2025-10-05, 16:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Ja det stämmer.

Fattar inte varför folk i denna tråd ska baktala Sverige som vi vore det sämsta folket på jorden.
Det verkar som om kommunisterna har en meddelandekedja så de snabbt kan uppbåda ett stort antal skribenter så att de kan döda tråden innan den ger obehagliga svar. Det har nästan blivit en tävlan om vem som bäst kan visa att Sverige var helvetet på jorden. Och att svenskar inte finns.

Noterbart är också taktiken att slingra sig ifrån ämnet. I stället för att diskutera trådens ämne har alla gett sig på det ganska luddiga begreppet ”idyll”. Så nu handlar diskussionerna om vad en idyll är istället för invandringens påverkan på Sverige.
Citera
2025-10-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Förstår du inte. Jag hävdar inte att landet är en idyll i dag. Det är det inte.

Jag hävdar att det inte var det på 60-talet heller.
Och jag ger sakliga exempel visar det.
Jag gissar att jag är en av få i tråden som verkligen minns hur det var då.
Det var ingen idyll då, och det är ingen idyll nu.

Vad tycker du om förslaget att du och alla andra som är för mångkulturen bosätter sig i mångkulturella områden medans vi som inte vill ha något med det att göra bor i svenska områden?

Att leva som man röstar? Eller blir det för nära verkligheten för sådana som dig som kanske helst röstar på något och sedan bor i ett helsvenskt område som en enorm hycklare.
Citera
2025-10-05, 16:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag växte upp då. Men som jag har skrivit tidigare, då läste man inte om mord, sprängningar, skjutningar och våldtäkter var och varannan dag.

Då tycker jag du ska gå till ditt bibliotek och be att få läsa i t ex DN från t ex 1964.

Annars kan du ju söka på ordet idyll eller idylliskt på webben och läsa att det betyder ”fri från problem”, ”perfekt”.
Återigen länder var inte fritt från problem på 60-talet. Alltså är det fel att påstå att landet var en idyll.
Sverige har aldrig varit en idyll.

Och det är osmakligt att förringa de våldshandlingar som människor råkade ut för då på 60-talet, genom att säga att det är mycket värre nu.
Ja det är värre nu, men för de som t ex blev våldtagna då var det förmodligen lika hemskt som för de som blir våldtagna i dag.

Tyvärr visar en del av er i tråden brist på empati och humanism, när ni hävdar att brottsoffren inte mådde lika dåligt då, som de gör idag.

Ett resonemang är ju följande: ”du blev utsatt för ett våldsbrott på 60-talet, det var inte så farligt, var glad att du inte blev utsatt för ett sådant i dag”

En skrämmande uppfattning, menar jag.
Citera
2025-10-05, 16:55
Medlem
Citat:
Förstår du inte. Jag hävdar inte att landet är en idyll i dag. Det är det inte.

Jag hävdar att det inte var det på 60-talet heller.
Och jag ger sakliga exempel visar det.
Jag gissar att jag är en av få i tråden som verkligen minns hur det var då.
Det var ingen idyll då, och det är ingen idyll nu.

Och vad är din poäng? Utvecklingen går framåt. Vi borde få det bättre.
Citera
2025-10-05, 16:57
Medlem
Citat:
Då tycker jag du ska gå till ditt bibliotek och be att få läsa i t ex DN från t ex 1964.

Annars kan du ju söka på ordet idyll eller idylliskt på webben och läsa att det betyder ”fri från problem”, ”perfekt”.
Återigen länder var inte fritt från problem på 60-talet. Alltså är det fel att påstå att landet var en idyll.

Och det är osmakligt att förringa de våldshandlingar som människor råkade ut för då på 60-talet, genom att säga att det är mycket värre nu.
Ja det är värre nu, men för de som t ex blev våldtagna då var det förmodligen lika hemskt som för de som blir våldtagna i dag.

Tyvärr visar en del av er i tråden brist på empati och humanism, när ni hävdar att brottsoffren inte mådde lika dåligt då, som de gör idag.

Ett resonemang är ju följande: ”du blev utsatt för ett våldsbrott på 60-talet, det var inte så farligt, var glad att du inte blev utsatt för ett sådant i dag”

Vem förringar de våldshandlingar som skedde på 60-talet? Vi säger bara att det var mindre sprängningar då även om dynamit var lagligt.

Ett samhälle bör bli bättre över tid eller hur? 60-talet är 60 år sedan.
Citera
2025-10-05, 17:02
Medlem
Citat:

Detta var ett märkligt svar för att komma ifrån verkligheten. Vad har du för synpunkter om mitt inlägg #96?
Senast redigerad av Newton555 2025-10-05 kl. 17:04.
Citera
2025-10-05, 17:13
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Levde du ens på 60 talet och vet hur det var? Vad vill du göra med oss svenskar som är gifta med kvinnor födda utanför Europa och med våra barn? Ska dom sparkas ut ihop med barnen?

Sverige hade problem på den tiden också men inte i samma utsträckning. Är övertygad om att våld i hemmet förekom en frekvent eftersom barnaga var tillåtet

Det fetade:

Jag föddes på tidigt 50-tal och kommer ihåg 60-talet mycket väl. Det var kanske inte ett ideal-samhälle men det var en idyll jämfört med dagens samhälle.

I hemmen var det det inte daglig misshandel av barn eller kvinnor. Jag vet ingen som blev slagen av sina föräldrar. Skilsmässor var sällsynta, i min klass hade alla två föräldrar. Jag vet det var två stycken i de två parallellklasserna som hade skilda föräldrar. Dvs. två skilsmässor på cirka 100 barn!

Men visst, någon olydig och bråkig unge fick någon gång någon örfil. Men det blev aldrig någon polisutredning eller åtal för det. Och det förekom definitivt inte ”balkongflygningar” av olydiga och uppstudsiga fruar eller döttrar!

Vi som var med vet att 60-talet var en lugnare tid. Det var inte paradiset, men folk trivdes och såg positivt på framtiden!
Citera
2025-10-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol
Om vi på något sätt lyckades avlägsna alla utomeuropeiska, eller kanske ska man använda ordet icke västerländska personer inklusive deras barn.

Vad skulle hända om alla de avlägsnades från Sverige så att bara vi riktiga svenskar blev kvar.

Hur tänker du där? Greker , Finnar , Italienare ,Spanjorer ,Norrmän , Danskar etc etc

Är de riktiga svenskar eller vill du ha ut dem med?
Citera
2025-10-05, 17:26
Medlem
Citat:

Du verkar stoppa huvudet i sanden när det gäller vad invandringen har inneburit för Sverige. Varför är vi nu det mest kriminella landet i Nordeuropa? Varför är vi ett skräckexempel för andra länder? Vilka är det som har detonerat 378 sprängladdningar under 2023-2024?

Om du har tittat på videon från en första maj demonstration på 80-talet, hur fungerade det jämfört med i år, då den förstördes av Palestinademonstrationer? Men du anser ändå att det inte är någon större skillnad på hur det nu ser ut i Sverige jämfört med 60-talet?
Citera
2025-10-05, 17:31
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol
Om vi på något sätt lyckades avlägsna alla utomeuropeiska, eller kanske ska man använda ordet icke västerländska personer inklusive deras barn.

Alla dessa människor som inte fanns i landet för cirka 40 år sedan.. som har förvandlat vårt land till oigenkännlighet.

Vad skulle hända om alla de avlägsnades från Sverige så att bara vi riktiga svenskar blev kvar.

Skulle samhället då kunna återgå till en idyll som det var på 60-talet?

Ja. Det är dock svårt att genomföra utan att bryta mot lite olika konventioner och regler. Det gäller Sverige precis som alla länder som haft massinvandring från afrika och mellanöstern.
Citera
2025-10-05, 17:34
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:

Antingen är du kommunist, härstammar från mer sydliga breddgrader eller bara extremt långsam i huvudet. Kanske alla tre. Sverige innan massinvandringen från 3:e världen går inte att jämföra. Massinvandringen har förvandlat Sverige till ett skithål. Det fanns våldtäkter och våld även på 60-talet men mängden var skrattretande liten i jämförelse med idag. I UK, Frankrike och Tyskland har utvecklingen varit precis likadan.
Citera
2025-10-05, 18:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Antingen är du kommunist, härstammar från mer sydliga breddgrader eller bara extremt långsam i huvudet. Kanske alla tre. Sverige innan massinvandringen från 3:e världen går inte att jämföra. Massinvandringen har förvandlat Sverige till ett skithål. Det fanns våldtäkter och våld även på 60-talet men mängden var skrattretande liten i jämförelse med idag. I UK, Frankrike och Tyskland har utvecklingen varit precis likadan.

Jag är överens med er om att kriminella ska straffas och utvisas.
Men, det jag inte förstår är varför ni vill utvisa t ex familjen Hamid i Eksjö, pappan busschaufför, mamman städerska på vårdcentralen, två barn skötsamma i skolan.
Vad har en sådan familj gjort för att utvisas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in