Citat:
Tack för ett riktigt bra svar!
Har du (eller vem som helst) några tankar om Uppsala Universitets tek. matte som börjar höst 2026 (första "kullen")? Tänkte att det kan vara relevant att söka för mig för att få både studentlivet + utmanande och välriktad utbildning. Även så att meriten kanske inte hamnar på samma nivå som KTH med 22.4 i merit för tfys och 22.3 för tmat.
Har även hört att Chalmers kanske inte når lika bra till arbetsgivare som KTH gör, men det kanske beror mer på hur ivrig man är med att söka internships, köra linkedin osv.
Har du erfarenhet av arbete inom finanssektorn?
Har du (eller vem som helst) några tankar om Uppsala Universitets tek. matte som börjar höst 2026 (första "kullen")? Tänkte att det kan vara relevant att söka för mig för att få både studentlivet + utmanande och välriktad utbildning. Även så att meriten kanske inte hamnar på samma nivå som KTH med 22.4 i merit för tfys och 22.3 för tmat.
Har även hört att Chalmers kanske inte når lika bra till arbetsgivare som KTH gör, men det kanske beror mer på hur ivrig man är med att söka internships, köra linkedin osv.
Har du erfarenhet av arbete inom finanssektorn?
Jag har ingen aning om Uppsala Universitet över huvud taget. Men när det gäller program på den här nivån så ska det fungera att läsa hos andra aktörer än KTH och Chalmers.
Antar att du menar den här:
https://www.uu.se/institution/matema...nisk-matematik
Den ser riktigt bra ut. I termin 7 så kan man välja "finanspaket". I ärlighetens namn så vet jag inte om jag hade valt det i den utbildningen. Jag skulle nog läst lösa kurser vid sidan om när det gäller ekonomi. Det kan du läsa på distans och tar du bara en extra kurs per termin och en under sommaren så har du ändå läst 6 ekonomikurser på 2 år.
Ser du till att plugga istället för att supa och spela datorspel så är det busenkelt (du får så klart sitta med skiten dag in och dag ut). Slarvar du så blir det snabbt nästan en omöjlighet.
Arbetsgivare bryr sig inte så speciellt mycket om du har pluggat på KTH eller Chalmers. Det skulle vara om du träffar en rekryterare som har personliga kontakter eller själv har pluggat på någon skola typ.
Jag har ingen erfarenhet av att gå in som anställd i en bank och jobba med bankekonomi. Jag har dock sålt tjänster (programering/system) och på så vis delvis i perioder suttit i projekt med folk från banker.
Men jag är mer eller mindre självlärd när det gäller analys och investering i finansiella papper/företag/verksamheter och har suttit ganska mycket med det genom åren i egen regi.
När det gäller Uppsalas nya utbildning så tycker jag att du ska kolla upp det ordentligt. Det ser lovande ut och kan bli kanon.
Längst ner på webbsidan (länken ovan) så har du kontakt. Ring programansvarig (Jordi-Lluís Figueras) och fråga om de har något öppet-hus eller så nu när det är ansökningstider. Bor du för långt bort så ställ några frågor om programmet.
Citat:
Skicka länken till den här tråden och be han skriva lite kort om utbildningen i tråden

Men kolla även och jämför med Luleå tekniska, Blekinge tekniska, Umeå etc. Du kanske också ska söka till flera skolor.