensin och diesel åt folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in