2025-10-04, 16:01
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag menar inte socialt umgänge utan som jag skrev det sociala nätverket, som man behöver när man blir sjuk, behöver flytthjälp, prata ut med mm. Såna saker. Har man inte ett sådant så får man betala för det man inte löser på egen hand.
Jaha, du menar så. Men nu ber ju faktiskt inte sina vänner om just flytthjälp. Det är jo oförskämt. Och är man sjuk så ska ju folk hålla sig borta. Undrar hur du tänker och är funtad egentligen. Du känns inte helt OK.
Citera
2025-10-04, 16:03
Medlem
godboys avatar
Kollegor måste man bara förhålla sig till, man får hantera dem helt enkelt. Vid behov får man ta hjälp av cheferna. Men man ska alltid sköta sitt arbete på bästa sätt. De mest sociala lejonen är vanligen inte de som är bäst på själva jobbet.

Jag umgås med någon enstaka på jobbet utanför jobbet. AW och andra grejer följer jag vanligen inte med på. Inte för att jag inte får, men för att jag inte vill. Jag värderar min tid helt enkelt. Där jag jobbar är vi runt 80 personer, och givetvis bildas det grupperingar och då och då gnälls det på APT:n att det inte sätts upp lappar som inbjuder alla att följa med. Men jag tycker att det är väl upp till de själva, vill fem stycken gå ut utan att ta med sig alla andra så är de givetvis fria att göra det.
Citera
2025-10-04, 16:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Hur ser ni på en sådan här önskan av sinnesfrid och lugn i livet?

Personligen lever jag något slags fire-liv vilket betyder jag inte behöver ha att göra med arbetskamrater regelbundet. Jag jobbar ibland (som små livsprojekt i sig) och är det för mycket idioti hos någon så har jag slutat det jobbet. Jobbade som lastbilschaufför (distribution) och det fanns faktiskt ingen av dom 30 arbetskamraterna jag seriöst upplevde som besvärlig att ha som arbetskamrat, jo någon men den gick ju ignorera som att sätta sig någon annanstans i lunchrummet.

Annars gäller det att bita ihop och acceptera det hör till arbetsplatser. Jag ser inte det som ett problem egentligen. Ofta brukar ju x-antal övriga arbetskamrater tycka samma, då dessa som sticker ut sällan är omtycka av många.

Utifrån mitt fire-liv så har jag det lugnt och skönt, sysselsätter mig själv. Nej, generellt har jag inte haft problem med att hamna på kant med olika personer vilket jag gjort ganska ofta, har bara ignorerat saken efter ett tag.
Senast redigerad av Hegamon 2025-10-04 kl. 16:11.
Citera
2025-10-04, 16:22
Medlem
zombie-nations avatar
Det måste inte vara allt eller inget. Vissa personer måste man träffa. Lider av detta själv ibland. Men dem som man inte måste träffa, kan man rensa bort. Det blir inte perfekt, men går absolut att förbättra.
Citera
2025-10-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det måste inte vara allt eller inget. Vissa personer måste man träffa. Lider av detta själv ibland. Men dem som man inte måste träffa, kan man rensa bort. Det blir inte perfekt, men går absolut att förbättra.

Det finns de som inte går att rensa bort eller undvika. Tex påträngande grannar och när som jag skrev gränserna suddas ut mellan kundkontakter och det personliga. Det finns omständigheter där det minst krävande man kan göra är att byta jobb och flytta. Alla har inte en bra förmåga att skapa integritet gentemot vem som helst.
Citera
2025-10-04, 16:51
Medlem
Citat:
Vi lever i ett samhälle där det många gånger är svårt att rensa i bekantskapskretsen, på jobbet och i familjen på jobbiga människor.

Av olika skäl blir det ofta ett slags tvångsumgänge med människor som stjäl energi eller ännu värre gör anspråk på ens tid och man har ingen möjlighet att slippa dem.
Det kan vara besvärliga kolleger som man tvingas samarbeta med, släktingar, både egna och partners som liksom kommer på köpet och det kan vara kompisars kompisar man bara inte funkar med där man måste välja att ta det onda med det goda om man inte vill förlora en vän man annars håller högt.

Den som någon gång försökt att rensa bort de man inte längre vill ha någon kontakt med vet hur svårt det kan vara.
Partnern och släktingar ställer krav på medverkan vid middagar och annat man helst skulle slippa eftersom man vet hur mycket energi man kommer att förlora på att träffa någon eller några som kommer att vara där.
Ibland kan man vara tvungen att byta jobb trots att ett byte kommer att ge ett sämre jobb på grund av en outhärdlig kollega.
Ibland orkar man bara inte deltaga i viss samkväm för att en viss jobbig person kommer att vara där. Att istället stanna hemma kan göra att man förlorar en del av sitt sociala liv.
Men det värsta är nog nästan ett jobb med kundrelationer man inte kan komma undan. Det blir otroligt ansättande när det yrkesmässiga och det personliga tappar gränser och man inte kan sätta ett stopp.

En del har försökt att "börja om". Avsluta Facebook och andra sociala medier. Skaffa ett nytt telefonnummer och bara ge det till de man vill ha kontakt med. Problemet är att ett fungerande liv består av ett socialt nätverk och att medvetet isolera sig sådär mår ingen bra av. Och det går sällan bra att försöka smygrensa ut folk man inte orkar med lite på sikt eftersom det sociala nätverket ger och tar. De allra flesta behöver faktiskt ett sådant trots allt. Man behöver ibland hjälp och stöd i vardagen och man behöver även kunna ge detta för att må bra.

Man behöver också en väldigt stabil ekonomisk grund att stå på för att klara sig lika bra utan det sociala nätverket, och man behöver en närmast stoisk inställning till ett nytt liv för att klara av att börja om på det viset. Inte många klarar av en sådan omställning.

Jag umgås bara med riktiga vänner som jag själv valt samma med släktingar, har varken tid eller lust att umgås med energitjuvar!
Citera
2025-10-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är stor skillnad på att tycka någon enstaka person i omgivningen är jobbig eller om man tycker ganska många är det.

Om det är ganska många som är jobbiga i ens liv, då är det nog snarare sig själv man ska titta närmare på. Alltså egna personliga problem. De flesta som hamnar i den situationen brukar ganska snabbt bara dra sig undan och umgås med nästan ingen person alls förutom de som de inte kan dra sig undan från. Typ mamma.

En enda jobbig person, där finns mängder med olika knep och möjligheter att prova sig fram med beroende på situationen.

Eller så är det bara helt enkelt frivillig ensamhet. Jag känner en hel del inklusive mig själv, som "dragit sig tillbaka" och föredrar mer att göra saker på egen hand. Minns hur viktigt det var när man var typ 25 och osäker. Och att man skulle ha massa vänner, gå på alla fester, events etc. Det riktigt sorgliga är att en del fortfarande lever kvar i detta och är princip lika osäkra vid 40. Och söker ständigt bekräftelse.

Jobbade på en märklig arbetsplats en gång, där en del kvinnor framför allt betedde sig som om dom var kvar i högstadiet. Jag minns en kvinna som stod på sig, sa nej. Och gick lite sin egen väg. Dom blev jävligt osäkra inför henne och försökte trycka ned henne etc. Men det komiska var att hon hade absolut noll intresse för deras intriger och nonsens.

Finns även ny forskning som visar på att människor som kan umgås med sig själva, är väldigt intelligenta och självständiga. Dom är inte beroende av att ha någon omkring sig. Vilket gör att dom är duktiga på att fatta och ta egna beslut etc. Det är en merit i sig själv om man kan bemästra det.

Tyvärr är ju majoriteten av folk så jävla beroende av varandra och vad den/dom andra gör. Ett skock får som det heter. Och många har väldigt lätt för att falla för grupptryck.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2025-10-04 kl. 17:06.
Citera
2025-10-04, 17:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det finns de som inte går att rensa bort eller undvika. Tex påträngande grannar och när som jag skrev gränserna suddas ut mellan kundkontakter och det personliga. Det finns omständigheter där det minst krävande man kan göra är att byta jobb och flytta. Alla har inte en bra förmåga att skapa integritet gentemot vem som helst.

Mm, visst är man olika. Jag avvisade min granne som ville bli kompis, han bara malde på när han pratade. Sa att nu måste jag faktiskt gå. Inte elakt eller så. Men fick ju mitt straff, han började anmäla mig till hyresvärden för störningar (när jag inte ens var hemma), just för att jag drog en gräns. Ångrar det faktiskt nu, men fattade inte att han var så psykstörd.
Citera
2025-10-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mm, visst är man olika. Jag avvisade min granne som ville bli kompis, han bara malde på när han pratade. Sa att nu måste jag faktiskt gå. Inte elakt eller så. Men fick ju mitt straff, han började anmäla mig till hyresvärden för störningar (när jag inte ens var hemma), just för att jag drog en gräns. Ångrar det faktiskt nu, men fattade inte att han var så psykstörd.

Klockrent exempel på vad jag menar! Ibland går det helt enkelt inte att komma undan problem från en viss person. Vissa är inte bara jobbiga utan helt enkelt dåliga människor.
Citera
2025-10-04, 18:05
Medlem
proconsuls avatar
Jag tackar konsekvent nej till events utanför arbetstid med kollegor. Även om jag trivs väldigt bra med dem. Men min tid är min.
En del kollegor kan bli rätt tjatiga men då brukar jag fråga - Varför berättar du det här för mig?
Då tappar de oftast moment och fladdrar iväg.

En del sociala möten måste man ju bara ta, å andra sidan. Kunder tex. Bara att bita ihop och stå ut med babblet tills de är klara.
Citera
2025-10-04, 18:06
Medlem
Faktiskt slutat kontakta bekanta just för deras fördomar å brist på empati för de som har det jobbigt. Enligt deras tänk är alla som är rika å lyckats bra ekonomiskt i samhället bättre människor, varje gång jag hör deras tjat om bedrifter av andra spyr jag nästan nu. å jag begriper inte folk som skryter med andras tillgångar eller framgång.
Citera
2025-10-04, 18:18
Medlem
Citat:
Vi lever i ett samhälle där det många gånger är svårt att rensa i bekantskapskretsen, på jobbet och i familjen på jobbiga människor.

Av olika skäl blir det ofta ett slags tvångsumgänge med människor som stjäl energi eller ännu värre gör anspråk på ens tid och man har ingen möjlighet att slippa dem.
Det kan vara besvärliga kolleger som man tvingas samarbeta med, släktingar, både egna och partners som liksom kommer på köpet och det kan vara kompisars kompisar man bara inte funkar med där man måste välja att ta det onda med det goda om man inte vill förlora en vän man annars håller högt.

Den som någon gång försökt att rensa bort de man inte längre vill ha någon kontakt med vet hur svårt det kan vara.
Partnern och släktingar ställer krav på medverkan vid middagar och annat man helst skulle slippa eftersom man vet hur mycket energi man kommer att förlora på att träffa någon eller några som kommer att vara där.
Ibland kan man vara tvungen att byta jobb trots att ett byte kommer att ge ett sämre jobb på grund av en outhärdlig kollega.
Ibland orkar man bara inte deltaga i viss samkväm för att en viss jobbig person kommer att vara där. Att istället stanna hemma kan göra att man förlorar en del av sitt sociala liv.
Men det värsta är nog nästan ett jobb med kundrelationer man inte kan komma undan. Det blir otroligt ansättande när det yrkesmässiga och det personliga tappar gränser och man inte kan sätta ett stopp.

En del har försökt att "börja om". Avsluta Facebook och andra sociala medier. Skaffa ett nytt telefonnummer och bara ge det till de man vill ha kontakt med. Problemet är att ett fungerande liv består av ett socialt nätverk och att medvetet isolera sig sådär mår ingen bra av. Och det går sällan bra att försöka smygrensa ut folk man inte orkar med lite på sikt eftersom det sociala nätverket ger och tar. De allra flesta behöver faktiskt ett sådant trots allt. Man behöver ibland hjälp och stöd i vardagen och man behöver även kunna ge detta för att må bra.

Man behöver också en väldigt stabil ekonomisk grund att stå på för att klara sig lika bra utan det sociala nätverket, och man behöver en närmast stoisk inställning till ett nytt liv för att klara av att börja om på det viset. Inte många klarar av en sådan omställning.

Umgås bara med likasinnade och de som ser över nationens bästa. Samt inga främlingar med konstig påbrå. Håller med om att det är för mycket pack i detta samhälle man måste ha att göra med.

Finns såna som tränas kampsport i olika klubbar. Testa umgås med dem! Fint folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in