2026-05-08, 05:11
Medlem
Gubbens avatar
Tacka vet jag Kawasaki 125:a.
Citera
2026-05-08, 05:53
Medlem
elbels avatar
Varför gnäller folk som inte har kul på att andra har kul? Känner dom inte av pretto stämpeln?

Hur mkt låter hd från fabrik?
Såna där som hörs på mils avstånd, är det moddade rör?

Tråkigt att bilspotta i trafiken idag, knappt några fordon som sticker ut
Man blir glad bara man ser en äldre hoj, saab, miata eller veteranporsche

Vilken äldre hoj mest kul för pengarna i årskostnad försäkring etc?
Senast redigerad av elbel 2026-05-08 kl. 06:01.
Citera
2026-05-08, 07:34
Medlem
melikevampiress avatar
Denna länken säger allt om folk som kör Harley
https://youtu.be/ipDmsxQVxIM?si=JUbaNG7QfHp0fZyt
Citera
2026-05-08, 07:51
Medlem

Det verkar som om många ser ner på min hobby såsom jag ser ner på dom som slösar tid på att lira golf.

Helt ok . Jag har två hojar. En stor Harley twin och en lite naken hoj (japanare). Snart blir det en Honda Transalp grussmiskare också. Det är för jävla skoj att tönta sig med hojåkning faktiskt ..
Citera
2026-05-08, 08:13
Medlem
Memnoks avatar
"What we sell isn’t actually a bike. It’s the ability for a mild-mannered accountant to dress in leather, ride through a small town, and have people be afraid of him.” – Clyde Fessler, före detta Harley-Davidson VP

Men det var väl runt 20 år sedan han sade det, rätt mycket har förändrats på den tiden. Numera är inte outlaw-biker grejen något utbrett och de flesta av dem har blivit rätt gamla också. Folk tänker inte automatiskt "Jävlar vilken hårding, här får jag passa mig" när det kommer en kille på HD, man tänker "Stackare, han måste ha en 40-50-årskris, hoppas att han är ok". Det finns få saker som är så töntiga som folk som försöker vara tuffa.

Sedan faller alla HD-åkare inte inom den här kategorin, det finns entusiaster som lika gärna kunnat hålla på med veteranbilar eller liknande, men tyvärr smetas de ner av det stora flertalet.
Citera
2026-05-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
såg 4-5 gubbar på harley häromdan, känslan var ju "vilka jävla töntar" och det tror jag dom flesta tänker. alla år med dessa efterblivna mc-gäng osv har ju satt sina spår, det är ju svårt att ta harley-åkare på allvar. jan emanuel, ja klart som fan han åker harley och så där håller det på. det är den ena fjanten efter den andra.

Så vilka är det som 2025 tycker att "åka harley" är en ball grej?

Utifrån hur dagens HD är byggda och fungerar, så förstår jag att just äldre gubbar gillar dem.
De är nuförtiden snäppet bättre än att man skulle skaffa sig en promenadscooter.
Silverrävarna är helt enkelt HD nya målgrupp.
https://youtu.be/19wYCVGJBcM?si=yg6LA0_fbIYJwm8_
Citera
2026-05-08, 23:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Har nu min andra Harley, och kan ej bli mer nöjd.

Och de av er som tror att det bara är "gubbar" som åker HD tar väldigt fel, det är killar (och tjejer) i alla åldrar.
Citera
2026-05-09, 10:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Har nu min andra Harley, och kan ej bli mer nöjd.

Och de av er som tror att det bara är "gubbar" som åker HD tar väldigt fel, det är killar (och tjejer) i alla åldrar.
Medelåldern för en hd-ägare är 50 år, så jag tror inte att vi tar fel. Är du en sådan person som svarar ”Men jag känner en asiat som är jättelång så det stämmer inte” när man berättar att asiater är kortare än européer?
Citera
2026-05-09, 15:36
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Medelåldern för en hd-ägare är 50 år, så jag tror inte att vi tar fel. Är du en sådan person som svarar ”Men jag känner en asiat som är jättelång så det stämmer inte” när man berättar att asiater är kortare än européer?
Sant. Dock så är det inte bara killar på 50+ som åker Harley.
Citera
2026-05-15, 13:00
Medlem
Citat:
såg 4-5 gubbar på harley häromdan, känslan var ju "vilka jävla töntar" och det tror jag dom flesta tänker. alla år med dessa efterblivna mc-gäng osv har ju satt sina spår, det är ju svårt att ta harley-åkare på allvar. jan emanuel, ja klart som fan han åker harley och så där håller det på. det är den ena fjanten efter den andra.

Så vilka är det som 2025 tycker att "åka harley" är en ball grej?
Haha, vilken bitter betraktelse!
Först å främst ska man fullständigt SKITA i vad andra tycker om din smak! Vad gäller (dumma) beteenden och uppföranden hos andra ska man lägga sig i vid behov! Men med subjektiva smaker så är det bara dumt!

Jag gillar i stort inte Harleys modeller eller sittställningar som jag kände till. Däremot är V2-ljudet och känslan i modellerna ganska tilltalande.
Jag är egentligen mer intresserad av Triumph, Moto-Guzzi, Ducati eller Husqvarnas veteran-mc, mest för stil och 2-cylindriga motorer.
MEN nu kommer det knäppaste; jag hittade precis en liten Harley Street Rod 750, som jag aldrig sett tidigare! Den är mer framåtlutad sittställning med rakt styre, som en café-räcer.
Skön hoj med gött ljud! Inte som den traditionella bakåtlutande H-D:n.
Jag har även läst om och fått för mig att denna lilla Street Rod inte är så "välkommen" bland de "riktiga" större HD-cyklarna. Men det skiter jag högaktningsfullt i!

Ja, jag är över 50, så jag passar ju in i fördomarna iallafall...😄
Senast redigerad av Mange-West 2026-05-15 kl. 13:07.
Citera
2026-05-15, 17:25
Medlem
Citat:
[...]

finns ingen ängsligare grupp människor, och det är också dom bakomliggande skälen till att dom flesta väljer Harley framför andra märken.
Och det har du en publicerad vetenskaplig artikel på?
Citera
2026-05-20, 21:19
Medlem
Nu är jag ny i mc världen. Den känslan jag fått av Harley och liknande hojar att de är gubbhojar, fast på ett positivt sätt, passar gråhåriga män med arga miner med kroppsbyggnad större. Vet inte mycket om mc gäng så tänker inte på det och tycker inte de är töntar. Sett nån gubbe häromdan på harley street glide med hans gråa skägg som följer vinden och tyckt det såg riktigt mäktigt ut.

Får jag gubbstämpel nån gång i framtiden kommer jag säkert skaffa en street glide. Är man 30-40 år gammal och kör harley då tycker jag det ser gubbigt ut, fast på ett negativt sätt, mer nån som försöker se tuff ut fast man ftf är en pojke.

Däremot känns supersport och nakna mt07 hojar som körskolor har mest som barnhojar, för de under 30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in