Lord Of The Lost är ett band från Hamburg (Tyskland) verksamt inom gothic rock/gothic metal-genren och detta bildades av Chris "The Lord" Harms. Det var 2007 och på den tiden tänkte han ha det som sitt soloprojekt.
Men efter ett tag utvecklades det hela till ett komplett band. I början av karriären blev det också lite uppenbart att det första namnet på projektet (
Lord) skulle krocka - eller riskera att krocka - med
Lordi och tyska 70-talsbandet
The Lords. Så då fick det bli
Lord Of The Lost och det är ju inget toppnamn på ett band om ni frågar mig, men vissa lär väl finna det passande?
Ja, och så har vi det här med att dessa tyskar fick chansen att representera hemlandet i Eurovision Song Contest 2023 med låten "
Blood & Glitter".
Sverige vann ju som bekant men för Tyskland gick det sämre - man hamnade på sista plats av 26 länder. Däremot så har det gått riktigt bra i hemlandet för
Lord Of The Lost då deras albums har en förmåga att hamna på topplistan.
Diskografin är stor:
• "Fears" (2010)
• "Antagony" (2011)
• "Die Tomorrow" (2012)
• "From The Flame Into The Fire" (2014)
• "Empyrean" (2016)
• "Thornstar" (2018)
• "Judas" (2021)
• "Blood & Glitter" (2022)
• "Weapons Of Mass Seduction" (2023)
• "Opvs Noir Vol. 1" (2025)
• "Opvs Noir Vol. 2" (2025)
Inte något band som ligger på latsidan direkt. En massa EPs finns det också plus lite annat.
Det här bandet har passerat mig obemärkt förbi, mer eller mindre, i alla år men nu hittade jag den nya låten "
Light Can Only Shine In The Darkness" (
video) där
Within Temptation-sångerskan Sharon den Adel bidrar med lite smäktande vokaler. Mycket bra med konstraster.
Tror ni vi kommer få se
Lord Of The Lost i Eurovision Song Contest någon fler gång?