Citat:
Hej, tack för svar, vad fint det är att det finns människor som vill hjälpa. Än en gång, ursäkta min okunskap, det är troligen jag själv som klantat mig.
Men:
1) BIOSen är inte uppdaterad. Det står att den är från 2017-03-27 och om jag kolla på Lenovos hemsida så finns det en från 2024.
2) Jag hittar tyvärr inget som heter "Device Security Support". Jag hittar dock "Device Guard"...är det den? Den står som Disabled.
3) Jag bootade om datorn efter att jag först ställt om till TPM 2.0. Därefter ställde jag in Secure Boot.
4) Jag vet ej hur hdd var partitionerad, var kan man se det?
5) Är detta bara att ladda ned från Microsoft?
Återigen, tack för hjälpen. Mvh
Men:
1) BIOSen är inte uppdaterad. Det står att den är från 2017-03-27 och om jag kolla på Lenovos hemsida så finns det en från 2024.
2) Jag hittar tyvärr inget som heter "Device Security Support". Jag hittar dock "Device Guard"...är det den? Den står som Disabled.
3) Jag bootade om datorn efter att jag först ställt om till TPM 2.0. Därefter ställde jag in Secure Boot.
4) Jag vet ej hur hdd var partitionerad, var kan man se det?
5) Är detta bara att ladda ned från Microsoft?
Återigen, tack för hjälpen. Mvh
1) Ok. Då kan du ha det som en sista åtgärd att uppdatera BIOSen. Det kan möjligen resetta situationen (se därför till att du har satt TPM 2 & Secure Boot till "av" innan du uppgraderar den.
2) Olika tillverkare har olika BIOS, så det är omöjligt att svara på. Men en del har en BIOS där man behöver "enabla" på två ställen för att ta TPM 2 i bruk, dels välja "TPM 2" (istället för ett annat alternativ) och dels sätta securityn "på". Dvs. en "välj typ av security"-option och en "sätt på securityn"-option. Andra tillverkare har bara en, och dessutom använder de alla olika benämningar. Så du behöver kolla upp vad som gäller för din dator/BIOS.
3) Ok. Betyder det att du bootade den ok till Windows med TPM 2.0 på, eller?
4) Det är litet svårt att se i nuläget. Om du skulle ha Windows igång så kan du se det via "Disk Management" (högerklicka den fyrkantiga rutan med "Disk 0" och välj "Properties" och, hmmm... "Volumes" kanske?)
5) Yep. Googla "how to install windows 10 from USB" eller "create installation media for windows", du borde få upp en MS Support sida, bara att följa instruktionerna (men du behöver förstås en fungerande dator med USB, och en minst 8Gb stor minnepinne...).