Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-06, 13:33
Medlem
Står och velar mellan begagnad Duster och Qashqai. Känner ingen som är direkt missnöjd med sin Duster men Qashqai vet jag inte mycket om alls. Letar i prisklass max 100 000 och det ska vara diesel och fyrhjulsdrift.
Nån som har nåt bra input? Ekonomiskt sätt är de rätt likvärdiga.
Citera
2025-10-06, 13:36
Medlem
Hellesylts avatar
Välj Duster KasKaj ägare är inte nöjda.
Citera
2025-10-06, 13:47
Medlem
Analretendents avatar
Det finns en anledning till att Nissan befinner sig i ekonomisk kris. Dessutom hade jag nog inte köpt en bil av ett märke vars framtid är väldigt osäker om man ser till eftermarknad med t.ex reservdelar.
Citera
2025-10-06, 15:29
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Även om det verkar som att många Daciaägarna är nöjda så har resultaten i krocktesten inte imponerat. Snygg bil dock!

Du kanske borde överväga något annat än dessa 2?
Citera
2025-10-06, 18:35
Medlem
Duster delar väl chassie med Nissan, Juke om jag inte minns fel, så en koppling till Nissan finns.
Likadant med Renault Captur.
Citera
2025-10-06, 19:01
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2025-10-06, 22:06
Medlem
Norrbagg79s avatar
Qashqai har haft en del dyra motorproblem på vissa motorer, tänker man ekonomi köp Duster.
Citera
2025-10-06, 22:52
Medlem
Kör Duster 2 själv och den är ett mycket bättre val än första generationen -2018 i typ allt. Komfort, buller, inredning, utseende. Din budget köper dig en D1. Testa den!
Citera
2025-10-07, 07:35
Medlem
Tack för era svar! Såg att jag lagt min fråga på fel ställe, ber om ursäkt!
Citera
2025-10-07, 07:55
Medlem
Ägde en Duster första generationen innan och det ör också en trevlig bil om än mycket mer spartansk än Duster 2 som jag nämner ovan. Båda mina var dieslar med 4x4. 1.5dci motorn är pålitlig och sitter i allt från Dacia till Mercedes. Undvik 1.2tce (bensin) då de har kamkedjestrul och kan rasa. Duster har svag framvagn och leder slits relativt snabbt men delarna är billiga. Vissa exemplar av D1 hade ett felmonterat ac rör som resulterade i vatten på golvet. Detta är alla svagheter jag känner till och I stort är det en pålitlig bil som visat sig hålla bra med få typfel och riktigt låga ägande kostnader. Fyrhjulsdriften funkar ypperligt och Duster är känd för att ta sig fram bra i terrängen.Jag är riktigt nöjd med min 2019 Prestige 1.5dci blue Prestige 4x4.
Citera
2025-10-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Ägde en Duster första generationen innan och det ör också en trevlig bil om än mycket mer spartansk än Duster 2 som jag nämner ovan. Båda mina var dieslar med 4x4. 1.5dci motorn är pålitlig och sitter i allt från Dacia till Mercedes. Undvik 1.2tce (bensin) då de har kamkedjestrul och kan rasa. Duster har svag framvagn och leder slits relativt snabbt men delarna är billiga. Vissa exemplar av D1 hade ett felmonterat ac rör som resulterade i vatten på golvet. Detta är alla svagheter jag känner till och I stort är det en pålitlig bil som visat sig hålla bra med få typfel och riktigt låga ägande kostnader. Fyrhjulsdriften funkar ypperligt och Duster är känd för att ta sig fram bra i terrängen.Jag är riktigt nöjd med min 2019 Prestige 1.5dci blue Prestige 4x4.

Tack! Jo jag förstår att första generationen är betydligt mer spartansk, men bra att höra att du var nöjd ändå med din första Duster.
Bensinare blir det inte, är bara intresserad av diesel. Kanske får vänta och spara ihop lite mer pengar helt enkelt.
Citera
2025-10-09, 10:13
Medlem
jag skulle nog köpa 1 begagnad v70 istället..

"Även om de fossildrivna bilarna generellt sett har en lägre underkännandefrekvens, finns det stora skillnader även där. Bensinbilar varierade från 24 procent för Dacia Duster till noll procent för Audi Q2."

https://www.dagensps.se/motor/varning-halften-av-bilarna-underkanns-pa-besiktningen/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in