Om man vill förstå Storbritannien och det växande engagemanget för Palestina, och att det delvis handlar om nåt mycket större än Palestina och i själva verket om Storbritannien, så löns det att sätta 6:30 på den helt briljanta korta "dokumentärfilmen" som finns här:
https://www.theguardian.com/world/20...-further-curbs
Det är Starmer och Labour-regeringen som begick ett fatalt inrikespolitiskt misstag genom att terrorstämpla "Palestine Action"-rörelsen som terrorister den 5 juli i år. Nåt som gjordes i ren irritation av Labours inrikesminister (Yvette Cooper), och som nu inte bara satt den brittiska regeringen på pottan, utan mitt i skiten (om uttrycket tillåts).
Det är dessutom en intressant situation eftersom högersidan (Torys & Reform) inte har kunnat förmå sig att kritisera det "pro-israeliska" beslutet, vilket skapat ett politiskt vakuum som nu stadigt fylls av britter av alla de sorter och åldrar. Labour har haft två chanser att backa från sin i grunden idiotiska terrorklassning, men missat båda gångerna. Starmers beslut att godkänna Palestina som självständig stat gjordes delvis i förhoppning att det skulle lugna ner situationen, men det var ett grundläggande feltänk: demonstrationerna och att bli arresterad för att man ahr en liten skylt där det står "Palestine Action" är en protest mot regeringen, att man kan vis att man ogillar det (folkmord) som pågår i Gaza är liksom bara grädden på moset.
Jag är övertygad om att de flesta som känner till hur det är i Storbritannien redan kan se att slaget är förlorat för regeringen, att protestera med en "Palestine Action"-skylt och bli arresterad är redan på god väg att bli en folkrörelse. Det är ingen brist på frivilliga, allra minst på pensionärer som tycker att de kan ställa upp (med att bli arresterade) eftersom de inte har jobb och/eller familj att hand om. Och oberoende om man gillar/eller ogillar Starmer och Labour så är det roligt att se hur en brittisk regering utmanövrerat sig själv och kommer att vara tvungen att vika sig, "för en skylt"

. Och det ÄR väldigt brittiskt.
Så min rekommendation är att kolla in den korta filmen, det är ingen reporter som snackar, inget spinn, bara sex och halv minut från den senaste demonstrationen. Och den är faktiskt väldigt belysande...