Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej sluta bara. Kör på elektricitet istället. Det kostar mindre (i mitt fall inget), är skönare (helt tyst), är snabbare (0-100 på 3,77 sekunder) och framförallt så stödjer du inga skurkstater med oljepengar!!

Det låter precis lika mycket i en elbil som en vanlig, det är vägljud främst som låter jämfört med motsvarande bensin/dieselbil, så länge man inte bara kör i stan.

Alla har inte solceller som kan ladda (vilket inte är gratis att installera) eller ens möjlighet att ladda hemma, och då blir det dyrt med laddningen.

De är dyrare att köpa (även dyrare att leasa)

Snabb acceleration i en elbil är ungefär som hög topphastighet på en buss, dvs helt meningslöst.

Jo, vi har också en elbil i fordonsflottan. Ägd.
Citera
2025-10-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om det är så som du säger ( vilket jag starkt betvivlar), att mindre än 1 procent av dieselbilarna får problem med brönsle/lufttillförseln under de första 20-tusen milen.
Då borde du rimligen kunna presentera statistik över detta från en trovärdig källa.

Jag säger som jymdkjam, MIN bil har inte haft några problem på 29000 mil, så då är det är INGA problem med dieselbilar.

Men Tinnitus har rätt i sak, oavsett procenten. De flesta bilar tuffar på hela sitt liv utan några motorproblem tills rost eller allmänt slitage skickar dem till skroten.
Citera
2025-10-12, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag säger som jymdkjam, MIN bil har inte haft några problem på 29000 mil, så då är det är INGA problem med dieselbilar.

Men Tinnitus har rätt i sak, oavsett procenten. De flesta bilar tuffar på hela sitt liv utan några motorproblem tills rost eller allmänt slitage skickar dem till skroten.

Jag tror det där är väldigt olika beroende på vad det är för bilar. Alla är inte lika bra.
Citera
2025-10-12, 08:45
Avstängd
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis. Att äga bil är idag en förlegad företeelse

Bara fattiglappar leasar bilar. Dessutom vill man väl äga sakerna man använder och inte bara låna?
Citera
2025-10-12, 08:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nej, VSG täcker inte utslitna delar, synnerligen inte däck, även om de faktiskt går sönder och inte bara slits ut.

Men jag trodde du hade köpt en elbil, my bad.

Men kul att du tror att du kör gratis, räknas inte leasingavgiften in i kostnaden på bilen eller?

Med ”gratis” menade jag bränslet. Om du leasar en fossilbil måste du tanka någon flytande brandfarlig sörja som luktar illa och är dålig för miljö och hälsa. Årsskatt 360 kr/år. Min poäng var att HELA utgiften i princip stannar vid leasingavgiften. Beklagar om min meningsbyggnad var dålig.

Sedan så ska jag snart byta (el-)bil och en biltillverkare (MB) erbjuder mig nu ett kort med 15 000 kronor att ladda för. Jag kommer förmodligen inte att kunna använda upp det. Men jag menar att allt pekar emot att köra runt smutsiga fossilbilar, det är dyrare (trådens ämne) och är otrevligare både för miljön (bränslet och hälsofarligt både före och efter explosiv förbränning som för klimatet).
Citera
2025-10-12, 08:50
Avstängd
Storanglarens avatar
Citat:
Nej sluta bara. Kör på elektricitet istället. Det kostar mindre (i mitt fall inget), är skönare (helt tyst), är snabbare (0-100 på 3,77 sekunder) och framförallt så stödjer du inga skurkstater med oljepengar!!

Hur långt kommer du på en laddning jämfört med en bensinbil. Jag har kollegor som åkte tur och retur mellan Stockholm och Sälen i vintras på en tank med sin bensinbil. En annan kollega fick stanna och ladda sin bil både på ditvägen och hemvägen och fick lägga bort ett par timmar just på laddningen.
Citera
2025-10-12, 08:51
Avstängd
Storanglarens avatar
Citat:
Med ”gratis” menade jag bränslet. Om du leasar en fossilbil måste du tanka någon flytande brandfarlig sörja som luktar illa och är dålig för miljö och hälsa.
Du måste ha fel på ditt luktsinne. Bensin luktar gott.
Citera
2025-10-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det där är väldigt olika beroende på vad det är för bilar. Alla är inte lika bra.

Helt klart skiljer det mellan märken och modeller,, men även de dåliga tror jag inte går över 10-15% med problem, annars skulle verkstäderna bli helt överhoppade med trasiga bilar.
Citera
2025-10-12, 08:53
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Fel. Du räknar inte med alternativ kostnad för kapital.

Alt 1:
Leasa ny bil som kostar 600.000 kr i 3 år för 5000 kr månaden och placera 600.000 kr på börsen i index fonder till 10% avkastning.

Månadskostnad: 5000 x 36 = 180.000 kr
Avkastning på kapital: (600000 * 1.10^3)-600000 = 198.600 kr

Alt2:

Köpa ny bil kontant för 600.000 kr
Värdefall 3 år ~35%: 600000 * 0.35 = 210000

Som du ser så har personen som leasat fått sin bil gratis.

Den som köpte bilen har istället förlorat 210k efter 3 år.
Kul kille, men kostaderna blir inte lägre för att du får in pengar på olika sätt.
Citera
2025-10-12, 08:56
Medlem
Moobs avatar
Att leasa bilen istället för att köpa är som att bo i hyresrätt istället för bostadsrätt.
Citera
2025-10-12, 08:59
Avstängd
Storanglarens avatar
Citat:
Eller som andra skriver här - leasa bilen istället. Du riskerar då heller inga oväntade reparationskostnader.

Inte? Jag hade en kollega på mitt gamla jobb som leasade en Lexus. Fick betala ett femsiffrigt belopp vid återlämningen av bilen. Detta för att hans fru repat bilens fälgarna mot trottoaren vid flera tillfällen. Dessutom var det någon som slagit upp dörren på sin bil så det var ett märke vid framskärmen. Ena backspegeln var trasig efter att den slagit i en pelare i ett parkeringshus. Ett av deras barn hade spillt ut någon milkshake eller liknande i baksätet också och det hade varit svårt att få bort.
Det var också något mer som jag inte kommer ihåg nu. Tror de fick betala i runda slänger 40 000-50 000 kr vid återlämnandet för det som skulle repareras. Så att det inte är några reparationskostnader vid leasade bilar är lögn. Minns hur förtvivlad han var det, då han fått höra att "det är bara lämna tillbaka bilen gratis och hämta ut en ny när leasingperioden är klar. Det blev ingen ny leasingperiod. Tror de köpte en Toyota minibuss några månader därefter och den kostade typ lika mycket som det kostat att ha leasingbilen.
Citera
2025-10-12, 08:59
Medlem
Masingas avatar
För att de har större utgifter. Högre hyror, marknadsföring etc. Jobbet i sig är det nog ingen större skillnad på hos de och mindre verkstäder, undantag finns förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in