Citat:
Ursprungligen postat av
utkast1337
Tack för bra tips!
Tyvärr har jag svårt att se hur dessa studenter kan nå in i banking/finanssektorn. Däremot är det nog en utbildning jag hade uppskattad gällande vilka kurser man läser. Tror även att det kanske är smartare att läsa Datateknik Civ Ing på KTH och välja maskininlärningsmastern, för att även få just civilingenjör på sitt CV.
Det programmet som länkades är nog inte dumt med tanke på framtiden inom ekonomi. Det handlar om matematik, statistik, programmering, AI/ML.
Men sannolikt så blir det ännu bättre om du läser antingen matematik eller Teknisk Fysik på KTH eller Chalmers. Personligen skulle jag valt Teknisk Fysik och så mycket programmering som möjligt i tillval.
När det gäller valbara kurser så ska du alltid välja programmering, AI/ML även före ekonomi och likande. Du ska alltid läsa en master inriktad på AI/ML även om du vill jobba med finans.
Du kan läsa någon extra kurs per termin på distans från vilken skola som helst i Sverige. Då kan du faktiskt rikta in dig på att välja just eknomikurser. Under 5 års studier så bör du kunna läsa en extra kurs och någon sommarkurs och då även komma på ganska avancerad nivå vad gäller ekonomi.
Det som ska vara ditt mål är att bli en jävel på AI/ML. Då blir du en vinnare inom framtida ekonomi (och allt annat).
Industriell Ekonomi:
Tack, men nej tack.
Nu räknar jag med det som står över här att du vill studera och jobba på lite mer avancerad nivå. Men rent generellt så skulle man kunna säga:
- Klassiska bankjobb/investment banking: Civilekonom.
- Framtidens finans (AI, algoritmer, fintech): Civ.ing. Matematik/Teknisk Fysik.
Väljer du punkt två så bör du också kunna få hjälp av en studievägledare på kurser du kan läsa vid sidan om för att lättare komma in i banksvängen. Vilket inte borde vara något problem ändå med tanke på vad du läser.
Du kan också läsa kurser från EDX vid sidan om. Där finns kurser och program från de största universiteten som du läser helt online. Det kan du börja med redan nu.