Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Om det är så som du säger ( vilket jag starkt betvivlar), att mindre än 1 procent av dieselbilarna får problem med brönsle/lufttillförseln under de första 20-tusen milen.
Då borde du rimligen kunna presentera statistik över detta från en trovärdig källa.
Jag vet ingen exakt procent, det var ett fiktivt exempel.
Men det är generellt sett inte många procent det handlar om av bilar som körs på normalt sätt som får allvarligare fel/problem utöver normal service/slitdelar inom 20k mil. Men när folk ska kackla om sådant så slänger de sig extremt ofta med ”alla” och att xxxx bil/tillverkare är ”ba skit/skrot”
Har läst om 1-3% ang vissa fall men beror start på hur service är gjord och hur den körts.
Och med allvarligare problem så menar jag med själva motorn/växellådan, koppling etc. Stötdämpare/fjädring gränsar till slitdelar men håller idag mycket bättre än förr. Och även om bilar rostar än idag så är det mycket bättre även det än det var förr.
Motorer håller generellt sett mycket längre idag med bara normal service (och servicebehovet i sig är mycket mindre idag än förr) än de gjorde förr. Och detta trots mycket högre litereffekt idag än förr. Detta för att dagens motorer kunnat designats exaktare, med bättre material, bättre design, tightare toleranser, bättre smörjmedel, exaktare förbränning bättre bränsle etc etc.
Jag servade förresten min egen Passat -18 nyligen, kollade aldrig priset på märkesverkstaden då jag har en polare som har en seriös verkstad och såklart lägre pris.
Det handlade om en sk Inspektion och de bytte olja filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter (dieselmotor), bromsvätska, och en inspektion på en drös punkter. Priset var knappa 4500kr ink allt. Dock upptäcktes en defekt stötdämpare bak, och en felkod på glödstift men jag har inte märkt det minsta av det själv, men valde att i förebyggande syfte byta tre av glödstiften nu inför vintern. Dessa kostade 400kr/st och en skvätt arbete till så totalt landade det på 6300kr. Inte mycket att oja sig över efter 18k mil.
Stötdämparen byter jag senare och den kostar 2600kr ny original (dyr rackare då den justeras aktivt elektroniskt)