2025-10-07, 21:04
Medlem
Dan88s avatar
Sålde allt innehav för några veckor sedan, tänkte gå in igen, vet inte när kanske om några månader.

Är det bäst att låta pengarna ligga kvar i ISK kontot eller ta ut de från Avanza och ha de i ett ränte sparkonto istället, (tex brixo) ? Och sedan föra tillbaka pengarna till Avanza när jag vill köpa igen?

Eller blir det mera skatt i ISK kontot om jag gör så?
Citera
2025-10-07, 21:25
Medlem
Det blir mer skatt.

Alla uttag och insättningar påverkar beloppet som årligen läggs till grund för beskattning.

Lägg pengar i räntefonder istället för att flytta ut dom. Låg risk.
Citera
2025-10-07, 21:36
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det blir mer skatt.

Alla uttag och insättningar påverkar beloppet som årligen läggs till grund för beskattning.

Avgifterna för att köpa fonder då, det är ju en baksida.
Citera
2025-10-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Sålde allt innehav för några veckor sedan, tänkte gå in igen, vet inte när kanske om några månader.

Är det bäst att låta pengarna ligga kvar i ISK kontot eller ta ut de från Avanza och ha de i ett ränte sparkonto istället, (tex brixo) ? Och sedan föra tillbaka pengarna till Avanza när jag vill köpa igen?

Eller blir det mera skatt i ISK kontot om jag gör så?
Kvartalsskiftet var den 1a oktober så du kan låta det ligga om du ska handla för dem innan den 1a januari. Uttag skattas inte och from iår är det dessutom skattefritt upp till 300k
Citera
2025-10-08, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Avgifterna för att köpa fonder då, det är ju en baksida.
Du tänker på fondavgift det är vad det kostar årligen att äga fonden

Kostar inget att köpa en fond i form av fondavgift eller courtage som på aktier.
Citera
2025-10-08, 09:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2026-09-03, 18:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det blir mer skatt.

Hur har du kommit fram till detta?
Citera
2026-09-03, 19:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur har du kommit fram till detta?
Det är ju det som är grejen med ett ISK. Istället för att betala skatt på vinsten betalar du en årlig skatt som baseras på värdet av dina tillgångar och insättningar.

Från och med 2026 är dessutom den skattefria grundnivån 300 000 kronor.
Citera
2026-09-04, 05:42
Medlem
Jag har skyfflat runt miljoner fram och tillbaka mellan sparkonto<->ISK och det verkar i praktiken vara kvartalsskiften som är det du vill undvika. Jag har använt olika räknare etc. för att försöka förutspå vad som står på skattesedeln men beloppet blir alltid mycket lägre, insättningar tycks knappt göra skillnad i praktiken.

Utan det är när det ligger och jäser under flera kvartal som det syns på skatten. Senaste jag räknade antal dagar givet N ränta "är det värt att ta ut" var det betydligt kortare tidsperiod än jag hade trott spontant trots låga räntor. Men här spelar ju alternativavkastningen gigantiskt roll, och skillnaden i sparräntor är just gigantisk mellan banker (i detta sammanhanget).

I mitt fall var det typ 2 månader på sparkonto, nu har jag haft typ ett halvår på ISK för jag "tänkte göra affärer" men inte sett köplägen. Så det är verkligen inte självklart att det ska ligga på ISK. Sen om du är vanlig småsparare med mediankapital på 50k eller vad det är kan du ju strunta i detta sålänge det totala kapitalunderlaget understiger 300k, men det kan du ju komma upp till om du fuckar runt mycket.

Det är inte skatt på uttag. Insättningar däremot räknas in i underlaget för skatt.
Senast redigerad av DamnStonks 2026-09-04 kl. 05:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in