• 1
  • 2
2025-10-05, 00:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utkast1337
Tack för ett riktigt bra svar!

Har du (eller vem som helst) några tankar om Uppsala Universitets tek. matte som börjar höst 2026 (första "kullen")? Tänkte att det kan vara relevant att söka för mig för att få både studentlivet + utmanande och välriktad utbildning. Även så att meriten kanske inte hamnar på samma nivå som KTH med 22.4 i merit för tfys och 22.3 för tmat.

Har även hört att Chalmers kanske inte når lika bra till arbetsgivare som KTH gör, men det kanske beror mer på hur ivrig man är med att söka internships, köra linkedin osv.

Har du erfarenhet av arbete inom finanssektorn?

Jag har ingen aning om Uppsala Universitet över huvud taget. Men när det gäller program på den här nivån så ska det fungera att läsa hos andra aktörer än KTH och Chalmers.

Antar att du menar den här:
https://www.uu.se/institution/matema...nisk-matematik

Den ser riktigt bra ut. I termin 7 så kan man välja "finanspaket". I ärlighetens namn så vet jag inte om jag hade valt det i den utbildningen. Jag skulle nog läst lösa kurser vid sidan om när det gäller ekonomi. Det kan du läsa på distans och tar du bara en extra kurs per termin och en under sommaren så har du ändå läst 6 ekonomikurser på 2 år.

Ser du till att plugga istället för att supa och spela datorspel så är det busenkelt (du får så klart sitta med skiten dag in och dag ut). Slarvar du så blir det snabbt nästan en omöjlighet.

Arbetsgivare bryr sig inte så speciellt mycket om du har pluggat på KTH eller Chalmers. Det skulle vara om du träffar en rekryterare som har personliga kontakter eller själv har pluggat på någon skola typ.

Jag har ingen erfarenhet av att gå in som anställd i en bank och jobba med bankekonomi. Jag har dock sålt tjänster (programering/system) och på så vis delvis i perioder suttit i projekt med folk från banker.

Men jag är mer eller mindre självlärd när det gäller analys och investering i finansiella papper/företag/verksamheter och har suttit ganska mycket med det genom åren i egen regi.

När det gäller Uppsalas nya utbildning så tycker jag att du ska kolla upp det ordentligt. Det ser lovande ut och kan bli kanon.

Längst ner på webbsidan (länken ovan) så har du kontakt. Ring programansvarig (Jordi-Lluís Figueras) och fråga om de har något öppet-hus eller så nu när det är ansökningstider. Bor du för långt bort så ställ några frågor om programmet.

Citat:
Skicka länken till den här tråden och be han skriva lite kort om utbildningen i tråden

Men kolla även och jämför med Luleå tekniska, Blekinge tekniska, Umeå etc. Du kanske också ska söka till flera skolor.
Citera
2025-10-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har ingen aning om Uppsala Universitet över huvud taget. Men när det gäller program på den här nivån så ska det fungera att läsa hos andra aktörer än KTH och Chalmers.

Antar att du menar den här:
https://www.uu.se/institution/matema...nisk-matematik

Den ser riktigt bra ut. I termin 7 så kan man välja "finanspaket". I ärlighetens namn så vet jag inte om jag hade valt det i den utbildningen. Jag skulle nog läst lösa kurser vid sidan om när det gäller ekonomi. Det kan du läsa på distans och tar du bara en extra kurs per termin och en under sommaren så har du ändå läst 6 ekonomikurser på 2 år.

Ser du till att plugga istället för att supa och spela datorspel så är det busenkelt (du får så klart sitta med skiten dag in och dag ut). Slarvar du så blir det snabbt nästan en omöjlighet.

Arbetsgivare bryr sig inte så speciellt mycket om du har pluggat på KTH eller Chalmers. Det skulle vara om du träffar en rekryterare som har personliga kontakter eller själv har pluggat på någon skola typ.

Jag har ingen erfarenhet av att gå in som anställd i en bank och jobba med bankekonomi. Jag har dock sålt tjänster (programering/system) och på så vis delvis i perioder suttit i projekt med folk från banker.

Men jag är mer eller mindre självlärd när det gäller analys och investering i finansiella papper/företag/verksamheter och har suttit ganska mycket med det genom åren i egen regi.

När det gäller Uppsalas nya utbildning så tycker jag att du ska kolla upp det ordentligt. Det ser lovande ut och kan bli kanon.

Längst ner på webbsidan (länken ovan) så har du kontakt. Ring programansvarig (Jordi-Lluís Figueras) och fråga om de har något öppet-hus eller så nu när det är ansökningstider. Bor du för långt bort så ställ några frågor om programmet.

Men kolla även och jämför med Luleå tekniska, Blekinge tekniska, Umeå etc. Du kanske också ska söka till flera skolor.

Mailade han och fick svar på mina frågor. Verkar som att Uppsala har som avsikt att forma ett program som producerar duktiga problemlösare med stark matematikkunskap. Även att man kan läsa ekonomikurser medan man läser teknisk matematik, utan större bekymmer (bortsätt från att man får plugga hela dagarna då).

Stort tack igen för bra svar, och har någon annat något bra alternativ som inte redan nämnts i tråden posta gärna det.

Tack till alla som hittills svarat, det har verkligen varit till hjälp!
Citera
2025-10-07, 16:02
Medlem
Kandidatprogrammet Analytical Finance i Västerås skulle kanske kunna vara intressant? Ekonomi och matte är en bra kombination. Annars är väl Handels ett bra alternativ om du kommer in.
Citera
2025-10-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Kandidatprogrammet Analytical Finance i Västerås skulle kanske kunna vara intressant? Ekonomi och matte är en bra kombination. Annars är väl Handels ett bra alternativ om du kommer in.

Det är väl en häftig linje, men tror att alumnnätverket inte är varken lika stort eller lika givande som att gå en linje på KTH, UU, LTH, CTH eller LiTH.

Tror att Västerås kommer bortprioriteras jämfört med tidigare nämnda högskolor/universitet.

Handels har jag också kikat på, men där får man egentligen ingen matte? Det är väl bara ekonomi + lite juridik.
Citera
2025-10-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utkast1337
Det är väl en häftig linje, men tror att alumnnätverket inte är varken lika stort eller lika givande som att gå en linje på KTH, UU, LTH, CTH eller LiTH.

Tror att Västerås kommer bortprioriteras jämfört med tidigare nämnda högskolor/universitet.

Handels har jag också kikat på, men där får man egentligen ingen matte? Det är väl bara ekonomi + lite juridik.

Om du vill tjäna riktigt mycket pengar hade jag i ditt läge valt såhär.
Om du är flitig och duktig i matte och ekonomi kan du tjäna (mycket) pengar på andras företagande.
Om du är duktig på teknik är det nästan ett krav att du är entreprenör för att tjäna ordentligt med pengar.
Så försök vara ärlig mot dig själv. Tror inte det ena kräver mer eller mindre insats i timmar och engagemang. Men att vara entreprenör är nog något du till stor del antingen är född till eller inte. Det är en väldigt stark och unik drivkraft. Har du inte den så skippa teknik. Har du den kommer du att lyckas med vilket som. Lycka till!
Citera
2025-10-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Om du vill tjäna riktigt mycket pengar hade jag i ditt läge valt såhär.
Om du är flitig och duktig i matte och ekonomi kan du tjäna (mycket) pengar på andras företagande.
Om du är duktig på teknik är det nästan ett krav att du är entreprenör för att tjäna ordentligt med pengar.
Så försök vara ärlig mot dig själv. Tror inte det ena kräver mer eller mindre insats i timmar och engagemang. Men att vara entreprenör är nog något du till stor del antingen är född till eller inte. Det är en väldigt stark och unik drivkraft. Har du inte den så skippa teknik. Har du den kommer du att lyckas med vilket som. Lycka till!

Tack för svaret

Kanske lite jobbigt svar, men vad hade du valt i min sits? Hade sagt att jag inte lutar åt det entreprenöriella hållet, men är väldigt driven och gillar att lära mig och arbeta hårt mot mina mål.

Även, vilka sorters företag tycker du man bör satsa på efter utbildning? Vad bör man satsa på att göra under sin utbildning för att "maximera" hur lättanställd man blir på företag?
Citera
2025-10-09, 07:14
Medlem
Det är inte så jävla svårt egentligen.

Steg ett är att sluta upp med att försöka optimera, hitta vad som är "det bästa" och framför allt då utifrån fördomar som florerar på ställen som Flashback.

Steg två är att välja något som inspirerar dig, som du brinner för, som får din studietid att kännas stimulerande och kul istället för enbart plågsam. Vill du bo i en utpräglad studentstad? Välj i så fall bort Stockholm och Göteborg.

Steg tre är att inse att om du har hittat något som inspirerar dig så kommer du att uppnå goda resultat och när du så småningom om 5-6 år ska ut på arbetsmarknaden så kommer arbetsgivarna att titta mycket bra på din allmänna förmåga än på specifika kurser, på hur bra du är att möta andra och samarbeta med andra. Har du kapacitet att lära in något nytt på ett effektivt sätt är det mycket mer värt än att ha läst en kurs i något du knappt minns.

Så i korthet: Gör det som känns rätt och bra för dig istället för att försöka tillgodose andras behov så kommer det att bli bra.
Citera
2025-10-09, 07:16
Medlem
Sen finns ju alltid alternativet att inte hoppa på ett femårigt program utan att hitta en kandidat som känns intressant och sedan krydda med en master, kanske inom annat område.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in