Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Södermalm var ju riktigt fattigmanskvarter under mitten av 1800-talet, det var misär där folk bodde i fallfärdiga ruckel och svalt ihjäl. Dessutom så uppfattades Södermalm som avlägset, jobbade man inne i stan så sågs avståndet på den tiden som långt (man hade såklart även inte samma transportmedel som idag) och det sågs som utkanten.
Som bekant förknippas ju Södermalm idag med höga bostadspriser och flådiga gamla stadspalats, där framförallt kultureliten (artister, författare, skådisar, medieprofiler, etc.) slagit sig till ro och då drivit upp priserna så mycket att vanligt folk knappast har råd att bo där. Minst 100 tkr per kvadrat kan man förvänta sig att betala, betydligt mer för de bästa lägena.
När skedde omvandligen? Tittar man på de gamla husen på Söder så är det rejält pampiga lyxbostäder, paradvåningar med högt i tak och vackra eldstäder osv. Kan ju inte tänka mig att typ Laurinska huset förknippades med fattigdom när det byggdes under slutet av 1800-talet direkt.
Har en nära anhörig, född på 50-talet, som är född, delvis uppvuxen och periodvis boende på Södermalm. I mer generella termer började gentrifieringen med upprustningen och sedermera ombildningarna på 80-talet. Det dröjde dock till långt in på 00-talet, nästan in på 10-talet innan sista delarna kring Hornstull och därikring verkligen på allvar fått den status som området har idag, enligt personen.
Visst att det fanns rikare delar redan på 1800- och tidigt 1900-talet, men det var ju som sagt långt från den egentliga innerstan och till stora delar enklare bebyggelse. Jag menar, t.om. Ladugårdslandet och Ladugårdsgärdet var ju "långt ifrån" stan på den tiden, och det är ju i allra högsta grad innerstan idag (okej, kanske inte yttre delarna av Gärdet kanske). Min anhörig är född på Söder Mälarstrand, och inte ens det var särskilt "fint", då på 50-talet. Det var absolut ett av de lite bättre områdena, men en hyresrätt där var absolut inget exklusivt på något sätt. Skanstull på 70-talet var inte heller så jätteroligt och framförallt omodernt.