• 1
  • 2
2025-10-05, 11:10
Medlem
Riksreptilens avatar
Färska nyheter från Sexpressen i centrala Stockholm.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...2-a0b80e60f7af

" En lastbil har fastnat i Klaratunneln i centrala Stockholm, enligt polisen.

Trafikverket uppger att det vägen är avstängd i tunneln vid Herkulesgatan och det är mycket stor påverkan på trafiken.

Det finns inga uppgifter om att någon skadats.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-05 kl. 11:12. Anledning: Datum i rubrik
Citera
2025-10-05, 11:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Föraren måste ha missat hur hög lastbilen var, de är slarvigt att missa skylten.Klaratunneln är 3 meter hög.
Citera
2025-10-05, 11:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Föraren måste ha missat hur hög lastbilen var, de är slarvigt att missa skylten. Klaratunneln är 3 meter hög.
Jag tycker mig känna igen denna olycksbeskrivning några gånger per år från olika delar av landet.
https://www.nt.se/tagg/story/olyckor...ats-beckershov

Eftersom FB: utlandsskyltad lastbil??
Citera
2025-10-05, 11:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det verkar finnas en sorts konstruktion, vad den nu kallas, innan tunneln. Är det där den kan ha fastnat?

google maps
Citera
2025-10-05, 11:31
Medlem
Problemet är nog att många människor inte borde få köra de fordon de kör runt i. Mot efterblivna människor hjälper inga skyltar, Inte ens hängande järnrör biter på dessa människor.
Citera
2025-10-05, 11:33
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det verkar finnas en sorts konstruktion, vad den nu kallas, innan tunneln. Är det där den kan ha fastnat?

google maps
Enligt Trafiken.nu har lastbilen kört in i tunneltaket och fastnat. Den kanske kom från Sveavägen, minns inte om någon liknande balk sitter innan tunneln på den sidan.

Edit: saknas enligt Google.
Senast redigerad av Krapulant 2025-10-05 kl. 11:35.
Citera
2025-10-05, 11:44
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Enligt Trafiken.nu har lastbilen kört in i tunneltaket och fastnat. Den kanske kom från Sveavägen, minns inte om någon liknande balk sitter innan tunneln på den sidan.

Edit: saknas enligt Google.
Helt fel av mig. Det är vid Herkulesgatan som tunneln stängts av. Märkligt att lastbilen kunnat passera balken.
Citera
2025-10-05, 11:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Helt fel av mig. Det är vid Herkulesgatan som tunneln stängts av. Märkligt att lastbilen kunnat passera balken.
Ja, det var det jag gick på. Samtidigt står det att lastbilen har fastnat i Klaratunneln. Väldigt märkligt.
Citera
2025-10-05, 12:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Med tillräcklig vikt och fart går det mesta.

Enligt Trafikverkets rätt söta karta så beräknas körfälten vara klara för trafik kl 15.
Det brukar vara mycket glas och avtrillad last att få bort när lastbilen väl är bärgad.

https://www.trafikverket.se/trafikin...01000000000000
Citera
2025-10-05, 12:54
Medlem
Det kan ju också vara infarten vid mäster samuelsgatan. Det är ju också klaratunneln. Där finns inte samma "skyddsmarginal" Innan man åker in i tunneln.

Ingen aning om vilket det år dock eftersom det inte står i nyheten.

Edit: som ni säger uppdaterades texten till Herkules infarten.
Senast redigerad av Alex33.44 2025-10-05 kl. 13:04.
Citera
2025-10-05, 13:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Att inte nån kan komma på en lösning för detta. Är det så här i alla länder? Borde finnas en uppsjö tekniska lösningar (ljud, ljus, hinder, nåt taktilt såsom att asfalten skakar, eller att bilen med skenor med våld förs åt kanten om den närmar sig men ännu inte fattat tre meter innan). Vore intresant se om det är en hyrbil, ovan förare eller annat skäl men det lär ju hända snart igen.
Citera
2025-10-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Föraren måste ha missat hur hög lastbilen var, de är slarvigt att missa skylten.Klaratunneln är 3 meter hög.
Pja eller klåparna som stod för byggprojektet som missberäknade att det skulle vara 3 mete i höjd….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in