Hej, tack för svar, vad fint det är att det finns människor som vill hjälpa. Än en gång, ursäkta min okunskap, det är troligen jag själv som klantat mig.
Men:
1) BIOSen är inte uppdaterad. Det står att den är från 2017-03-27 och om jag kolla på Lenovos hemsida så finns det en från 2024.
2) Jag hittar tyvärr inget som heter "Device Security Support". Jag hittar dock "Device Guard"...är det den? Den står som Disabled.
3) Jag bootade om datorn efter att jag först ställt om till TPM 2.0. Därefter ställde jag in Secure Boot.
4) Jag vet ej hur hdd var partitionerad, var kan man se det?
5) Är detta bara att ladda ned från Microsoft?
Återigen, tack för hjälpen. Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
BIOS:ar ser litet olika ut, och funkar därför också litet olika.
1. Hade uppdaterat BIOS:en till den senaste versionen? Om inte så kan du försöka med det som sista utväg.
2. Har du du en "Device Security Support" (kan ha litet olika namn i olika BIOSar) on/off i din BIOS (förutom TPM-settingen)? I så fall behöver de sätta den till "enable" (eller motsv.).
3. Satte du på TPM 2.0 och Secure Boot samtidigt (dvs. du bootade inte upp datorn emellan)? I så fall kan du försöka sätta av dem i tur och ordning (ena av/andra på, andra av/ena på) och se om du får datorn att boota.
4. Vet du hur du hade partitionerat bootdisken? Dvs. om den var GPT (GUID Partition Table). Såvitt jag vet så funkar TPM 2 + Secure Boot bara med GPT. GPT är också det vanligaste och "moderna" partitionssystemet, det äldre är MBR (Master Boot Record). Svårt att tro att det skulle vara MBR, men...
5. Det du också kan försöka är att ladda ner en bootable Windows 10-install på en USB-pinne, ställa tillbaka BIOSen som den var (ingen secure boot och ingen TPM 2) och ställa om BIOSens boot så att du kan boota från USB-pinnen, och försöka köra "Startup Repair".