Citat:
Ursprungligen postat av
Newton555
Jag växte upp då. Men som jag har skrivit tidigare, då läste man inte om mord, sprängningar, skjutningar och våldtäkter var och varannan dag.
Då tycker jag du ska gå till ditt bibliotek och be att få läsa i t ex DN från t ex 1964.
Annars kan du ju söka på ordet idyll eller idylliskt på webben och läsa att det betyder ”fri från problem”, ”perfekt”.
Återigen länder var inte fritt från problem på 60-talet. Alltså är det fel att påstå att landet var en idyll.
Sverige har aldrig varit en idyll.
Och det är osmakligt att förringa de våldshandlingar som människor råkade ut för då på 60-talet, genom att säga att det är mycket värre nu.
Ja det är värre nu, men för de som t ex blev våldtagna då var det förmodligen lika hemskt som för de som blir våldtagna i dag.
Tyvärr visar en del av er i tråden brist på empati och humanism, när ni hävdar att brottsoffren inte mådde lika dåligt då, som de gör idag.
Ett resonemang är ju följande: ”du blev utsatt för ett våldsbrott på 60-talet, det var inte så farligt, var glad att du inte blev utsatt för ett sådant i dag”
En skrämmande uppfattning, menar jag.