2025-10-12, 09:02
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!

Hur mycket kan du modifiera en leasingbil jämfört med om du äger din bil? Kan du sätta dit annat avgasrör, måla om, fixa ny klädsel om du känner för det?
Citera
2025-10-12, 09:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Hur långt kommer du på en laddning jämfört med en bensinbil. Jag har kollegor som åkte tur och retur mellan Stockholm och Sälen i vintras på en tank med sin bensinbil. En annan kollega fick stanna och ladda sin bil både på ditvägen och hemvägen och fick lägga bort ett par timmar just på laddningen.

Jo, på en sådan resa får man räkna med en laddning både upp och ned. Du har hela familjen och fullt med packning så med maxlast och kyla så är det hård belastning för batterierna.

Hittar man en snabbladdare så går det på en kvart/20 minuter. Men vi brukar stanna någonstans och äta samtidigt, det behöver väl även fossilbilsförare. Eller gå på WC. Man ska helst inte ladda över 80 % (precis som med mobiltelefoner). Och laddningstiden över den nivån tar längre tid. Man laddar bara så pass mycket så att man kommer fram. Sedan finns det normalt elektricitet där man bor.
Citera
2025-10-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Med ”gratis” menade jag bränslet. Om du leasar en fossilbil måste du tanka någon flytande brandfarlig sörja som luktar illa och är dålig för miljö och hälsa. Årsskatt 360 kr/år. Min poäng var att HELA utgiften i princip stannar vid leasingavgiften. Beklagar om min meningsbyggnad var dålig.

Sedan så ska jag snart byta (el-)bil och en biltillverkare (MB) erbjuder mig nu ett kort med 15 000 kronor att ladda för. Jag kommer förmodligen inte att kunna använda upp det. Men jag menar att allt pekar emot att köra runt smutsiga fossilbilar, det är dyrare (trådens ämne) och är otrevligare både för miljön (bränslet och hälsofarligt både före och efter explosiv förbränning som för klimatet).

Jo, sådana dealer är ju bra. Hur funkar det att ladda elbilen på vintern när den drar mer och solcellerna är täckta av snö, eller bara allmänt levererar avsevärt mindre ström?

Kalkylerar du även in att den ström som går till bilen annars kunde nyttjas till andra brukare i huset?

Men jo, i princip så är ju kostnaden för leasing just enbart månadskostnaden, men man bör vara medveten att det kan komma lite kostnader ändå, och det kan bli en otrevlig överraskning om man tror att leasingkostnaden täcker allt.

Men samma gäller när man köper en ny bil, får man medvetet serviceavtal så har man normalt inga kostnader de 3 första åren, och en faktor att ta hänsyn till är att när leasingbilar ska återlämnas brukar de vara rätt petiga, iom att de kan kräva kunden på pengar.

Kommer man och ska byta in sin bil så är man potentiell kund för ett nybilsköp, och då skrämmer man inte iväg dem genom att ha synpunkter på skitdetaljer.

Kör man mycket och riskerar övermil är det en faktor att ta hänsyn till.

Det finns även en ev stressfaktor att man är konstant orolig för repor, stenskott, dörruppslag mm på en leasingbil, jämfört med en bil man äger.

Men men, det är för och nackdelar med allt. Jag föredrar att äga mina fordon.
Citera
2025-10-12, 09:10
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!
Du har ju förlorat din bil efter 3 år.
Alla dina inbetalade pengar blir ju noll till slut och du har ingen bil.

Märkesverkstäder är onödigt dyra. Det lever nog kvar att bilägaren MÅSTE serva på bilmärkets verkstad.
Jag har min nyare merca på en privat liten verkstad där de är oerhört proffsiga och billiga. Alltid originaldelar och en blixtsnabb service genom alla år. Nyare Volvo servades där under flera år också.
De är säkert BÄTTRE än originalverkstaden.
Citera
2025-10-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ja och leasar du bilen kan du investera hela din ammortering, ränta och kontantinsats över 3 år.

Du har en bil som tappat i värde och är värd 200k efter några år. Jag har ingen bil men jag har däremot 600k..
Imponerade. Är det endast med strategier inom bilägande du har nått till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tycker nog du förskönar det hela lite värt mycket…
Det finns absolut många fördelar med elbilar, men de kostar också pengar att äga, och de är inte alls totalt befriade från behov av service.

Nu är jag ingen expert på elbilar och solpaneler, men jag tippar på att det ska till en rätt rejäl solkraftsanläggning för att hålla en elbil igång om man kör mycket och det ska laddas ofta med kortare laddtider Så det är nog inget som funkar enkelt för vem som helst, men bra om det funkar för dig.
Du kan sälja elen du producerar dagtid och komma undan billigare om du behöver ladda när det är natt eller molnigt. Men absolut det krävs en rejäl investering som säkert täcker hela taket i solceller och ett batteri för snabbladdning. Ett enkelt överslag på en tesla gör att du om kör ca 4000 mil/år så behöver du ca 50-60m2 solpaneler
Citera
2025-10-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Kul kille, men kostaderna blir inte lägre för att du får in pengar på olika sätt.

Fast i alternativ 1 finns det en inkomst ifrån kapitalet, så gör man så har man 600k kvar efter 3 år, medans om man säljer av aktierna så har man bara 400k efter 3 är när man säljer bilen.

I alternativ 2 finns det ingen inkomst.

Något förenklat, men han har helt rätt i sak även om leasingkostnaden är för låg i exemplet.
Citera
2025-10-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Inte? Jag hade en kollega på mitt gamla jobb som leasade en Lexus. Fick betala ett femsiffrigt belopp vid återlämningen av bilen. Detta för att hans fru repat bilens fälgarna mot trottoaren vid flera tillfällen. Dessutom var det någon som slagit upp dörren på sin bil så det var ett märke vid framskärmen. Ena backspegeln var trasig efter att den slagit i en pelare i ett parkeringshus. Ett av deras barn hade spillt ut någon milkshake eller liknande i baksätet också och det hade varit svårt att få bort.
Det var också något mer som jag inte kommer ihåg nu. Tror de fick betala i runda slänger 40 000-50 000 kr vid återlämnandet för det som skulle repareras. Så att det inte är några reparationskostnader vid leasade bilar är lögn. Minns hur förtvivlad han var det, då han fått höra att "det är bara lämna tillbaka bilen gratis och hämta ut en ny när leasingperioden är klar. Det blev ingen ny leasingperiod. Tror de köpte en Toyota minibuss några månader därefter och den kostade typ lika mycket som det kostat att ha leasingbilen.

Han läste alltså inte leasingavtalet innan han skrev på?

Smart kille.

Men bra exempel på att det kan fort springa iväg.
Citera
2025-10-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ända tills det uppstår elektronikproblem med någon styrenhet eller med något kablage och verkstaden felsöker i tio timmar för 3000 kr per timme och ger dig en faktura på 60-70 papp för reparationen i sin helhet.

Kan ju så klart hända med en fossilbil också men där kan man gå till Kalles allbilservice och det kostar inte bråkdelen, alternativt så kan man fixa problemet hemma om man inte har tummen mitt i handen.
Hahaha, din flane…

Kalles Allbilsservice löser inte inte det…
Citera
2025-10-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om det är så som du säger ( vilket jag starkt betvivlar), att mindre än 1 procent av dieselbilarna får problem med brönsle/lufttillförseln under de första 20-tusen milen.
Då borde du rimligen kunna presentera statistik över detta från en trovärdig källa.

Jag vet ingen exakt procent, det var ett fiktivt exempel.
Men det är generellt sett inte många procent det handlar om av bilar som körs på normalt sätt som får allvarligare fel/problem utöver normal service/slitdelar inom 20k mil. Men när folk ska kackla om sådant så slänger de sig extremt ofta med ”alla” och att xxxx bil/tillverkare är ”ba skit/skrot”

Har läst om 1-3% ang vissa fall men beror start på hur service är gjord och hur den körts.

Och med allvarligare problem så menar jag med själva motorn/växellådan, koppling etc. Stötdämpare/fjädring gränsar till slitdelar men håller idag mycket bättre än förr. Och även om bilar rostar än idag så är det mycket bättre även det än det var förr.

Motorer håller generellt sett mycket längre idag med bara normal service (och servicebehovet i sig är mycket mindre idag än förr) än de gjorde förr. Och detta trots mycket högre litereffekt idag än förr. Detta för att dagens motorer kunnat designats exaktare, med bättre material, bättre design, tightare toleranser, bättre smörjmedel, exaktare förbränning bättre bränsle etc etc.

Jag servade förresten min egen Passat -18 nyligen, kollade aldrig priset på märkesverkstaden då jag har en polare som har en seriös verkstad och såklart lägre pris.

Det handlade om en sk Inspektion och de bytte olja filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter (dieselmotor), bromsvätska, och en inspektion på en drös punkter. Priset var knappa 4500kr ink allt. Dock upptäcktes en defekt stötdämpare bak, och en felkod på glödstift men jag har inte märkt det minsta av det själv, men valde att i förebyggande syfte byta tre av glödstiften nu inför vintern. Dessa kostade 400kr/st och en skvätt arbete till så totalt landade det på 6300kr. Inte mycket att oja sig över efter 18k mil.
Stötdämparen byter jag senare och den kostar 2600kr ny original (dyr rackare då den justeras aktivt elektroniskt)
Citera
2025-10-12, 09:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jo, sådana dealer är ju bra. Hur funkar det att ladda elbilen på vintern när den drar mer och solcellerna är täckta av snö, eller bara allmänt levererar avsevärt mindre ström?

Kalkylerar du även in att den ström som går till bilen annars kunde nyttjas till andra brukare i huset?

Men jo, i princip så är ju kostnaden för leasing just enbart månadskostnaden, men man bör vara medveten att det kan komma lite kostnader ändå, och det kan bli en otrevlig överraskning om man tror att leasingkostnaden täcker allt.

Men samma gäller när man köper en ny bil, får man medvetet serviceavtal så har man normalt inga kostnader de 3 första åren, och en faktor att ta hänsyn till är att när leasingbilar ska återlämnas brukar de vara rätt petiga, iom att de kan kräva kunden på pengar.

Kommer man och ska byta in sin bil så är man potentiell kund för ett nybilsköp, och då skrämmer man inte iväg dem genom att ha synpunkter på skitdetaljer.

Kör man mycket och riskerar övermil är det en faktor att ta hänsyn till.

Det finns även en ev stressfaktor att man är konstant orolig för repor, stenskott, dörruppslag mm på en leasingbil, jämfört med en bil man äger.

Men men, det är för och nackdelar med allt. Jag föredrar att äga mina fordon.

Solceller fungerar perfekt mars till september. Övrig tid så betalar jag såklart vanlig eltaxa. Men under de varma och ljusa månaderna så förbrukar huset ingenting så den uteblivna konsumtionen anser jag att bilen kan få oktober-februari. Eller använda det laddkortet med 15000 på….

Om du äger din bil äger du också risken att något otrevligt händer och du får en fet nota för reparation.

Inbyte. Jo, bilföretaget är såklart lika intresserat av att få ut en ny leasingbil som att sälja en. Det vill såklart behålla mig som kund också och då kan det inte hålla på tjafsa med mig om småsaker.
Citera
2025-10-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Imponerade. Är det endast med strategier inom bilägande du har nått till det?

Du kan sälja elen du producerar dagtid och komma undan billigare om du behöver ladda när det är natt eller molnigt. Men absolut det krävs en rejäl investering som säkert täcker hela taket i solceller och ett batteri för snabbladdning. Ett enkelt överslag på en tesla gör att du om kör ca 4000 mil/år så behöver du ca 50-60m2 solpaneler

Då blir det väl en ganska komplex kalkyl för att se när den totala investeringskostnaden ger en reell vinst, alltså betalat sig. Till dess så blir det väl lite knepigt att säga att det är ”gratis” att tanka/ladda bilen när man lagt ut 19 säckar dukater för att böka upp solpaneler på taket…. Jag du förstår…?
Citera
2025-10-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då blir det väl en ganska komplex kalkyl för att se när den totala investeringskostnaden ger en reell vinst, alltså betalat sig. Till dess så blir det väl lite knepigt att säga att det är ”gratis” att tanka/ladda bilen när man lagt ut 19 säckar dukater för att böka upp solpaneler på taket…. Jag du förstår…?
Än mer komplext blir det om vi tar med minuspriser på el
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in