2025-10-05, 13:43
Medlem
Hej,
Jag har råkat ut för problem med min PC. Antagligen har jag klantat till det själv, och jag undrar om jag är körd eller om ni kan hjälpa mig.

Jag har en Lenovo P50 och jag skulle se om den går att uppdatera till Win11.

Det jag gjorde var:
1) Uppdaterade i setup menyn till TPM 2.0 (från 1.2).

2) Ställde om "Secure Boot" från disabled till enabled. Efter detta startar inte Windows 10, jag kommer bara till en meny där jag ska välja vilken disk jag ska boota från men jag kan inte komma vidare.

3) Jag tog ut och satte i batteriet ur datorn (även CR032 batteriet på moderkortet), men detta hjälper inte heller, inget skillnad.

Är jag körd? Jag skulle vilja kunna starta datorn komma tillbaka till den existerande win 10 installationen.
Senast redigerad av Spacer-s 2025-10-05 kl. 13:49.
Citera
2025-10-05, 14:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacer-s
Hej,
Jag har råkat ut för problem med min PC. Antagligen har jag klantat till det själv, och jag undrar om jag är körd eller om ni kan hjälpa mig.

Det jag gjorde var:

2) Ställde om "Secure Boot" från disabled till enabled. Efter detta startar inte Windows 10, jag kommer bara till en meny där jag ska välja vilken disk jag ska boota från men jag kan inte komma vidare.

3) Jag tog ut och satte i batteriet ur datorn (även CR032 batteriet på moderkortet), men detta hjälper inte heller, inget skillnad.

Är jag körd? Jag skulle vilja kunna starta datorn komma tillbaka till den existerande win 10 installationen.

Ställ tillbaka, i bios, standardinställningarna. Sedan - kanske. Men troligen får du nyinstallera.
Citera
2025-10-05, 14:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Det jag gjorde var:

Du kan installera W11 på den men då genom att förbigå kraven.
Citera
2025-10-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ställ tillbaka, i bios, standardinställningarna. Sedan - kanske. Men troligen får du nyinstallera.

Tack för svar!
Vilka inställningar är det jag ska sätta i default? Gjorde jag inte det genom att ta ur och sätta tillbaka batteriet på moderkortet och starta om?

Jag har provat att välja markera "Load setup defaults" under "Restart" men dessvärre samma fel.
Citera
2025-10-05, 15:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för svar!
Vilka inställningar är det jag ska sätta i default? Gjorde jag inte det genom att ta ur och sätta tillbaka batteriet på moderkortet och starta om?

Jag har provat att välja markera "Load setup defaults" under "Restart" men dessvärre samma fel.

Ok.

Prova med att ta loss disken och sedan sätta tillbaka den igen.
Citera
2025-10-05, 15:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för svar!

Prova även med att koppla bort all strömförsörjning någon minut. Återanslut och starta.
Citera
2025-10-05, 16:01
Medlem
Graavargs avatar
BIOS:ar ser litet olika ut, och funkar därför också litet olika.

1. Hade uppdaterat BIOS:en till den senaste versionen? Om inte så kan du försöka med det som sista utväg.

2. Har du du en "Device Security Support" (kan ha litet olika namn i olika BIOSar) on/off i din BIOS (förutom TPM-settingen)? I så fall behöver de sätta den till "enable" (eller motsv.).

3. Satte du på TPM 2.0 och Secure Boot samtidigt (dvs. du bootade inte upp datorn emellan)? I så fall kan du försöka sätta av dem i tur och ordning (ena av/andra på, andra av/ena på) och se om du får datorn att boota.

4. Vet du hur du hade partitionerat bootdisken? Dvs. om den var GPT (GUID Partition Table). Såvitt jag vet så funkar TPM 2 + Secure Boot bara med GPT. GPT är också det vanligaste och "moderna" partitionssystemet, det äldre är MBR (Master Boot Record). Svårt att tro att det skulle vara MBR, men...

5. Det du också kan försöka är att ladda ner en bootable Windows 10-install på en USB-pinne, ställa tillbaka BIOSen som den var (ingen secure boot och ingen TPM 2) och ställa om BIOSens boot så att du kan boota från USB-pinnen, och försöka köra "Startup Repair".
Citera
2025-10-05, 18:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Det jag gjorde var:

Hur går det?
Citera
2025-10-05, 18:43
Medlem
Hej, tack för svar, vad fint det är att det finns människor som vill hjälpa. Än en gång, ursäkta min okunskap, det är troligen jag själv som klantat mig.

Men:
1) BIOSen är inte uppdaterad. Det står att den är från 2017-03-27 och om jag kolla på Lenovos hemsida så finns det en från 2024.

2) Jag hittar tyvärr inget som heter "Device Security Support". Jag hittar dock "Device Guard"...är det den? Den står som Disabled.

3) Jag bootade om datorn efter att jag först ställt om till TPM 2.0. Därefter ställde jag in Secure Boot.

4) Jag vet ej hur hdd var partitionerad, var kan man se det?

5) Är detta bara att ladda ned från Microsoft?

Återigen, tack för hjälpen. Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
BIOS:ar ser litet olika ut, och funkar därför också litet olika.

1. Hade uppdaterat BIOS:en till den senaste versionen? Om inte så kan du försöka med det som sista utväg.

2. Har du du en "Device Security Support" (kan ha litet olika namn i olika BIOSar) on/off i din BIOS (förutom TPM-settingen)? I så fall behöver de sätta den till "enable" (eller motsv.).

3. Satte du på TPM 2.0 och Secure Boot samtidigt (dvs. du bootade inte upp datorn emellan)? I så fall kan du försöka sätta av dem i tur och ordning (ena av/andra på, andra av/ena på) och se om du får datorn att boota.

4. Vet du hur du hade partitionerat bootdisken? Dvs. om den var GPT (GUID Partition Table). Såvitt jag vet så funkar TPM 2 + Secure Boot bara med GPT. GPT är också det vanligaste och "moderna" partitionssystemet, det äldre är MBR (Master Boot Record). Svårt att tro att det skulle vara MBR, men...

5. Det du också kan försöka är att ladda ner en bootable Windows 10-install på en USB-pinne, ställa tillbaka BIOSen som den var (ingen secure boot och ingen TPM 2) och ställa om BIOSens boot så att du kan boota från USB-pinnen, och försöka köra "Startup Repair".
Citera
2025-10-05, 18:44
Medlem
Citat:
Prova även med att koppla bort all strömförsörjning någon minut. Återanslut och starta.

Detta har jag provat, ingen skillnad.
Citera
2025-10-05, 19:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Detta har jag provat, ingen skillnad.

Även, m.a.o, skruvat upp datorn och kopplat bort batteriet?
Citera
2025-10-05, 19:27
Medlem
Citat:
Även, m.a.o, skruvat upp datorn och kopplat bort batteriet?

Stämmer. //Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in