• 1
  • 2
2025-10-04, 16:18
Medlem
Hej.
Tog examen från gymnasiet nu 2025 och tanken är att börja studera till hösten 2026. Jag gick ut med 21.2 i meritvärde (jämförelsetal + meritpoäng). Har skrivit HP och fick 1.5 första gången jag skrev och kan definitivt höja mig. Jag har dock ett problem. Vad ska jag studera?

Jag har stort intresse av ekonomi, matematik och fysik samt systemvetenskap/datalogi/datavetenskap. Jag vill gärna jobba inom finanssektorn med något som involverar matematik, eller på något annat sätt nära finanssektorn exempelvis nära aktiemarknaden eller med M&A, gärna utomlands, helst i London.

Min fråga är därför följande: Givet mina intressen och mål, vilken utbildningsväg rekommenderas? Vilka program, universitet eller kombinationer av ämnen bör jag överväga för att ge mig själv bästa möjliga förutsättningar att nå dit jag vill?

Jag är medveten om att detta inte är en fråga med ett entydigt svar, men jag söker rådgivning för att bättre kunna fatta ett välinformerat beslut kring mitt framtida studieval.
Citera
2025-10-04, 16:43
Medlem
IanMcEwans avatar
Civilingenjör i industriell ekonomi kan vara av intresse. Har själv sett flera av mina klasskamrater på gymnasiet läsa den utbildningen.
Citera
2025-10-04, 16:49
Medlem
InnesIs avatar
Jag kan inte hjälpa dig med program och kurser men här är några saker att ta hänsyn till:

* Pengar. Vill du komma undan så billigt som möjligt? Kan du fortfarande bo hemma och pendla till universitet/högskola? Om inte, vilka städer har överkommliga priser på studentrum? Var är det över huvud taget lätt eller svårt att få ett rum eller en lägenhet. Superlätt i Gävle. Svårare i Stockholm.

* Ska du studera något där själva skolan spelar roll för dina yrkeschanser i framtiden? Jag har pluggat humanioraämnen och där spelar skolvalet mindre roll enligt min erfarenhet. Däremot känns det som att prestigeskolor är mer viktiga när det kommer till ekonomi och naturvetenskap. Fundera på hur det ser ut för din del.

* Är du intresserad av studentlivet eller inte. Pluggar du i en klassisk studentstad finns det massor av aktiviteter. Gör du det inte kommer gemenskapen inte alls vara på samma sätt.

* Var kan du komma in. Vissa utbildningar är väldigt svåra att komma in på i Lund men lätta i Östersund. Ditt merit är högt och HP-poängen är helt ok men på vissa universitet och vissa utbildningar är konkurrensen stenhård.

* Vad vill du faktiskt jobba med? Det viktigaste är att man trivs bra och har roligt på jobbet. Att tjäna pengar men må skit är aldrig värt det. Så var klok när du väljer. Välj något du tycker verkar roligt. Välj också något där det verkar finnas åtminstone hyfsade chanser till jobb. Och ger det bra lön i framtiden är det såklart bra också. Men försumma helst inte det ena för det andra (och ska något försummas är det nästan alltid bättre med en lite lägre lön och högre trivsel än tvärtom).

Lycka till!
Citera
2025-10-04, 17:21
Medlem
Tack för bra tips hittils.
Tänkte tillägga med att jag bor just nu i Stockholm, dvs har inga problem med att ta mig till Uppsala eller universiteten i Stockholm.

Har dessutom ställt mig i bostadskö i Lund, Göteborg och Linköping.

Även att jag har några stipendier för bra studieresultat samt idrottsstipendie som kan användas för sökning utomlands.
Citera
2025-10-04, 17:27
Medlem
Damen101s avatar
Nej du ska ju läsa Matematik och Maskininlägning på SU. Det är ett riktigt coolt program. Det är ett intagningsprov till programmet, men hade jag varit yngre och skött skolan hade jag klirrat det programmet.

Länk: https://utbildning.su.se/utbildning/...talog/nm/nmmlk
Citera
2025-10-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Nej du ska ju läsa Matematik och Maskininlägning på SU. Det är ett riktigt coolt program. Det är ett intagningsprov till programmet, men hade jag varit yngre och skött skolan hade jag klirrat det programmet.

Länk: https://utbildning.su.se/utbildning/...talog/nm/nmmlk

Tack för bra tips!
Tyvärr har jag svårt att se hur dessa studenter kan nå in i banking/finanssektorn. Däremot är det nog en utbildning jag hade uppskattad gällande vilka kurser man läser. Tror även att det kanske är smartare att läsa Datateknik Civ Ing på KTH och välja maskininlärningsmastern, för att även få just civilingenjör på sitt CV.
Citera
2025-10-04, 17:41
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utkast1337
Tack för bra tips!
Tyvärr har jag svårt att se hur dessa studenter kan nå in i banking/finanssektorn. Däremot är det nog en utbildning jag hade uppskattad gällande vilka kurser man läser. Tror även att det kanske är smartare att läsa Datateknik Civ Ing på KTH och välja maskininlärningsmastern, för att även få just civilingenjör på sitt CV.

Om du vill jobba inom Finans branschen så räcker det med en Ekonomi kandidat eller Civilekonomi eller ett program på Handels inriktning Finans. Då kan du ta en swedsec licens och jobba som fondförvaltare.

Men det finns ju data och mer tekniska yrken inom Finans. Typ som HFT traders, du krävs oftast en civilingenjörs utbildning i tekniskmatematik eller fysik eller Data.

Jag tror det programmet jag länkade dig kan bidra med en yrkesroll som HFT trader. Men bankerna rör sig allt med till den digitala branschen och det blir styrt av datorer så konkurrensen är mindre med en data, naturutbildning.

Men traditionella finans yrken då räcker det med en ekonomi utbildning.
Citera
2025-10-04, 18:02
Medlem
Finns matematik ekonomi kvar? Vill minnas att det var ett program med väldigt lågt intagningspoäng men drygt 60% hoppade av för det var så "svårt". Fanns också ett väldigt populärt bank och finans program i Kristianstad många år sedan men har inte hört något om detta på senare tid. Men läser du dessa kandidatprogram måste du varva med en master för att ha en chans på arbetsmarknaden.

London är vidare ingen trevlig stad att jobba i de jag känner som arbetar kvar där inom bank och finans har en lön på 80-100k+ det är väl det enda positiva. Betalade själv 30k bara i hyra där, då var det inget posh ställe heller och matpriserna var brutala redan då. Jag hade 65k i lön och kändes som om jag levde på CSN. Vill också minnas att jag var tvungen att göra ett avancerat språktest i Stockholm som jag plugga arslet av mig till och jag tyckte det var jävligt svårt eller snarare ett mirakel att jag inte kugga.

Edit:
I dagsläget spelar det inte så stor roll vart du pluggar, men det är alltid trevligare i en studentstad, det är så hög standard på alla universitet numera. Börja redan under studierna arbeta deltid på någon telefonbank/kundtjänst, de flesta har talangprogram och väldigt bra interna utbildningar i värsta fall åtminstone sommarjobb. Det är nämligen där majoriteten felar eller totalt glömmer bort den biten.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-10-04 kl. 18:13.
Citera
2025-10-04, 20:02
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag kan inte hjälpa dig med program och kurser men här är några saker att ta hänsyn till:

* Pengar. Vill du komma undan så billigt som möjligt? Kan du fortfarande bo hemma och pendla till universitet/högskola? Om inte, vilka städer har överkommliga priser på studentrum? Var är det över huvud taget lätt eller svårt att få ett rum eller en lägenhet. Superlätt i Gävle. Svårare i Stockholm.

* Ska du studera något där själva skolan spelar roll för dina yrkeschanser i framtiden? Jag har pluggat humanioraämnen och där spelar skolvalet mindre roll enligt min erfarenhet. Däremot känns det som att prestigeskolor är mer viktiga när det kommer till ekonomi och naturvetenskap. Fundera på hur det ser ut för din del.

* Är du intresserad av studentlivet eller inte. Pluggar du i en klassisk studentstad finns det massor av aktiviteter. Gör du det inte kommer gemenskapen inte alls vara på samma sätt.

* Var kan du komma in. Vissa utbildningar är väldigt svåra att komma in på i Lund men lätta i Östersund. Ditt merit är högt och HP-poängen är helt ok men på vissa universitet och vissa utbildningar är konkurrensen stenhård.

* Vad vill du faktiskt jobba med? Det viktigaste är att man trivs bra och har roligt på jobbet. Att tjäna pengar men må skit är aldrig värt det. Så var klok när du väljer. Välj något du tycker verkar roligt. Välj också något där det verkar finnas åtminstone hyfsade chanser till jobb. Och ger det bra lön i framtiden är det såklart bra också. Men försumma helst inte det ena för det andra (och ska något försummas är det nästan alltid bättre med en lite lägre lön och högre trivsel än tvärtom).

Lycka till!

Läste du överhuvudtaget trådstarten? Ditt inlägg består av generella påståenden som inte besvarar en enda av hans frågor.

Du skrev exempelvis:

"Vill du komma undan så billigt som möjligt?"

Ingenting i hans fråga rörde privatekonomi eller antydde några svårigheter med boendesituationen.

Du fortsatte med:

"Ska du studera något där själva skolan spelar roll för dina yrkeschanser i framtiden?"

Självklart spelar skolan en roll för yrkeschanserna. Det är ju där utbildningen ges.

Och detta var bara några exempel. Det fanns betydligt mer i ditt svar som framstod som slarvigt och irrelevant.
Citera
2025-10-04, 20:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tack för bra tips!

Det programmet som länkades är nog inte dumt med tanke på framtiden inom ekonomi. Det handlar om matematik, statistik, programmering, AI/ML.

Men sannolikt så blir det ännu bättre om du läser antingen matematik eller Teknisk Fysik på KTH eller Chalmers. Personligen skulle jag valt Teknisk Fysik och så mycket programmering som möjligt i tillval.

Citat:
KTH:
1.
https://www.kth.se/utbildning/civili.../teknisk-fysik

2.
https://www.kth.se/utbildning/civili...nisk-matematik

CHALMERS:
1.
https://www.chalmers.se/utbildning/h...civilingenjor/

2.
https://www.chalmers.se/utbildning/h...civilingenjor/

När det gäller valbara kurser så ska du alltid välja programmering, AI/ML även före ekonomi och likande. Du ska alltid läsa en master inriktad på AI/ML även om du vill jobba med finans.

Du kan läsa någon extra kurs per termin på distans från vilken skola som helst i Sverige. Då kan du faktiskt rikta in dig på att välja just eknomikurser. Under 5 års studier så bör du kunna läsa en extra kurs och någon sommarkurs och då även komma på ganska avancerad nivå vad gäller ekonomi.

Det som ska vara ditt mål är att bli en jävel på AI/ML. Då blir du en vinnare inom framtida ekonomi (och allt annat).

Industriell Ekonomi:
Tack, men nej tack.

Nu räknar jag med det som står över här att du vill studera och jobba på lite mer avancerad nivå. Men rent generellt så skulle man kunna säga:

• Klassiska bankjobb/investment banking: Civilekonom.
  • Framtidens finans (AI, algoritmer, fintech): Civ.ing. Matematik/Teknisk Fysik.

Väljer du punkt två så bör du också kunna få hjälp av en studievägledare på kurser du kan läsa vid sidan om för att lättare komma in i banksvängen. Vilket inte borde vara något problem ändå med tanke på vad du läser.

Du kan också läsa kurser från EDX vid sidan om. Där finns kurser och program från de största universiteten som du läser helt online. Det kan du börja med redan nu.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-10-04 kl. 21:18.
Citera
2025-10-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det programmet som länkades är nog inte dumt med tanke på framtiden inom ekonomi. Det handlar om matematik, statistik, programmering, AI/ML.

Men sannolikt så blir det ännu bättre om du läser antingen matematik eller Teknisk Fysik på KTH eller Chalmers. Personligen skulle jag valt Teknisk Fysik och så mycket programmering som möjligt i tillval.

När det gäller valbara kurser så ska du alltid välja programmering, AI/ML även före ekonomi och likande. Du ska alltid läsa en master inriktad på AI/ML även om du vill jobba med finans.

Du kan läsa någon extra kurs per termin på distans från vilken skola som helst i Sverige. Då kan du faktiskt rikta in dig på att välja just eknomikurser. Under 5 års studier så bör du kunna läsa en extra kurs och någon sommarkurs och då även komma på ganska avancerad nivå vad gäller ekonomi.

Det som ska vara ditt mål är att bli en jävel på AI/ML. Då blir du en vinnare inom framtida ekonomi (och allt annat).

Industriell Ekonomi:
Tack, men nej tack.

Nu räknar jag med det som står över här att du vill studera och jobba på lite mer avancerad nivå. Men rent generellt så skulle man kunna säga:

• Klassiska bankjobb/investment banking: Civilekonom.
  • Framtidens finans (AI, algoritmer, fintech): Civ.ing. Matematik/Teknisk Fysik.

Väljer du punkt två så bör du också kunna få hjälp av en studievägledare på kurser du kan läsa vid sidan om för att lättare komma in i banksvängen. Vilket inte borde vara något problem ändå med tanke på vad du läser.

Du kan också läsa kurser från EDX vid sidan om. Där finns kurser och program från de största universiteten som du läser helt online. Det kan du börja med redan nu.

Tack för ett riktigt bra svar!

Har du (eller vem som helst) några tankar om Uppsala Universitets tek. matte som börjar höst 2026 (första "kullen")? Tänkte att det kan vara relevant att söka för mig för att få både studentlivet + utmanande och välriktad utbildning. Även så att meriten kanske inte hamnar på samma nivå som KTH med 22.4 i merit för tfys och 22.3 för tmat.

Har även hört att Chalmers kanske inte når lika bra till arbetsgivare som KTH gör, men det kanske beror mer på hur ivrig man är med att söka internships, köra linkedin osv.

Har du erfarenhet av arbete inom finanssektorn?
Citera
2025-10-05, 00:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej.
Min fråga är därför följande: Givet mina intressen och mål, vilken utbildningsväg rekommenderas? Vilka program, universitet eller kombinationer av ämnen bör jag överväga för att ge mig själv bästa möjliga förutsättningar att nå dit jag vill?
INDEK på KTH.
Ingen ren finanslinje men det går att bygga på med kurser som finans, ekonomistyrning, nationalekonomi och eventuellt valbara finansrelaterade kurser.
Komplettera med extrakurser eller fristående kurser inom finans, investeringsteori, kanske utomlands med dina stipendier
Under masterdelen välja projekt och examensarbete med finansfokus.
-----------
Har en vän som gick ut för fem år sedan och arbetar med finansiella analyser av bolag som private equity bolaget överväger att köpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in