2025-10-10, 17:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Lord Of The Lost är ett band från Hamburg (Tyskland) verksamt inom gothic rock/gothic metal-genren och detta bildades av Chris "The Lord" Harms. Det var 2007 och på den tiden tänkte han ha det som sitt soloprojekt.

Men efter ett tag utvecklades det hela till ett komplett band. I början av karriären blev det också lite uppenbart att det första namnet på projektet (Lord) skulle krocka - eller riskera att krocka - med Lordi och tyska 70-talsbandet The Lords. Så då fick det bli Lord Of The Lost och det är ju inget toppnamn på ett band om ni frågar mig, men vissa lär väl finna det passande?

Ja, och så har vi det här med att dessa tyskar fick chansen att representera hemlandet i Eurovision Song Contest 2023 med låten "Blood & Glitter".

Sverige vann ju som bekant men för Tyskland gick det sämre - man hamnade på sista plats av 26 länder. Däremot så har det gått riktigt bra i hemlandet för Lord Of The Lost då deras albums har en förmåga att hamna på topplistan.

Diskografin är stor:

• "Fears" (2010)
• "Antagony" (2011)
• "Die Tomorrow" (2012)
• "From The Flame Into The Fire" (2014)
• "Empyrean" (2016)
• "Thornstar" (2018)
• "Judas" (2021)
• "Blood & Glitter" (2022)
• "Weapons Of Mass Seduction" (2023)
• "Opvs Noir Vol. 1" (2025)
• "Opvs Noir Vol. 2" (2025)

Inte något band som ligger på latsidan direkt. En massa EPs finns det också plus lite annat.

Det här bandet har passerat mig obemärkt förbi, mer eller mindre, i alla år men nu hittade jag den nya låten "Light Can Only Shine In The Darkness" (video) där Within Temptation-sångerskan Sharon den Adel bidrar med lite smäktande vokaler. Mycket bra med konstraster.

Tror ni vi kommer få se Lord Of The Lost i Eurovision Song Contest någon fler gång?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-10-10 kl. 17:32.
Citera
2026-01-04, 01:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Lord Of The Lost har en ny låt på gång med titeln "I Hate People". En kollaboration med Wednesday 13. Omslaget är online här. Release-datum är 8 januari.

Någon som ser fram emot denna?
Citera
2026-01-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Lord Of The Lost har en ny låt på gång med titeln "I Hate People". En kollaboration med Wednesday 13. Omslaget är online här. Release-datum är 8 januari.

Någon som ser fram emot denna?
Och du jobbar för detta bandet hur? Patetiskt, aldrig hört talas om kommer heller ej lyssna på...
Citera
2026-01-04, 01:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Och du jobbar för detta bandet hur? Patetiskt, aldrig hört talas om kommer heller ej lyssna på...

Vill du utveckla hur du menar? Att posta en teaser inför kommande släpp är väl ganska vanligt i trådar som handlar om kultur? Var det något särskilt som du reagerade över?
Citera
2026-01-04, 01:14
Medlem
Citat:
Vill du utveckla hur du menar? Att posta en teaser inför kommande släpp är väl ganska vanligt i trådar som handlar om kultur? Var det något särskilt som du reagerade över?
Jo men är det inte uppenbart? Ett band som förmodligen ingen har hört talas om?
Citera
2026-01-04, 01:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Jo men är det inte uppenbart? Ett band som förmodligen ingen har hört talas om?

För mig är det inte uppenbart.

Om du menar att Lord Of The Lost är relativt okända i Sverige så har du nog rätt, mer eller mindre. Men i deras hemland Tyskland så är man desto mer populära.

Du lyssnar själv aldrig på musik som kommer från utlandet?
Citera
2026-01-04, 01:27
Medlem
Citat:
För mig är det inte uppenbart.

Om du menar att Lord Of The Lost är relativt okända i Sverige så har du nog rätt, mer eller mindre. Men i deras hemland Tyskland så är man desto mer populära.

Du lyssnar själv aldrig på musik som kommer från utlandet?
Jag kommer bara säga detta och sedan inte kommentera något mer för att du ska få mer views i denna tråden, jag lyssnar inte längre på musik som inte är från 80 - talet... Som sagt kommer inte att svara mer i denna tråden...
Citera
2026-01-04, 01:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Jag kommer bara säga detta och sedan inte kommentera något mer för att du ska få mer views i denna tråden, jag lyssnar inte längre på musik som inte är från 80 - talet... Som sagt kommer inte att svara mer i denna tråden...

Ja, du gör som du vill. Alltså 80-talet är inte så dumt musikaliskt decennium att vara fast i heller. Finns sämre.

Om du ändrar dig kan du spinna vidare på detta: Är det bara kända band från 80-talet som du lyssnar på då, du finner inget underhållningsvärde i att testa på nya uppstickare? Finns ju band som är riktigt retro.

Är gothic rock/gothic metal - som Lord Of The Lost återfinns i - en genre som du helt avfärdar?
Citera
2026-01-10, 08:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Eftersom du är enda personen som visat intresse för tråden kommer ett tips här till dig: börjar bli dags för sista delen i Lord Of The Losts "Opvs Noir"-trilogi.

"Opvs Noir Vol. 3" tracklisting:

1. "Kill The Lights"
2. "I’m A Diamond" (feat. Saltatio Mortis)
3. "My Funeral"
4. "I Hate People" (feat. Wednesday 13)
5. "The Shadows Within"
6. "La Vie Est Hell" (feat. Kissin’ Dynamite)
7. "Square One"
8. "When Did The Love Break?" (feat. Xandria)
9. "Your Love Is Colder Than Death"
10. "Take Me Far Away" (feat. Cats In Space)
11. "The Days Of Our Lives"

Ovanligt många gästartister på plattan. Lord Of The Lost kommer dessutom till Sverige i mars 2026 för två konserter.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-01-10 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in